Музиката е емоция. Слушането й - също. Как тя достига до слуха и, съответно, докосва сърцата ни, е въпрос на култура. Но и на стандарт. Този разказ е за българската компания Thrax, която изработва компоненти за висококачествено възпроизвеждане на звук, т.нар. hi-fi аудио. Те са едни от най-добрите в света. И това не е субективно мнение.
Зад Thrax стои екип инженери от различни специалности в областта на електрониката, акустиката и механиката, които разработват всеки един продукт. Тук има както хора с дългогодишен опит в сферата си, така и млади кадри с невероятни идеи. Спойката между тях са високият професионализъм и перфекционизъм.
В основата на неконвенционалните съвременни аудио компоненти е Румен Артарски - директор и главен дизайнер, който прилага обширните си познания в аудио инженерството в създаването на множество други проекти.
По неговите думи, международната си популярност компанията получава с постоянство и с качество. Всяка година те са на най-големите изложения за hi-fi аудио и електроника като Munich High End в Германия, AXPONA и RMAF в САЩ.
"По тези изложения ходят както клиенти, така и дистрибутори и критици от различни нишови списания. Моделите на Thrax имат много ревюта, направени от водещите международни критици. А фактът, че хвалят продукт от България, не се преглъща лесно, дори от самите автори."
Идеята за компанията се ражда на границата между 2007 и 2008 г. Всичко започва с поръчкови разработки към устройства на други компании и прераства в първия продукт Dionysos - контролен усилвател от най-висок клас с много къс път на сигнала. Той е и сред фаворитите им, заедно с комбинация от Orpheus и Spartacus.
Източник: thrax.bg
Ares
Spartacus e лампов усилвател, често любимец по изложенията. Той използва електронни лампи с директно отопление, които все по-рядко се появяват в нови дизайни, въпреки всеобщо признатия им по-добър звук. "Изглежда няма кой да проектира с лампи в днешно време. Старите майстори си отиват и не са оставили наследници", с известна доза съжаление разкрива Боян Дончев, маркетинг консултант в компанията.
Източник: thrax.bg
Orpheus
В реда на нещата е да попитаме какво в момента е най-интересното, което предлагат. Отговорът е в последните им два продукта Ares и Enyo.
"Типичната hi-fi аудио система включва голям брой отделни устройства - фонокоректор (за грамофон), медия плейър, DAC (цифрово-аналогов преобразувател), предусилвател, усилвател на мощност за всяка тонколона."
Споменатите Ares и Enyo предлагат всички тези функции (и още няколко), но в един корпус. Ares е изпълнен с транзистори, а Enyo - с лампи.
Източник: thrax.bg
Enyo
Как се създава един продукт в Thrax?
Изследователската част включва много четене, слушане, мерене и сравнявания на различни материали, влиянието им върху сигнала и сработването помежду им. А преслушването изисква време. За да бъде то обективно, трябва да се правят паузи между тестовете. Трябва да има еталон. Производството на по-големи количества лишава продукта от индивидуалната настройка и добавената стойност на майстора, който извлича максимума от него. Поради липса на достатъчно квалифициран персонал, не е възможно серийно производство.
Кои са най-интересните проекти, над които сте работили?
Ние изработваме продукти и за другите в бранша. Те купуват от нас заради знанията ни в определени сфери. Най интересно е, когато работим върху нещо, което не е прилагано в аудио индустрията.
Източник: thrax.bg
Lyra/Basus
Най-вълнуващите са проектите като Lyra/Basus, в които са вплетени знания от различни сфери. Тук има механика, магнитни системи, електроника, акустика, психоакустика, материалознание и т.н. И всичко трябва да работи заедно, за да се получи желаният резултат. Както Formula 1 отдавна не е само турбокомпресори и двигатели, а е екипна работа на инженери от много сфери.
Казвате, че сте малка занаятчийска компания, че нямате намерение да ставате големи и че продуктите ви са високо качество за експерти. Явно не смятате, че количеството е за сметка на качеството...
Ако искате цигулка, не си я поръчвате в мебелна фирма, нали? Всички знаят, че за направата на един струнен музикален инструмент е необходим лютиер, а не дърводелец. Така е и в този аудио клас. Инженерите, които се занимават с това, трябва да имат умения в много и неочаквани сфери, за да направят нещо изключително.
По-голяма част от поръчките ви идва от чужбина. Там и сте известни повече, отколкото в България. На какво смятате, че се дължи това?
Въпрос на стандарт и култура. Това, което правим, е скъпо като себестойност, но някои хора отделят по-голямо значение на емоционалните си интереси. Готови са и да платят за това. Музиката е преживяване, когато докосва, а в България се възприема като фонов шум.
Какви са бъдещите ви планове за Thrax?
Да продължаваме да утвърждаваме репутацията си и постепенно да вкараме в продуктите си всички нови технологии, които сме разработили. Целта е Thrax да стане нарицателно, нещо като нов клас в аудио техниката.