Пътуването от Маями до остров Кий Уест, Флорида, невинаги е било толкова безгрижно, колкото е днес. В началото на XX век единственият начин да се стигне до най-южната точка на континенталната част на САЩ е бил еднодневно пътуване с лодка, което зависело от времето и приливите и отливите.

Но благодарение на зашеметяващото инженерно чудо, известно като The Overseas Highway, което се простира на 181 км от южния край на континента през 44 тропически острова по 42 моста, пътуващите сякаш се носят по огърлица от мангрови гори и заливи, докато шофират към мястото, където се срещат Северна Америка и Карибите.

Отвъдморската "плаваща" магистрала на САЩ всъщност е замислена като надморска железопътна линия и e плод на въображението на визионерския разработчик Хенри Морисън Флаглър (известен като "Бащата на съвременна Флорида"). През 1870 г. Флаглър съосновава Standard Oil Company заедно с бизнес магната Джон Д. Рокфелер и тя се превръща в една от най-големите и мощни корпорации в света в началото на XX век.

Снимка 624344

Източник: iStock

След като посещава Флорида и открива туристическия потенциал на "Слънчевия щат", Флаглър насочва голяма част от богатството си в региона, изграждайки луксозни курорти, които превръщат един от най-бедните щати на САЩ в зимен рай за пътниците от Позлатената епоха от Североизточните щати. И все пак няма начин гостите да стигнат до пищните, но отдалечени курорти на Флаглър.

5 от най-опасните пътища по света в Турция, Индия, Пакистан, Боливия и Нова Зеландия

5 от най-опасните пътища по света

Шофиране с риск за живота

Така през 1885 г. Флаглър свързва поредица от разединени железопътни линии по атлантическото крайбрежие на Флорида от Джаксънвил, в северния край на Флорида, до Маями, близо до южния край на щата. Маями трябва да е краят на линията, но когато САЩ започва строителството на Панамския канал през 1904 г., Флаглър вижда огромен потенциал за Кий Уест - най-близкото парче земя на САЩ до канала и най-дълбокото пристанище в югоизточната част на САЩ.

Оживеният център вече процъфтява благодарение на производството на пури, гъби и риболов (Кий Уест е най-големият град във Флорида до 1900 г.), но отдалеченото местоположение на острова прави трудно и скъпо пренасянето на стоки на север. Затова Флаглър решава да разшири линията си на 251 км на юг до Кий Уест, предимно над открито море.

Снимка 624343

Източник: iStock

Това така наречено разширение на Кий Уест е смятано за невъзможно от много от неговите съвременници, дори е наричано като "Глупостта на Флаглър" от неговите критици. Между 1905 и 1912 г. три урагана удрят строителната площадка, убивайки повече от 100 работници. Невъзмутим, Флаглър продължава напред. Отнема седем години, 50 милиона долара (1.56 милиарда днес) и 4000 афроамерикански, бахамски и европейски имигранти, за да построят железопътната линия.

Всички те трябва да се борят с алигатори, скорпиони и змии, докато се трудят в изключително тежки условия. Когато железопътната линия най-накрая е завършена през 1912 г., тя е наречена "осмото чудо на света".

"Фактът, че Флаглър финансира (повече от 30 милиона долара от това) от собствения си джоб е доста забележителен", казва историкът от Флорида Брад Бертели. "Джеф Безос или Бил Гейтс може да са в състояние да го направят днес. Илон Мъск с неговия SpaceX може да е най-доброто съвременно сравнение."

Снимка 624345

Източник: iStock

Железопътната линия работи до 1935 г., когато най-смъртоносният ураган помита хиляди релси. Вместо да бъде възстановен, шедьовърът на Флаглър е превъплътен, за да се приспособи към новооткритата любов на американците към автомобилите. През 1938 г. правителството на САЩ се заема да построи един от най-дългите надводни пътища в света, като разчита на привидно неразрушимите мостове на Флаглър, които могат да издържат на вятър от 322 км/ч.

Панамериканска магистрала и колко е дълъг най-дългият автомобилен път в света

Най-дългият автомобилен път в света

Магистрала като никоя друга

Така те асфалтират релсите, за да ги приспособят за автомобили, а новооткритата отвъдморска магистрала завинаги превръща отдалечената Флорида Кийс в процъфтяваща туристическа дестинация, каквато е днес. Повече от век след завършването на железопътната линия 20 от оригиналните мостове все още превозват пътници от Маями до Кий Уест.

Снимка 624346

Източник: iStock

Можем да пътуваме за по-малко от четири часа, но заобикалянето по пътя е част от забавлението. Поредица от завладяващи спирки помага на пътниците да оценят по-добре от една страна как се е появило това инженерно чудо и от друга - неговото трайно въздействие върху Флорида Кийс, отбелязват от BBC.