Ако искаме да спрем глобалното затопляне, електрическите автомобили със сигурност ще са основният ни съюзник. Или поне това е основното схващане по въпроса.
От години ни се повтаря, че карането на нещо без ауспух е страхотно - както за нас, така и за планетата. Днес все повече страни (в момента те са поне седем) планират да забранят продажбата на автомобили с двигател с вътрешно горене, и то през следващите няколко десетилетия. Това, от своя страна, накара голяма част от автомобилните компании да се мобилизират и да започнат да инвестират в разработката на автомобили на ток.
Преди няколко седмици Ford обяви плановете си да представи на пазара 24 модела с електрическо задвижване. General Motors, Jaguar Land Rover, Volvo и Aston Martin също предприемат подобен подем. Много други компании отдавна предлагат изцяло електрически автомобили или модели с хибридно задвижване.
Въпреки целия този повсеместен напън обаче, електромобилите и по-специално тяхната масова употреба, крият много неизвестни. Ето пет ключови въпроса по темата, които си струва да бъдат зададени.
Източник: iStock
От колко коли с двигател с вътрешно горене можем да се отървем
Страните, които желаят налагането на пълна забрана на бензиновите и дизеловите автомобили, са и големи потенциални пазари за електромобили.
Ако търсенето на лични превозни средства остане константно, анализаторите могат да използват сегашните данни, за да прогнозират колко електрически автомобили ще бъдат необходими, за да запълнят липсващите бройки.
Източник: iStock
Какви батерии ще бъдат използвани
Toyota и Honda все още се опитват да усъвършенстват технологията за задвижване с водородна горивна клетка, но засега опитите им не срещат необходимия клиентски интерес. От това излиза, че всички нови електромобили ще разчитат на най-добрата сегашна технология - литиево-йонните батерии.
Напълно електрическите коли ще имат нужда от наистина големи батерии, а хибридите ще могат да се задоволят и с по-малки акумулатори, разчитайки на малки двигатели с вътрешно горене, които действат като генератори на ток.
Американският производител Tesla смята да произвежда батерии с общ капацитет 35 гигаватчаса годишно, като в момента завършва строежа на най-голямата сграда в света - своята Гигафабрика.
Очаква се обаче нуждите на пазара от батерии да бъдат много по-големи. Анализатори смятат, че съвсем скоро автомобилите ще се превърнат в най-големия консуматор на литиево-йонни батерии - позиция, която в момента се заема от сектора на потребителската електроника.
Източник: iStock
Колко мощност е нужна за зареждането на тези коли
Всички тези батерии имат нужда и от ток, с който да бъдат захранени, а електромобилите няма да успеят да се справят в борбата си с климатичните промени, ако електричеството за зареждането им идва от "мръсни" източници, като въглища, петрол или природен газ.
И точно тук става малко странно. Ползите от една електрическа кола зависят от това, къде тя се зарежда с електричество, тъй като всичко опира до локалния доставчик на ток.
Вариациите в методите за производство на ток на регионално ниво означава, че понякога електромобилите са по-замърсяващи от обикновените коли.
Ако живеем в американски щат, който се захранва с ток, произвеждан основно чрез горенето на въглища - например Канзас - нашата електрическа кола най-вероятно не е много по-щадяща околната среда от разумен модел с двигател с вътрешно горене и разход от 8.1 л/100 км.
От друга страна, в Индия е още по-зле. Там един електромобил е толкова чист, колкото и конвенционален автомобил с разход 14.1 л/100 км, тъй като производството на електричество в цялата страна се доминира още в по-голяма степен от изгаряне на фосилни горива.
Източник: iStock
От какво се правят батериите
Дори ако цялото производство на електроенергия в света започне да разчита на възобновяеми източници, човечеството ще се нуждае от много повече кобалт, литий и други суровини, за да обезпечи устойчиво и отговорно производство на батерии.
Така например, повече от 60% от световните залежи на кобалт - ключов елемент в състава на електродите в литиево-йонните батерии - се намират в Конго, където човешките права системно се погазват.
Разбира се, инженерите продължават да разработват нови батерии, в чийто състав участват по-безобидни суровини, а страните, които предлагат пълната забрана на конвенционални автомобили, са твърдо решени да ускорят процеса по изграждането на нови възобновяеми източници на енергия.
В крайна сметка, ако не успеем да направим системата изцяло чиста, то тогава няма да има смисъл от всичко това и глобалното затопляне ще спечели.
KVN
на 04.07.2018 в 13:55:20 #1А защо никой не споменава АЕЦ? Това вече забранена дума ли е? Една добре проектирана, построена и поддържана атомна централа е токова зелена, колкото и слънчевите панели. По-зелена е само ВЕЦ (Водно-електрическа централа). Целия свят (нормален) се интересува от АЕЦ. Нашата вече щеше да произвежда, а ние заради едни кирливи "амеркански" (всъщност откраднати от нас) ТЕЦ-ове си саботираме бъдещето. Давайте им на тези изроди милионите, но стройте АЕЦ...