В последно време електромобилите успяха да се докажат и бавно, но сигурно увеличават пазарния си дял в голяма част от развитите страни, пише автомобилното издание Autoevolution. Състезанието между производителите на автомобили вече е не дали имат електромобил(и) в гамата си, а по-скоро доколко развити са те и съпътстващите ги технологии.

Една от тези технологии безспорно е времето за зареждане, което всички знаем, трябва да е бързо и ефективно, за да може максимално много хора да забравят за конвенционалния си автомобил и да преминат на електрически.

Въпреки множеството подобрения в технологиите за бързо зареждане, на които станахме свидетели през последните години, все още повечето модели изискват значително време, което собствениците трябва да прекарат на станцията, преди да продължат пътуването си. Резултатите понякога са направо разочароващи, особено в сравнение с ултра бързото, достъпно и ефективно пълнене на резервоара на бензинов или дизелов автомобил.

Съществуват много проучвания за най-бързите зарядни станции на пазара, но резултатите са доста хаотични и объркващи. Това е така, защото скоростта варира значително в зависимост от редица фактори. От друга страна, най-добрите електромобили по отношение на времето за зареждане са също така и най-екзотичните и скъпи такива. Така например, огромната част от съвременните електромобили изобщо не могат да се докоснат до резултата на автомобили от ранга на Lucid Air и Rivian R1T, при които всяка минута на зарядната станция носи 32 км пробег зад волана.

Снимка 650150

Източник: StoreDot

А какво ли щеше да стане, ако дори собствениците на достъпни електромобили можеха да се възползват от подобна скорост на зареждане? Пет минути на зарядното за 160 км звучи доста примамливо. Така разликите между времето за зареждане на стандартен автомобил и електромобил ще се размият съвсем и смисълът от това да плащаме за скъпо гориво би изчезнал напълно.

Точно това се опитва да постигне компанията StoreDot, която е в бизнеса с литиево-йонни батерии за електромобили. Не какви да е литиево-йонни батерии, а такива, които могат да се зареждат екстремно бързо, без да прегряват и деградират.

Снимка 650151

Източник: StoreDot

Хардуерната част от новата система, която StoreDot нарича с търговското наименование I-Beam XFC, e изключително проста. Тя се състои от високоефективни електроди, интегрирани в клетки, които от своя страна могат да бъдат внедрени директно в батерията на електромобила.

Този подход премахва предизвикателствата, свързани с адаптирането на технологията към сегашната архитектура на електромобилите, което е ориентирана повече към постигането на по-голям пробег, отколкото на по-бързо зареждане.

Снимка 650152

Източник: StoreDot

Друга специална характеристика на новата технология е нейната охладителна система. I-Beam XFC разполага с вградено охлаждане, идващо директно от структурата на всяка клетка. Това има куп преимущества, от които най-важни са липсата на отделни "горещи точки", равномерно разпределение на температурата, както и работата ѝ със свръхвисоко електрическо напрежение.

Добре известно е, че батериите, които ползват бързо зареждане деградират по-бързо, но по всичко изглежда, че случаят с решението на StoreDot не е такъв. Това се дължи на нещо, описвано, като "изцяло нова химия", за което не се знае почти нищо. От компанията уточняват само, че са тествали технологията при 1200 цикъла на бързо зареждане и разреждане, без батерията да понесе каквато и да е щета и при постоянни нива на заряд.

Всичко това звучи страхотно, но лошата новина е, че докато всичко това излезе на пазара, ще трябва да почакаме доста време, тъй като поне засега проектът е концептуален. Все пак от StoreDot уверяват, че действително имат намерение да направят I-Beam XFC достъпен за средностатистическия потребител. В тази връзка компанията дори се е сдобила с патентите на някои от ключовите технологии, които са част от проекта.

Планира се дори внедряването на въпросната батерия в демонстрационен автомобил, за който все още не се знае нищо.

Докато чакаме да научим повече за I-Beam XFC, както и как компанията потенциално ще промени посоката, в която се развива автомобилната индустрия, можем да гледаме краткото видео по-долу. В него се обяснява по достъпен начин как работи новата технология и защо тя обещава да промени индустрията изцяло.