Марин Петков е мечтател и перфекционист. А заради второто - и работохолик. Интересът му към визуалните ефекти се заражда още в гимназията, но киното винаги е било неговият огромен източник на вдъхновение. А филмът, който променя всичко за него, е "Блейд".
Визуалните ефекти толкова много го впечатляват, че още тогава си дава сметка каква ще е посоката, в която иска да се развива. Няколко години по-късно една инсталация в Германия дава финалната насока на професионалния му път. Впоследствие експериментира с осветяване на малки обекти, а преди 15 години създава и MP-STUDIO - българска компания за 3D мапинг и визуални ефекти в различни направления - фестивали, корпоративни среди, събития, концерти и т.н.
И ако случайно има някой, който все още не знае какво е 3D мапинг, Марин разяснява и то така, както би го обяснил на едно малко дете: "Караме сградите и обектите да оживеят, като същевременно разказваме вълнуващи истории със звук и светлина."
Източник: MP-STUDIO
Марин Петков
В момента екипът на MP-STUDIO се състои основно от 15 човека, всички страхотни професионалисти от различни точки на света, включително България, Испания и Украйна. "Много опасни и безпощадни креативно. Визуални супер нинджи", както ги описва Марин.
И по-точно, това са Анна Йорданова, Ангелина Петкова, Георги Късев, Дилян Налбантов, Йордан Стоичков, Николай Кирчев, Страхил Йорданов, Марин Димитров, Никол Шалдърова, Карлос Дорего, Колдо Артеага, Пламен Христов, Владислав Баглай, Пабло Уруция.
Всеки от тях има своята "супер сила", а комбинацията помежду им помага да се изненадват постоянно. "Страхотно е, когато толкова "светове" се сблъскат, за да създават нови и различни вселени всеки път, когато започнем да творим или експериментираме."
Източник: MP-STUDIO
Що се отнася до най-вълнуващият и интересен аспект в тази професия, Марин е категоричен - възможността да развихрят въображението си, постоянно да работят с най-новите технологии и да измислят нови подходи за реализирането на определена задача. "Винаги правим нещо различно и никога не минаваме по един и същи път."
Сред най-важните качества за успешно развитие в сферата на 3D мапинга определя постоянството, желанието за непрекъснато учене и експериментиране, както и инвестицията в нови технологии. "Важно е, хората, които искат да се занимават с това, да имат отношение към изкуството и, разбира се, интерес към технологиите."
Източник: MP-STUDIO
Въпреки че създават творби предимно за чужбина, Марин не крие, че всичко, което правят в България, е много по-важно за него и екипът му. В този смисъл, едно от най-ценните постижения е именно светлинният фестивал LUNAR през 2022 г.
То обаче далеч не е единственото. С годините Марин и компания се радват на още много големи успехи. През 2011 г. това е възможността за работа върху шоу за емира на Кувейт. Четири години по-късно MP-STUDIO печелят и шампионата по видео мапинг в Берлин върху Бранденбургската врата. Така се отварят много врати за тях и вече пет години са основен продукционен партньор на Festival of Lights, който води началото си именно от германската столица.
Източник: MP-STUDIO
"Огромен проект, по който дори не сме имали смелостта да мечтаем, че ще можем да работим, е 360-градусовото 3D мапинг изживяване "Винсент среща Рембранд: Неракзазаната история". Това е 40-минутно шоу, което е сред фаворитите им, и се прави в църквата Ноордеркерк в Амстердам, която двамата велики художници са посещавали, макар и разделени от два века.
Друг не само много любим, но и страшно значим проект на MP-STUDIO e Metamorph. Именно с него преди броени седмици креативните артисти спечелиха първо място в пилотното издание на международния конкурс за светлинно изкуство в Чонгкинг, Китай.
Ракажете ни за идеята и реализацията на Metamorph?
Metamorph е творба, която се появи съвсем естествено. В този момент работихме за Световното изложение в Дубай. Имахме да правим почти 300-минутно съдържание и тогава дойде поканата за участие от страна на Bright Festival в Лайпциг, която беше глътка въздух.
