От бившите конюшни на Барон Константин фон Бриесен днес излизат едни от най-чистокръвните "коне", "седлата" на които се изработват от най-висококачествената кожа и алкантара с щемпела Aigner

Елегантни автомобили, мощни двигатели, технологично съвършенство, състезателна атмосфера... Не, не става дума за гигантския плацдарм в Щутгард, от където започва блицкрига на Mercedes. Carlsson Autotechnik GmbH, основана от братята Ролф и Андреас Хартге през 1989, се помещава в малко имение в Гут Виесенхоф близо до град Мерциг в Югозападна Германия. Името на компанията е в чест на шведския рали пилот Ингвар Карлсон, неин технологичен партньор, който заедно с Бьорн Валдегард и Валтер Рьол пишат състезателната история с Mercedes Rally Team.

От средновековно владение до high-tech предприятие
Гут Виесенхоф е историческо имение, за чиято реновация братята Хартге получават награда за запазване на историческия паметник. Имението и прилежащите му сгради и зелени площи се простира върху площ от 25 000 кв. м. близо до границите на Германия с Франция и Люксембург. Първият собственик на имението Барон Константин фон Бриесен отглежда породисти коне в сградите, в които днес се правят едни от най-ексклузивните автомобили - Mercedes-Benz, но преработени от тунинг майстора Carlsson.

С Aigner CK65 "Eau Rouge", Carlsson отправя препратка към състезателната история, с която компанията е тясно свързана. Едва ли има фен на Формула 1, който да не чака с нетърпение преминаването на болидите през на прословутия шикан "Червена вода" (Eau Rouge) на пистата "Спа-Франкоршамп" в Белгия.

Първото сътрудничество между тунинг майстора и специализиралата се в производство на софистицирани кожени изделия компания Aigner може и да изглежда като прост ход на двата PR отдела за осребряване на чекове. За Ролф Хартге обаче този тунингован CL е нещо повече. Серията Aigner, която вече обхвана и S-Class (а няма да спре дотук), е сериозна пазарна инициатива, целяща да пренесе Carlsson към друга група клиенти, които гледат далеч над техническите нововъведения и спортното усещане, което тази склонна към дрифтинг в завой лимузина предоставя.

Това е lifestyle автомобил, прицелен към супер богатите и техните съпруги, хора, чието око дори не мига при споменаването на цената от 305 000 евро (за пазарите извън Германия). В действителност последния въпрос, който те задават е "Колко?". Говорим за съвсем друга класа...

И за съвсем друг тип автомобил.

Той е като Maybach за тези които все още не са готови да предоставят управлението на личния си шофьор. Той е разкошен, безобразно разкошен и без съмнение декларация за жизнен статут.

Човек рядко попада на борда на подобно превозно средство: над 5-метров двуцветен алуминиев корпус, натъпкан с най-доброто от съвременните технологии. Аристократичната обстановка в интериора се дължи на три елемента: най-фина кожа и алкантара, махагон, полиран метал, а фактът, че с десния си крак държиш мощта на над 700 "коня", те кара да се чувстваш недосегаем. И ти си (почти).

Казват, че има три неща, които един мъж трябва да направи през своя живот - първо, да построи къща, второ - да създаде поне едно дете, и трето, поне веднъж в живота си да кара автомобил с V12 двигател.

Със сигурност Барон фон Бриесен би се гордял ако можеше да види как изглежда
чистокръвната "конска сила" в днешно време. След изживяването ми зад волана на Ferrari 599 GTB Fiorano не мислех, че може да се иска нещо повече от гледна точка на максимална мощност. Докато не седнах зад волана на Carlsson Aigner CK65...

Инженерите на компанията са успели да изстискат допълнителни 107 к.с. от оригиналния 6,0-литров V12 и да достигнат границата от 705 "коня". Това са направили чрез нов електронен контролен модул на мотора, контролиращ нагнетяването и запалването.

Монтирани са спортни въздушни филтри и е оптимизирано междинното охлаждане, което снижава температурата на въздуха в турбините. Резултатът са 1100 Нм въртящ момент (електронно ограничен, за да издържи трансмисията), които палят огромните Dunlop SP Sport Maxx 265/30 ZR21 отпред (295/25 ZR2 отзад) и изстрелват автомобила до 100 км/ч за феноменалните 3,9 секунди, като по този показател Carlsson Aigner CK65 бие Ferrari 612 Scaglietti. Максималната скорост също е електронно ограничена, но не на 250, а на 320 км/ч!

Тези магически цифри се достигат без да правите нищо друго, освен да натискате педала на газта и да държите здраво волана. А може и да си правите кефа с перата зад волана, от където да сменяте предавките на 5-степенна автоматична CK SPEEDSHIFT предавателна кутия, транслираща 1100-те Нм към задните колела. Този показател е наистина впечатляващ и затова оригиналната 7-степенна трансмисията е подменена с оглед да може да устои на огромния въртящ момент.

Според един популярен цитат, често приписван на Елвис Костело, писането за музика е като танцуването на фона на красива сграда. Така че ми е доста трудно да опиша звука, който генерира 6,0-литровата духова музика на Carlsson. Той трябва да бъде усетен, за да разберете какво означава да чувстваш двигателя с всички фибри на тялото си. Четирите ауспухови накрайника отзад нямат нищо общо със стандартните и допълнително подсилват ефекта. Освен чисто декоративното и акустично предназначение, те влияят и върху мощността и въртящия момент.

