Три самотни лодки се белеят в далечината на езерото Траунзее, най-дълбокото в Австрия (на места до 191 м). Идват да ни вземат от малкия семеен хотел, кацнал току на брега му. Като за начало ни предстои разходка с лодка до отсрещния бряг. Засега съм от другата му страна в курортното селце Траункирхен, чиито жители са около две хиляди. Петминутно плаване със средна скорост около 30 възела ще ме отведат в Гмунден, където се намира корабостроителницата Frauscher, отпразнувала миналата година 80-годишен юбилей.

Флагманът и електричката
Качвам се на борда на 9-метровата Benaco 909, най-новото попълнение в гамата на марката. Модел е изключително мъжествен, спортен. Всъщност флагманът. В случая ни обслужват два дизелови двигателя, всеки с мощност от 235 kW. На борда сме шест души и в един момент скоростта е около 39 възела, което се усеща като осезателен вятър и пръски свежа вода. Benaco глисира великолепно, но нашият интерес е насочен към нещо друго - първата серийна хибридна система за моторни лодки, разработена съвместно от Magna Steyr и Frauscher. Тя бе представена официално на изложението в Дюселдорф и сега е настъпил моментът да узнаем какво точно представлява. Хубавото е, че и Benaco може да бъде хибрид.

Преди това обаче пробвам възможностите на електрическата Valencia. Движим се толкова безшумно, че дори лебедите наоколо не се плашат от нас. В ролята на мой гид е влязъл Щефан Фраушер, маркетинг директор на компанията. "Можеш да я караш 15 минути на пълна скорост и след това отново да се върнеш към 7-6 възела", обяснява ми той. "Не е ли недостатъчно?", питам аз. "По много езера тук, както и в Германия, от съображения за сигурност не можеш да използваш моторни лодки от август до септември - заради шума им, който евентуално би смутил летовниците и заради плувците."

Една нощ зареждане на батериите и сме готови за следващия ден. Разходите ви по тази лодка ще са между 1000 и 2000 евро годишно. Единственият проблем е, че ще трябва да смените батериите (по около 8000 евро всяка) след около две-три години експлоатация на 7,5-метровата електрическа St. Tropez.

За по-малката Valencia, чийто мотор е 4,5-киловатов, можете да използвате батерията пет години и да похарчите през това време около хиляда евро. Излиза около 50 евро годишно. Никак не е зле. С едно St. Tropez (235 kW електромотор) могат да навъртят около 50 мили с едно зареждане, иначе казано - малко повече от 80 км. Ако, разбира се, я експлоатирате с не повече от 6 възела.

Под плексигласов похлупак
Когато караш лодка, понякога ти се иска, хем да се плъзгаш бавно и безшумно, примерно докато акостираш или просто се разхождаш край брега, търсейки подходящия ресторант, хем да шпориш с 40 възела и все пак да се чувстваш достатъчно безопасно. За такива клиенти, които искат всичко наведнъж, Magna Steyr са разработили хибридната си система.
Приближавам се към първата ми позната от типа "Двойна Лотхен". Двойна е, защото разполага с електромотор и 3,2-литров дизелов двигател. Качвам се в супер спортната 6,86-метрова Lido. Електрическата силова установка и дизеловият мотор, свързани в едно цяло, се крият под плексигласов капак. "Това е моделът, който показахме в Дюселдорф. Знаехме, че всички ще искат да гледат мотора и затова му сложихме прозрачен покрив", пояснява Хуберт Бокслейтнер, мениджър партньор на компанията.

Бяла тишина
Потегляме почти без никакъв шум. Тишината е повече от впечатляваща - просто избръмчаване при старт, а после започва да шепне тихо и едва чуто. Двигателят с вътрешно горене може да бъде стартиран с електрическия мотор, като така се елиминира конвенционалният стартер. При генераторен режим батериите са оптимизирани и зареждани, а при електрически круизен лодката се движи изцяло на електрическия двигател.

Цялата информация за функционирането на системата е изнесена на дисплея на т.нар. Steyr Control Center на таблото. Оттам се сменя и режима на работа на силовите устройства. При спомагателен режим при ниска скорост работата на двигателя с вътрешно горене е подпомагана от електрическия мотор, който разполага с целия си въртящ момент от самото начало и така оптимизира работата на класическия силов агрегат.

Електромеханичното силово устройство е с дължина 215 мм и водно охлаждане. Съвместимо е с всички морски двигатели и предавателни кутии. Цялото силово устройство тежи 75 кг, като 27 кг е масата на електрическата система. Батерията може да бъде 125 амперчаса или 225 амперчаса. Електромоторът работи с мощност 10 kW при смесен режим, когато подпомага дизела.

Песента на дизела
Превключваме на генераторен режим за захранване на батерията. Сега мощността е 5 kW. Скоростта е около 5 възела, но какво от това? Идва моментът да чуем песента на дизеловия мотор. Изключвам системата и стартирам отново. Tози път шумът е по-скоро спортно бучене, а малкото и леко Lido хвръква като ритната топка. За по-екстремно, правя остър завой, така че да разпеня водите и давам пълен напред при скорост от около 36 възела.

Следващата ни приятелка е хибридно St. Tropez. И тя е обзаведена със същия дизелов 3,2-литров мотор, подпомаган от електродвигател с максимална мощност 10 kW и въртящ момент от 150 Нм. Макар и по-дълга с метър и по-тежка с около 200 кг, тя се оказа далеч по-тиха!


Щефан Фраушер, маркетинг директор на Frauscher пред Yachting&Lifestyle:

"Целим се в Калифорния"

"Строим 150 лодки годишно - 70 електрически, 70 моторни и десет ветроходни. Търсенето на електрическите нараства с всяка изминала година. Подготвяме и специално издание на Lido. Още нямаме намерение да започнем да произвеждаме лодки, по-дълги от 10 м. Калифорния е изключителен пазар за електрически и хибридни лодки. Дори предвиждаме съвместно събитие с Арнолд Шварценегер."

 

Схемата на хибридната лодка
Електромеханично силово устройство
Контролен панел на двигателя
Steyr Control Center
Дизелов мотор Steyr
Стартер батерия
Ротор
Стартор
48 VDC