Представете си пътнически самолет, който изглежда почти като B-2 Spirit, основния стратегически бомбардировач на САЩ. Той дължи зловещият си, но устремен силует на така наречената схема "летящо крило". Благодарение на нея и изключително леките композитни материали той е способен да преодолее защита от всякакво естество. Това чудовище е бомбардирало Косово, Афганистан и Ирак. Факт е обаче, че първата си катастрофа този бомбардировач направи едва след почти десет години вярна служба и ако си спомняте, това се случи в началото на тази година.
В момента NASA и Boeing изследват възможността самолет, конструиран по схемата "слято крило", да извършва пътнически полети. Идеята е на борда му да се събират между 450 и 800 пътници и да осъществява икономия на гориво в размер на около 20%. Производството му естествено ще е много по-евтино от това на Airbus (много е важно борбата да продължава!).
От 2000 г. партньорите по този проект подлагат на сериозни тестове маломерен модел, изпълнен по дизайна BWB (Blended Wing Body). Boeing X-48 e американски експериментален безпилотен летателен апарат, чиито размери са около 8,5% от истинския, а размахът на кривото му е 6,4 м и може да служи за много цели. В реалния живот самолетът ще извършва доставки на оръжия, зареждания с гориво и като пункт за въздушно управление и контрол на въздушни, водни и наземни бойни единици. Как е възможно това? Дизайнът на крилата му позволява вътрешното пространство да е наистина впечатляващо. Неслучайно X-48B бе наречен най-доброто изобретение на 2007 г. според Times.
Конструкцията на крилата от този тип не се използва за първи път. В средата на 90-те компанията McDonnell Douglas, отскоро част от Boeing, започва да изследва възможностите за производството на самолети по схемата Blended Wing Body (BWB). През 1997 г. McDonnell Douglas и NASA създават първия маломерен модел за самолет BWB, чийто размах на крилото е 5,2 м. Моделът е обзаведен с простичък двигател с пропелери. Още същата година той успешно преминава през всички възможни тестове.
По-късно Boeing и NASA съвместно с изследователската лаборатория на въздушните сили на САЩ започват да разработват самолет BWB с три турбореактивни двигатели. В началото на 2000 г. Phantom Works, изследователското подразделение на Boeing, чиито разработки определят бъдещето на аерокосмическия бранш, преминава към проектирането на нискоскоростен безпилотен модел BWB-LSV (Blended Wing Body - Low Speed Vehicle), чийто размер е едва 14% от този на бъдещия самолет. А в края на 2001 г. проектът получава официално името X48A.
По принцип с индекс "Х" се обозначават бойните самолети. Така че е повече от ясно, че Пентагонът изучава възможностите за създаване на бойни самолети по схемата Blended Wing Body. X48A е с далеч по-впечатляващ размах на крилото - 10,7 м. Задвижван е от турбореактивни агрегати Williams J24-8. През 2002 г. американското правителство спира проекта заради проблеми в системата за управлението на полета. Въпреки това Boeing и NASA продължават изследователската си дейност и започват да подлагат самолета на наземни изпитания.
През 2002 г. Boeing сключва договор с британската компания Cranfield Aerospace за разработването и конструирането на умалени модели на BWB През юни 2005 г. летателният апарат е преименуван на X-48B, а ноември същата година Boeing заявяват, че са създали два опитни модела наречени Ship-1 и Ship-2. По това време NASA вече прави тестове с умалена версия (3,7 м размах на крилото) в аеродинамичната тръба. Първоначално X-48B "номер 1" преминава през пълния цикъл от изпитания в нея.
Първият полет с безпилотния самолет X-48B е осъществен на 20 юли 2007 г. Моделът е управляван от оператор от земята с помощта на дистанционен пулт и дисплей, до който достига информация от камерата, монтирана в предната част на модела. В първия етап от летните изпитания са осъществени единадесет полета на скорост, не по-висока от 113 км/ч. На последните тестове обаче кацането вече се осъществява със 140 км/ч.
Втората серия от тестове са осем безпилотни полета, след което се проверяват пилотажните характеристики при околозвукова скорост. Програмата още не е приключила и предстоят още шест етапа от изпитанията. И двата пробни модела разполагат с размах на крилете около 6,4 м, а масата на всеки от тях е около 500 кг благодарение на композитните материали. Крайсерската скорост на X-48B е около 200 км/ч, а таванът - около 3 000 м.
Ако си мислите, че едничката цел на Boeing е отново да владее пътническите полети, жестоко се лъжете. Всичко това е само претекст за подобни разработки. Според проектантите новата концепция на самолета разполага с огромен потенциал и е в състояние да удовлетвори голяма част от изискванията на американските ВВС. На борда на самолети от този тип може да се монтира мощна изчислителна техника и цялата съпътстваща апаратура за контрол и управление над войската. Така ще бъдат създадени многофункционални въздушни командни пунктове, способни да координират управлението едновременно на въздушните, морските и наземните сили.
Статията се публикува със съдействието на сп. Motor Show
Leon
на 30.08.2008 в 17:52:19 #1Финансов крах за Airbus ахаха ..смешковци .Те американците заебаха тотално гражданската авиация в последните години с войните дето водят . Самите американци се оплакват от слабо обслужване ,скъпи полети и най-често НИКАКВА храна на борда на самолетите от вътрешните авиолинии Докато се натуткат с тоя експериментален самолет ,Air bus произведоха и продадоха десетки самолети с голям капацитет на пътниците-А -380 . На сайта на еърбъс отбелязват хилядния полет на един от продадените такива самолети.За първи път се появиха 2005 година и имат над 500 места за пътници. А тук се чудят каква глупава статия да пуснат за да си запълнят страниците Четете тука какъв фалит се очертава за Еърбъс http://www.airbus.com/en/myairbus/headlinenews/headlineitem/08_04_03_fidae_airshow.html