Социалната мрежа Instagram набира все по-голяма популярност и интересът към нея не се очаква скоро да спре. Въпреки че не предлага всички възможности на Facebook, тук нежеланото от нас съдържание е сведено до минимум.

А това, че сме харесали дадем профил и виждаме публикациите в него, е страхотна възможност за една група хора, които е модерно да наричаме инфлуенсъри ("influnce" - влияние).

Те успяват умело да привлекат хиляди, милиони последователи, а след това материализират успешно интернет славата си.

Смята се, че първите инфлуенсъри се появяват преди седем-осем години в YouTube. Чрез видеа в каналите си те разказват за своето ежедневие и проблемите с него. А на тях постепенно се намират решения под формата на всевъзможни продукти. 

Според данни на маркетинговата компания Mediakix, за миналата година над 750 милиона паунда са отишли в джобовете на инфлуенсърите в Instagram - в замяна на реклама чрез снимки и видеа.

Да, и на нашите снимки има "продуктово позициониране", но повечето потребители в Instagram не са чак толкова наивни, за да не разберат кога то е напълно целенасочено.

И въпреки че сме наясно каква е играта, пак се хващаме на маркетинговата въдица. Просто одобрението ни към дадена личност, изразено чрез натискане на бутона за следване, лесно се прехвърля върху продуктите, които тя/той любезно ни представя.

Кой не иска да бъде като фитнес моделите с перфектни тела. Е, явно за целта трябва да пием тези чайове за отслабване и онези хранителни добавки. Все повече компании инвестират средства за реклама именно в този канал, а не в клипове по телевизията, например. И резултатите не закъсняват.

Вместо да плащат и на Instagram, за да промотора поста им, което в повечето случаи е адски досадно за потребителите, компаниите плащат директно на звезда с милиони последователи, и целта е постигната.

Когато любимата звезда сподели, че си има нова любима маска за коса, шансът да хукнем и ние да си я купуваме, нищо че е на стойността на половин заплата, е доста по-голям от този, ако просто ни я покажат в паузата на сериала.

Подобна, на пръв поглед, лесна печалба е предхождана от месеци и дори години усилено поддържане на профила, за да се натрупат брой последователи, изкушаващ бъдещите рекламодатели. Instagram инфлуенсърите са наясно и с няколко правила, които са общовалидни за техния успех.

Трябва да имаме тясна ниша, в която сме специализирани. Не просто храна, например, а веган изкушения, които изглеждат супер на снимка. Добре е да правим нещо уникално, или поне малко хора да са като нас.

Често в подобни профили преобладава един водещ цвят, който създава усещане за постоянство, и така рекламите са по-лесно смилаеми. Сериозната обработка също е неизбежна. Необходима ни е и стратегия за бъдещото съдържание в рамките на поне няколко месеца както и сериозно количество въображение, за да се генерират винаги различни публикации, пише GQ.

Това си е истински бизнес план, който въобще не е за подценяване. Именно от него зависи и броят на последователите, а оттам и парите, които бихме получили за рекламиране.

Ценовият диапазон е голям и варира от 200-300 лева до милион и нагоре (ако се казваме Бионсе, разбира се). Вече съществуват и редица платформи, които директно свързват фирмите с инфлуенсърите, за да намери всеки каквото търси.