"Динозаврите са живи! 3D" използва последните научни открития, за да създаде компютърно генерирани образи, които съживяват някои от най-завладяващите динозаври - от бързия 50-килограмов хищник Целофиз до тритонния тревопасен Сеизмозавър, най-дългия известен динозавър.

Първото предизвикателство да се пресъздадат те чрез компютърно генерирани образи е да се събере възможно най-добър екип от професионалисти по визуални ефекти и анимация. Канадското студио Digital Animation Montreal Network (DAMN) FX има енциклопедични знания и опит в „съживяването" на динозаври от множество продукции, а ръководителят на екипа по специалните ефекти Крейг Кларк е работил по филми като „Властелинът на пръстените" и „Хари Потър".

Заедно с първокласните аниматори и композитори той създава наистина удивителен шпалир от изумително реалистични динозаври - стъпка по стъпка.

Процесът започва със заснемане на „фонови плаки", IMAX сцени с живо действие, в които ще се появят по-късно динозаврите. Това е много бавен и прецизен процес, при който Крейг и операторът Бил Рийв грижливо изчисляват 3D конвергенцията и фокалните точки, посоката на светлината на окръжаващата среда, градуса на вертикалния наклон и други технически параметри.

Междувременно екипът създава 3D модели на динозаври, първо като статични обекти, без повърхностна текстура. Горни, долни и странични погледи към тварите се изпращат на научните съветници от Американския природоисторически музей за одобрение на физическия им вид съгласно последните сведения от открити вкаменелости.

При необходимост се внасят промени в дизайна. Следващата стъпка е да се създадат „вървежни цикли" за всеки динозавър, които показват индивидуалните им локомотивни способности, а после се създават кожната текстура и цветовете.

След това режисьорът, заедно с аниматорите, маркира действията чрез груби модели на динозаври - определят къде трябва да стоят, къде да вървят или тичат и къде да се случва основното действие. Други художници и аниматори от студиото работят по картината, в която добавят автентични растителни форми, драматични небеса и елементи като вода и скали според необходимостта.

В края на процеса, необходим за всеки компютърно генериран кадър, е магическият момент, в който всичко се „сглобява" и от дългата поредица тестове с дигитално видео се „прескача" на IMAX3D лента - напълно завършеният динозавър оживява и се влачи през триаски каньон или преследва жертва в пясъчна дюня от периода Креда.

„Динозаврите са живи! 3D" разказва за някои от най-удивителните неща, които сме научили за динозаврите, като това, че те са първите твари с пера, и откритието, че големи хищници като Т-Рекс и неговият братовчед Тарбозавърът съвсем не са спринтьорите, за каквито са били смятани.

Благодарение на новите научни дисциплини като биомеханиката, чрез компютърен анализ на съществуващите днес животни и сравнението им с фосилни скелети, изследователите се убеждават, че животни с тегло пет или повече тона, като Т-Рекс, просто няма как да са имали достатъчно мускули, за да тичат с над 15-20км в час.

Премиерата на „Динозаврите са живи 3D" е този петък, 3 септември, само на гигантския екран на Mtel IMAX.