Технологиите създават пристрастяване и това не е нищо ново под слънцето. Но не са ли тези зависимости просто навици от ерата на Facebook и Twitter? Защо чувствата ни за одобрение и принадлежност сега са свързани с броя харесвания или споделяния, които получаваме в социалните мрежи?

Отговорът се намира в дизайна на поведението (Behavior Design) - дисциплина, която все още е напълно непозната у нас и която се фокусира върху разработването на система от модели и правила за влияние върху човешкото поведение. Неин създател е Би Джей Фог - директор и основател на Лабораторията по убеждаване Станфордския университет. Чрез обучения и консултации той е помогнал на милиони хора да се променят.

Снимка 348774

Източник: iStock

"Технологиите ни позволяват да провокираме поведение и ни мотивират да правим нещата по различен начин, да опростим и автоматизираме някои процеси. Да накараме потребителите да променят брандове, или служители да намалят теглото си, за да си спестят грижи за здравето. Голямото постижение на Facebook е, че ден след ден се консултираме с него", обяснява Фог в интервю.

И сега нека помислим - ако една компания като Facebook може да повлияе на начина, по който се държим, какво да направим ние самите, за да подобрим живота си, да променим нашите навици и мислите си?

Точните цели

Без обучение и без конкретни примери повечето хора поддържат своите цели "размити". Затова и те остават в страната на поведенческите мечти, а това отдалечава и хората от възможността да променят живота си.

Дизайнът на поведението се нуждае от конкретика и точност. Така, пречупени през него, някои примери за поведение биха изглеждали по следния начин: "След като се прибирам от работа тази седмица, ще правя пет минути медитация всеки ден", "Ще пия чаша вода незабавно, когато се събудя сутрин" и т.н. Защото малките, но точни, стъпки водят до големи резултати.

Улесняване на нещата

Важно е да маркираме прости и постижими етапи, които не водят до чувство на неудовлетвореност.

Снимка 348775

Източник: iStock

Създаване на ефективни напомняния

Това е като създаване на карта, която води към изпълнението на поведението, което търсим. Какво искаме да променим и какво ни е необходимо? Например нашата карта (от map на английски) ще представлява:

B = е поведението (на английски behavoir), към което се стремим. 

М - мотивация (motivation на английски).

А - умение (ability e способност на английски език.

P - точност и бързина (от английски prompt).

Получаваме, че B = MAP - или картата на нашето поведение, към което се стремим, основно включва мотивация, умение, точност и бързина, пише Hola.

Дизайнерско мислене

Дизайнерско мислене

Или как премахването на две фрази от лексиката може да ви направи по-успешни