Някога заможните и просветени хора са мерили богатството си и с книгите, които притежават - красиви издания с кожени подвързии. За да се знае, че даден екземпляр е от точно определена библиотека, всеки имал специално изображение - екс либрис. То се поставяло върху титулната страница, като след него било изписвано името или инициалите на собственика.

През годините екс либрис се развива, за да се превърне днес в мини графика. Именно той става едно от обединителните звена в съвместната изложба на Калина Кралева и Петър Великов. Другото е цветът.

"Пътуващи острови I" на Петър Великов

Източник: Петър Великов

"Пътуващи острови I" на Петър Великов

Калина и Петър се запознават на живо преди около две години. По онова време всеки от двамата вече е почитател на творчеството на другия. А след срещата им започват да ги свързват не само изкуството и взаимната симпатия, но и общи мисли, светоглед и едно истинско приятелство.

В процеса на опознаването им като творци, преди около 10 месеца на Калина импулсивно й хрумва идеята за обща изложба. Повод е споделената им любов към акварела, графиката и екс либриса. Обсъжда го с Петър, след което двамата се спират на датата, избират галерията и се заемат да подберат творбите.

Така се ражда изложбата "Графика и Акварел". Петър решава да покаже панорамен изглед на малките си графики, които е работил през годините. Докато своят дял от изложбата Калина повежда в посока на любимата си техника - акварела.

Именно на него тя е посветила и десетки свои часове. "Работя бавно и детайлно. Всъщност, и двамата сме детайлни. При нас "бясната" абстракция и бързина не е цел и посока."

"Пролет" на Калина Кралева

Източник: Калина Кралева

"Пролет" на Калина Кралева

Калина не прави пейзажи, портрети и натюрморти, затова й е трябвал собствен подход за идеите й. Намира го в наслояването и наслагването на акварела. Петър тя определя като "неръкотворен автор" на екс либрис на световно ниво.

Темите на творбите си всеки от двамата автори избира по различен начин. Калина има асоциативно мислене, търси метафори. За Петър пък водещи са композицията, силата и балансът на тъмното и светлото.

"Работим в техниката на дълбокия печат, който можем да обобщим като офорт. Макар че, така казано, е твърде общо, защото използваме още десетки подтехники", обяснява Петър.

Офорт е графична техника - начин на гравиране върху метална (медна или цинкова) плоча чрез въздействие с киселината. От получената матрица - с помощта на преса и на принципа на дълбокия печат - върху влажна хартия излизат отпечатъци (клишета).

"Левитация" на Петър Великов

Източник: Петър Великов

"Левитация" на Петър Великов

Разбира се, подобна техника позволява отпечатването на голям брой изображения. Затова и за оригинали се смятат само копията с ясно указан пореден номер и подписани ръчно от автора.

Оригиналите при екс либрис са от огромно значение за колекционерите. Уникалността на творбата се изразява в това да притежаваш оригинална малка графика с надпис и в определен тираж. Именно тях колекционерите разменят помежду си.

В изложбата "Графика и Акварел" Калина и Петър представят 60 екс либрис творби, 20-тина картини по-голям формат, включително седем акварела и пет свободни графики.

"Птица" на Петър Великов

Източник: Петър Великов

"Птица" на Петър Великов

Като емблематична за своята половина от изложбата Петър избира графика, която е кръстил "Птица". "За да обясня избора си, ще цитирам любим мой автор. Паул Вундерлих казва, че в картините, които прави, няма конкретно послание, всеки може да си "вземе" това, което му харесва."

"Свързване" на Калина Кралева

Източник: Калина Кралева

"Свързване" на Калина Кралева

Калина избира като представителна за себе си от изложбата картината "Свързване". "Защото идеята за нея се роди в главата ми, докато обикалях любимата си пътека в полите на Витоша и търсех някаква символика на свързване между душите, природата и човека."

Изложбата "Графика и Акварел" е в галерия "Сезони" от 9 до 22 октомври