"В кръг" е вторият филм от планираната трилогия на режисьора Стефан Командарев. За разлика от първия "Посоки" (2018 г.), в който голяма част от сюжета се разгръщаше през погледа на таксиметровите шофьори, сега Командарев използва невдъхващите доверие очи на полицаите.

И "В кръг" той събира парчета от окаяната българска реалност, които успява да поднесе на зрителя до известна степен документално. А за да го направят по този впечатляващ начин, заедно със сценариста Симеон Венциславов месеци записват разказите на полицаи. Именно чрез тях се получават и ценните насоки, които после ползват на практика и актьори, и режисьор.

Снимка 451433

Източник: "В кръг"

Въпреки че филмът е художествена измислица, повечето от историите в него са истински, макар и персонажите да не са реални. Действието се развива на 9 срещу 10 ноември, само че 2019 г. Какво се случва тук и сега в България, 30 години след падането на Берлинската стена - това е основният въпрос, който Командарев задава с новия си филм.

Едновременно ироничен и сериозен, "В кръг" следва три патрулки през една дежурна обиколка на нощна София. Двойките са Васил Василев-Зуека и Стоян Дойчев, Асен Блатечки и Иван Бърнев, Ирини Жамбонас и Стефан Денолюбов.

Снимка 451114

Източник: "В кръг"

Всичко започва с един мъртвец (Ованес Торосян), когото полицаите познават. Точно той се оказва и единствената събирателна (макар и по различно време) между трите патрулки от различни участъци.

Как ли? Типично по български, те си прехвърлят отговорността - материализирана в труп, само и само да не се занимават "да описват случая" цяла нощ.

Снимка 451431

Източник: "В кръг"

Да, да... Трите двойки полицаи буквално преместват трупа през трамвайна линия - физическата граница между трите им участъка, с което се опитват да избягат от отговорност. И докато подмятат злощастното тяло, ни правят свидетели на разправиите и интимните си отношения, на лошите си условия на труд и на тромавата система на МВР.

Виждаме и шокиращи истории за трафик на хора, евтаназия, побой, корупция, проблемите с интеграцията на ромите в България. Всички те са поднесени по един напълно естествен и увлекателен начин, с малко (но достатъчно) мелодрама, пиперлива провокация и брилянтен черен хумор.

Снимка 451432

Източник: "В кръг"

На пръв поглед всяка драма във "В кръг" е простичка, но всъщност и дълбоко човешка. Засяга оцеляване и пропадане, спасени и изгубени животи, благородство, заплашено от безразличие и социална жестокост.

Невероятно е как на фона на цялото това нещастие Командарев успява почти да не използва музика. В моментите, в които диалог липсва, тишината е запълнена единствено с... новини от радиото и телевизията, точно в ритъма на въртящите се сякаш в кръг истории.

Снимка 451112

Източник: "В кръг"

А когато човек знае, че почти всички от историите са заснети с "дълъг кадър", си дава сметка за изключителното майсторството и на оператора Веселин Христов. Именно така той да създава характерното за "В кръг" плътно напрежение и реализъм - без хитрости в монтажа, само игра с камерата между близките планове на лицата на актьорите и развръзките на случките им.

Няма начин да споменем шестимата главни герои, а да не направим същото и с Павел Попандов, Николай Урумов, Ованес Торосян и Анастасия Ингилизова, защото тяхната тежест има огромна роля за въздействието на цялото действие.

Снимка 451111

Източник: "В кръг"

Накрая, много се надяваме "В кръг" да не се възприеме от обикновения зрител като филм за полицаи, защото той не е. Това, което е той, е всъщност филм за достойнството, но преди всичко за надеждата.

Премиерата на "В кръг" е на 8 ноември