С творческия ни директор Страхил Йорданов, създадохме сценария и сториборда за един ден. На следващия ден, подбрахме и създадохме музика. За цялата продукция разполагахме само с осем дни. Екипът ни е свикнал да работи на бързи обороти, а и преди това бяхме набрали голяма скорост, заради творбите за Дубай, така че успяхме да изпратим шоуто в срок.
Искахме да експериментираме и освен анимация, да имаме и реален герой, който впоследствие ще се събуди не като себе си, а като изкуствен интелект. Този герой беше Орлин Павлов. Той беше фантастичен в ролята си и с него създадохме едни от най-щурите сцени в творбата.
Шоуто беше наистина доста добре прието и дори една от най-провокативните сцени в него (която липсва в адаптацията му за Китай), беше на челна страница на вестника на следващата сутрин.
Кои са най-големите предизвикателства, с които се сблъскахте през това време?
Пространството, в което беше проектирана творбата - старата електроцентрала Kunstkraftwerk, е впечатляващо голямо. Огромните резолюции, с които трябваше да работим тогава, бяха доста предизвикателни - предвид времето, с което разполагахме.
Също така, тъй като първоначално шоуто беше създадено за интериор, а за конкурса в Китай трябваше да го адаптираме за фасада, трябваше да променим някои елементи, включително и да цензурираме една от знаковите сцени, която привлече най-много внимание в Лайпциг - еротична сцена с роботи. За версията ни за Китай ние сменихме тази сцена с играещи аеробика роботи, което от своя страна също беше много забавно.
Източник: MP-STUDIO
Какво отличаваше Metamorph от другите претенденти?
Конкуренцията в конкурса беше много голяма - 40 артисти и студиа от цял свят бяха финалисти в него. При това - едни от най-добрите и най-опитните. Имаше наистина вълнуващи спектакли, затова обективно е трудно да определя кое е нещото, което е повлияло върху решението на журито.
Това, което мога да кажа със сигурност за творбата, е, че в нея са вплетени много провокативни идеи, много изненадващи и предизвикващи емоция сцени. Любими са ми сцената с бароковите очи, тази с роботите, както и дълбочината и загадъчността на образа на изкуствения интелект, пресъздаден от Орлин Павлов.
Нашият стил се отличава с това, че обичаме да разказваме истории и често използваме глас зад кадър. Още преди повече от 10 години това се превърна в наша запазена марка и беше важна част от историята, вплетена в Metamorph.
Източник: MP-STUDIO
Бихте ли ни казали три видео мапинга в световен мащаб, които според вас трябва да видим? И кои са тези през 2023 г., за които вече се знае и не трябва да пропускаме?
Бих препоръчал шоуто на Limelight - Interconnection, Axioma на Onionlab и шоуто на Maxin10sity, проектирано на University of Debrecen в Унгария.
След пандемията някои от най-интересните фестивали за светлинно изкуство започнаха отново да се организират.
Струва си да се посети и фестивалът в Загреб (през март), този в Берлин (през октомври) и, разбира се - LUNAR, в София тази пролет.
Можете ли да ни препоръчате творци във вашата сфера, които според вас си заслужава да следваме и да се информираме какво правят?
Харесвам работата на колегите от Maxin10sity, SKG+ и Sila Sveta.
Какво да очакваме в бъдеще от MP-STUDIO?
С нетърпение очакваме и организираме второто издание на Фестивала на светлините LUNAR в София. Наред с това, работим по много вълнуващи и новаторски проекти за Германия и Китай. А тази година празнуваме и 15 годишнината на студиото. Щастлив съм, че съвсем скоро ще мога да подпомогна бъдещи специалисти в сферата на 3D мапинга. Това ще се случи през месец май, когато ще стартира и моят първи Leaderclass "Магията на 3D мапинга".
Какви промени смятате, че ще претърпи професията и като цяло сферата след пет или 10 години с оглед на бързоразвиващите се технологии?
Ще стане още по-лесно на дигиталните артисти да творят и да показват изкуството си. Преди това обаче ще преминем през период на пренасищане, породен от силно навлизащия AI в тази и много други сфери.