Тони Патето е добре познат комиксов герой, създаден от талантливите ръце и богатото въображение на Анани Борисов и Мартин Петров. Антон Ванчев, както е името на Патето, е пародиен и сатиричен персонаж, олицетворение на по-елементарния средностатистически човек, чиито ценности са бързите коли, бързите пари, показността и тарикатлъкът.

Всъщност Тони Патето е млад българин, който живее в село Игриво. На пръв поглед е един обикновен човек от родната провинция с необикновената амбиция да преследва Играта в живота на всяка цена. А така редовно попада в комични и нелепи ситуации.

"За мен той е олицетворението на "fake it till you make it" - не е играч, но се преструва на такъв, надявайки се, че един ден наистина ще бъде", казва Анани Борисов, а Мартин допълва: "Мирогледът му се простира до съседното село. Целите му са дребните схеми, мечтите за богатство и печелене на всички женски сърца."

Снимка 672989

Източник: Личен архив

Идеята за Патето се появява сякаш на шега през 2016 г., малко след финала на онлайн предаване за комикси. Именно там Анани и Мартин се срещат и след като се опознават, започват да развиват концепцията за комедиен комикс проект, ориентиран основно към българската публика и отразяващ нашата действителност.

"С Мартин искахме да нарисуваме общ комикс и се шегувахме, че ще е забавно, ако става въпрос за персонаж, който е българин и по-конкретно батка", обяснява Анани, като уточнява, че по онова време този термин все още е бил актуален.

За ориентир използват следното описание - героят кара черно BMW, има татуировки, ланец, носи анцуг. Работното заглавие е "Sexyboy Igra4o", което впоследствие се превръща в "Тони Патето".

Анани Борисов

Източник: Личен архив

Анани Борисов

Интересът към образа на Тони Патето предизвиква авторите му да издадат и първия сериен комикс, където се появяват и други колоритни персонажи като Ива Игрива, Милко, Тучето и др. Образите им са отражение на живота в България, като носят и характерните белези на ежедневието. "Нощният живот, изкуственият лукс, газта до дупка, чалгията и тежката тъпота. Да не забравяме, че е сатира, не целим да обиждаме никого", казва Мартин.

Мартин Петров

Източник: Личен архив

Мартин Петров

И ако с годините сме опознали до болка Тони Патето и неговото обкръжение, то все още има някои дребни подробности за авторите му, които убягват на мнозина. Като факта, че към комикс артистите на Патето, освен Анани и Мартин, можем да зачислим и Стенли Дамянов ("Просто Спас").

„Просто Спас“ – новият комикс на Стен Дамянов

Историята на киселия заек Спас

Стен Дамянов за комикса „Просто Спас“, за рисуването и разказването и за историите в 1 и в 40 страници

Що се отнася до интереса към рисуването, у Анани той се разпалва от ранна детска възраст. Не може да каже кое точно го е подтикнало да хване молива, но знае с абсолютна сигурност, че винаги е обичал да го прави.

Желанието за развитие, за да може все по-качествено да изразява себе си чрез рисуването и всички неща, които са му правели силно впечатление и са го вдъхновявали, като комикси, филми, анимации, продължават да поддържат силната любов към това изкуство.

Снимка 672987

Източник: Личен архив

Към днешна дата Анани е един ярък в стила си илюстратор и художник, като освен "Тони Патето", рисува още две комикс поредици: "Бандит" - криминален екшън за живота в България и "Инсомниум" - самурайски психо трилър.

Снимка 672988

Източник: Личен архив

Именно анимацията, киното и няколко точно определени комикса се оказват и искрата, която разпалва страстта на Мартин към рисуването. И когато види нещо много добре направено, независимо от сферата, винаги се надъхва и той сам да твори и създава.

Ако оставим настрана "Тони Патето", Мартин работи като 2D Game Artist и действа усилено по свои комикс проекти, единият от които трябва да бъде представен и издаден през 2025 или 2026 г. Освен това си сътрудничи с двама сценаристи - Николай Аламанов и Роберт Лайхзенринг, по хорър Sci-Fi комикс, който вече има втори брой и ще бъде представен на тазгодишния Aniventure Comic Con.

Снимка 672980

Източник: Личен архив

А момчетата не крият, че ако имаше повече от 24 часа в денонощието, биха рисували още много неща, но на този етап се придържат към проектите, които вече движат с пълна сила.

Aniventure Comic Con 2024 г. наближава - ето какво да очакваме

Aniventure Comic Con 2024 г. наближава - ето какво да очакваме

От всичко по много

Какво мислите за комикс индустрията в България? Оценява ли се това изкуство тук?

Мартин: Почти нищожна е в България. Затова се опитваме да оставим нещо след себе си, нещо оригинално и забавно. Наблюдавам същевременно обаче, че младите у нас се интересуват доста от Манга и Аниме, аз също най-вече от манга, което е готино. Благодарен съм на всички, които знаят за нас и ни следят, защото определено бих казал, че си имаме фен база.

