Досега бяхме свикнали да приписваме вината за провала или заслугите за успеха в училище на много и различни фактори, като социалната среда, поведението, здравословното състояние, емоционалността, щастието. А значението на генетичните фактори за този успех или неуспех, бяха пренебрегвани като ненужно оправдание.
Но според изследване, проведено от учени от Университета на Тексас в Остин и Кингс Колидж в Лондон, гените имат много голямо влияние върху академичния успех на човека - от самото начало на образованието, до края.
Източник: iStock
Психологът Маргерита Малачини от университета в Остин, съобщава, че около две трети от индивидуалните различия в постиженията в училище могат да бъдат обяснени с различията в ДНК на децата.
В изследването са взели участие 6 000 двойки близнаци, чиито оценки в училище били проследявани от началното училище до края на задължителното образование.
Учените установили, че резултатите на всяко дете са сходни през всички години в училище - ако детето е започнало с добри оценки, то обикновено и завършва образованието си с такива. Генетичните фактори давали обяснение за 70% от това постоянство, общата среда, в която израствали близнаците, допринасяла за около 25%, а различията в обкръжението - различните приятели и учители, допринасяли за останалите 5%.
Източник: iStock
Изследователите отбелязват, че въпреки всичко човек не е обречен да бъде умен или не с раждането си и успехите в училище зависят също от много когнитивни и некогнитивни характеристики.
Учените се надяват откритието им да допринесе за идентифицирането на децата, които имат нужда от допълнителна подкрепа още в самото начало на образованието си и тази подкрепа да им бъде оказана, за да се избегне задълбочаване на проблемите през следващите години.