За да се кара подобен автомобил, с подобни технически показатели, се налага въпросът:

Стабилен ли е?
Това обаче си е чиста риторика. Без да се спирам на дузината 3-буквени системи, само ще спомена окачване Active Body Control. Благодарение на сензори, определящи наклона и посоката на купето спрямо пътя, то неутрализира всяко негово накланяне независимо от скоростта на движението, спирането или ускоряването. В допълнение при скорост на движение от 60 км/ч автомобилът автоматично преминава в спортен режим, като клиренсът се понижава с 10 мм. На практика това е аналог на окачването, която през 90-те години властваше във Формула 1, но след това беше забранено. От Carlsson обаче допълнително са задълбали в тази посока.

Специално за Aigner CK65, Carlsson предлата електронната система C-Tronic SUSPENSION, която снижава клиренсът с близо 30 мм. Освен, че гарантира стабилност и придава още по-застрашителен вид на автомобила, системата реагира мигновено на пътните условия. На лоша настилка, височината на окачването реагира така, че да не се компроментира комфорта в салона. От друга страна автоматичното снижаване и втвърдяване на окачването реагира в по-директно управление и по-висока устойчивост в завой, неутрализирайки отклоняването на купето от хоризонтала.

С дъх на кожа by Etienne Aigner
Отварянето на дългата метър и половина врата и сядането в Carlsson Aigner CK65 "Eau Rouge" кара сърцето ми бясно да затупти. Креслата са като в най-луксозната яхта: вентилация, масаж, памет и в допълнение здрава прегръдка в мига, в който завъртите волана и автомобилът влезе в завой.

Атмосферата, която властва на борда на автомобила, може да бъде наречена стерилна. Бутоните и копчетата са сведени до възможния минимум, а формата им по-скоро напомня за произведение на изкуството, отколкото за утилитарна вещ. Липсва дори и екстравагантният скоростен лост със старт бутона върху него от предишното поколение.

Той се намира зад волана, върху който пък са разположени бутоните за управление на 5-степенната автоматична трансмисия. Между предните кресла се мъдри „падът" на телефонната клавиатура, а под него се намира огромният бутон на системата Command. Чрез него се управляват почти всички функции в автомобила.

Виждаш и усещаш единствено кожа, алкантара, махагон и хром. А що касае материалите кожа и алкантара, то тук специалистът в областта Етиен Айгнер е ненадминат. Качеството на изработката не може да се опише, трябва да се усети. 

High tech
Макар да не го виждате, е добре да знаете, че е на ваше разположение. При всяко от 7-те поколения щутгартски купета техническите нововъведения играят ключова роля. И в този случай не е по-различно. Няма да се учудя, ако на борда на Aigner CK65 стигнете до извода, че шофирането през нощта е по-приятно от това през деня. Освен че могат да завиват, светлините се адаптират към условията на пътя и времето. При движение с над 90 км/ч те се активират в режим движение по магистрала, при който видим става конус с дължина над 50 метра напред. В допълнение автомобилът е оборудван с инфрачервена камера, която проектира върху арматурното табло образи извън видимата зона.

Системата Distronic пък позволява да се закачите зад возилото пред вас, като същевременно следи за разстоянието до предния автомобил. В случай на опасност тя дискретно алармира водача, а същевременно приближава накладките до дисковите спирачки. Когато опасността стане неизбежна, а шофьорът продължава да нехае, автомобилът сам взима нещата в свои ръце, като активира втората си система за активна безопасност - Pre-Safe.

В новия CL, чиято база използва "Eau Rouge" дебют прави второто поколение, което спокойно може да бъде определено като изкуствен интелект. В случай на настъпващ инцидент системата сама активира 40% спирачно усилие, оставяйки все пак възможност на водача също да участва в елиминирането на опасността. Ако и това се окаже недостатъчно, Pre-Safe подготвя автомобила и пътника в него за предстоящия удар, сгъвайки седалката, разтваряйки педалите и волана и не на последно място, затваряйки всички прозорци и люкове на автомобила.

За малко да забравя: аеродинамичните елементи в автомобила са изработени от ултра олекотен карбон, същият, използван от Ф1 болидите.

MS заключение: Да се търсят косури в този автомобил си е чисто богохулство, а аз съм вярващ. Вярващ в техническото германско съвършенство. 

 

Технически характеристики
Carlsson Aigner CK65 RS "Eau Rouge"

ДВИГАТЕЛ
V-образен, 12-цилиндров, 36 клапана; раб. обем 5980 куб. см; макс. мощност 705 к.с. при 4800 об./мин; макс. въртящ момент 1100 Нм при 2000-4000 об./мин. (ел. ограничен)

ТРАНСМИСИЯ
5-степенна автоматична CK SPEEDSHIFT предавателна кутия, задно задвижване

ДИНАМИКА
От 0 до 100 км/ч за 3,9 сек; макс. скорост 320 км/ч ел. ограничена)

РАЗМЕРИ
5060/1870/1420/2955 мм (дължина/широчина/височина/колесна база).

ЦЕНА НА МОДЕЛА
305 000 евро (за експорт от Германия)

списание Motor Show