Анани: В България все още няма комикс индустрия. Има пазар за комикси, който е съставен предимно от чужди издания, тъй като българските са много малко. Това, което хората наричат индустрия у нас, е по-скоро ъндърграунд изкуство, което е за "лимитирана" публика. Въпреки това нещата вървят в правилната посока, но много бавно.

А дали се оценява - предимно от хората, които се интересуват от комикси, а на фона на другите изкуства, те не са толкова много. Най-големият проблем е, че комиксите не са общоприети като изкуство в България.

Снимка 672983

Източник: Личен архив

Колко време отнема създаването на един комикс? И какви са стъпките, през които минавате до финалната илюстрация?

Анани: Зависи от обема на комикса. Ако става въпрос за уеб комикс за интернет (което е една страница) - половин-един ден. А за комиксите, които са печатни издания, варира от няколко седмици до няколко месеца. Стъпките на създаване са следните - появява се идея, представям си я като завършен комикс, пиша сценарий, след това скицирам целия комикс, рисувам с молив, после правя контурите и черните петна, след това цветове и накрая добавям балоните с текст.

Мартин: Около ден. Ражда се идея, представям си какви сцени ще са ми нужни за диалозите, които пиша. После я скицирам, рисувам я в стила на героя, гледам винаги да съм последователен, да няма несъответствия в пропорции и цветове. Оцветявам, пиша текста и на финала слагам ефекти (звукови, движения и пр.)

Вашите рисунки са любими на много българи, кои обаче са вашите лични фаворити сред тях?

Анани: Веднага се сещам за първата поява на Ива Игрива в комиксите (и една от първите ми рисунки за Патето). Тогава исках да създам женски еквивалент на Патето, а и трябваше да има жени в комиксите, тъй като заради тях се случват огромна част от сюжетните линии.

Снимка 672990

Източник: Личен архив

Друг мой фаворит е страницата, с която Тучето се превърна в любимец на феновете. Това не беше неговата първа поява, но месеци наред не знаех как точно да използвам този герой в комиксите, докато историята не стигна до момент, в който някой трябваше да спаси Тони и Милко от група колеги, които търсят отмъщение.

Снимка 672991

Източник: Личен архив

Мартин: Моят личен фаворит е една страница от 1 септември 2018 г. Тони седи на плажа и помисля, че Милко заговаря една мадама на плажа. Той се екзалтира и е щастлив за своя другар, но се оказва, че е зрителна илюзия. Когато мацката се навежда към плажната чанта, се оказва, че Милко е една идея по-отзад и реално си купува царевица от кукурузаджията, който не се вижда от мацката първоначално. Тони е съкрушен.

Снимка 672981

Източник: Личен архив

Гледате ли на Тони Патето като на "съвременния Бай Ганьо", както го сравняват някои от последователите ви в социалните мрежи?

Анани: Не. В началото (2016-2017 г.) сравнението може да е било удачно, когато още развивахме персонажа и някой от чертите на характера му бяха все още "работа в процес". Към днешна дата не виждам място за сравнение между Патето и Бай Ганьо.

Мартин: Абсолютно, но "модерен".

Снимка 672978

Източник: Личен архив

С какво вашите рисунки се отличават от останалите?

Анани: Едно от най-характерните неща за моите комикси е, че рисувам на ръка, с така наречените традиционни материали - моливи, тушове, бои. В дигиталната ера, в която живеем в момента, не са много хората, които рисуват изцяло на ръка.

Мартин: Аз много стриктно следя персонажите да са винаги еднакви, като в 2D анимацията. Tам на това ни учеха - винаги да се придържаш към пропорции, форми и обем. Отделно от това, аз рисувам изцяло дигитално, докато Анани рисува с акварел на ръка. Това е по-видимата разлика, която ни отличава.

Снимка 673059

Източник: Личн архив

Подхождате ли със същото чувство за хумор в случките от ежедневието, което прилагате и в творчеството си?

Анани: Да, и ми прави впечатление, че се случва все по-често. Сигурно е професионално изкривяване.

Мартин: Винаги стартирам със себе си, като разказвам някоя шега, било то от личен опит, или на някой около мен. След това обаче се опитвам да вляза в неговите обувки и да пресъздам как той би се справил/реагирал в дадената ситуация.

Снимка 672985

Източник: Личен архив

Можете ли да ни препоръчате няколко художника със забавно съдържание като вашето, които според вас си заслужава да следваме в социалните мрежи?

Анани: Със сигурност Неда Малчева.

Карикатурите на Неда Малчева - най-забавният и честен образ на българската майка

Рошава, с дупки на клина и трохи под краката си - най-честният забавен образ на българската майка

Неда Малчева за живота с три деца, за любимите рисунки и за бъдещите предизвикателства

Мартин: Комиксите на Стен Дамянов "Просто Спас", с когото пряко работим, както и разбира се "Бандит" на Анани Борисов.

Анани Борисов и Мартин Петров ще бъдат на Aniventure Comic Con, който ще се проведе на 6 и 7 юли в Интер Експо Център, където ще разкажат какво ново се случва с Тони Патето и компания. Програмата и информация за билетите можем да намерим на comiccon.bg