Основната тема при електромобилите е максималният им пробег с едно зареждане. Особено в страни с много слабо развита инфраструктура като България. И това е съвсем разбираемо, все пак ако батерията ни се изчерпа непредвидено на магистралата, не можем просто да отскочим с една туба до най-близката бензиностанция и да продължим пътя.

Но има и добра новина. Всеки от нас може да следва няколко прости стъпки, за да избегне подобен лош сценарий. Ето ги и тях.

Снимка 393080

Източник: iStock

Шофираме плавно

Колкото повече и по-рязко натискаме педала на газта, толкова повече енергия от батерията използваме. Добре е да концентрираме усилията си в предвиждане на трафика напред в пространството и да боравим плавно с педалите на спирачката и газта.

Снимка 393077

Източник: iStock

Намаляваме скоростта

Хубаво е да се опитваме да поддържаме скорост под 100 км/ч, когато това е възможно и безопасно. Така не просто ще се лишим от удоволствието да ни глобят за превишена скорост, но и ще удължим живота на батерията. Според някои изследвания, намаляването на скоростта с 20 км/ч може да намали разхода на електроенергия с повече от 14%.

Снимка 393093

Източник: iStock

Умело използваме спирачките

Всеки електромобил разполага със система за възобновяване на енергията от спирачките, която се връща в батерията и удължава максималния пробег. Затова и използваме релефа на пътя и наблюдаваме графиките на дисплея на автомобила. И, разбира се, пускаме автомобила по инерция и спираме отдалече.

Снимка 393087

Източник: iStock

По-полека с парното...

Отоплителната система е враг на всеки електромобил, защото е голям консуматор на електроенергия. Особено през студените зимни месеци не увеличавайте парното до край, тъй като така значително ще намалите пробега си. Вместо това разчитаме на отоплението на седалките и волана, ако автомобилът ни е оборудван с такива системи. Те са доста по-икономични.

Снимка 393082

Източник: iStock

...и с климатика

Същото важи и за климатичната система през лятото. Нека опитаме да разчитате само на вентилатора, а не на компресора, поне когато това е възможно. В най-големите жеги е по-безопасно да сме на хладно, така или иначе.

Снимка 393081

Източник: iStock

Следим налягането в гумите

Различни проучвания предполагат, че около 25% от всички автомобили на пътя имат некоректно напомпани гуми. Както и при стандартните автомобили, разходът на електрическите коли силно се влияе от налягането в гумите. Ако караме продължително с меки гуми, това със сигурност би намалило пробега с едно зареждане. Затова е добре да се придържаме към заводските препоръки на производителя и да проверяваме гумите поне веднъж месечно.

Снимка 393078

Източник: iStock

Малко багаж

Всеки автомобилен инженер би казал, че колкото по-малко тегло се опитваме да задвижим в пространството, толкова от по-малко енергия ще имаме нужда. Ето защо, нека се опитаме да намалим багажа до минимум. За уикенд в съседен град не е нужно да носим четири чифта обувки, например. Всеки 40 килограма тегло могат да увеличат разхода с 2%.

Снимка 393091

Източник: iStock

Да бъдем аеродинамични

Ако има как, добро решение е да се лишим от всички аксесоари, които се монтират от външната страна на купето. В това число влизат допълнителни фарове, греди и багажници на покрива, както и различни пластмасови и текстилни "предпазители" за капака през зимата. Всички те влошават аеродинамиката на автомобила и увеличават разхода. Същото важи и за отворените прозорци.

Снимка 393089

Източник: iStock

Планираме маршрута

В случай че може да избираме, поемаме по алтернативен маршрут, който ще ни позволи да се движим по-бавно и, съответно, по-ефективно. За да не се поставяме в рискова ситуация на магистрала например, трябва да поддържаме скорости над 100 км/ч, което ще изсмуче енергията от батерията на автомобила много по-бързо. Затова трябва да преценим релефа и типа път, и ако има как, да изберем по-икономичния вариант.

Зареждаме внимателно

Не е добра идея да оставяме автомобила си включен в контакта цяла нощ, тъй като когато батерията се зареди напълно, зарядното изключва, а батерията започва много бавно да се разрежда. Може да спестим някой друг километър, ако настроим зарядното така, че да спре да зарежда точно преди да потеглим.