Пореден български сериал се е насочил към малките екрани в съседните ни държави. „Връзки" е откупен за излъчване на целите Балкани.
Съвсем скоро историята, в която участват Михаил Билалов, Лилия Маравиля и Яна Маринова, ще стане част от програмната схема на телевизия „Фокс" в Сърбия, Хърватия, Словения, Македония, Босна и Херцеговина, Черна Гора, Косово и Албания. За „Връзки" е отделен по един час в праймтайма, отбелязват създателите на поредицата, които вече й готвят втори сезон.
Успехът на сериала, макар и регионален, е достатъчен да покаже, че и нашата страна може да прави хубави телевизионни продукции. Все още сме далеч от приходите, които реализира Турция от продажбата на права за излъчване, но поне правим малки крачки. Интересно е, че южната ни съседка, която наводнява родния ефир със сърцераздирателни сериали, много рядко приема наши продукции в своя. Примерно - „Връзки" стъпва във всички останали страни от Балканския полуостров без Турция.
Единственото по-скорошно изключение се оказва кримката „Под прикритие", която всъщност е и най-добре реализирана в чужбина българска продукция. Освен че стана любим на зрителите в съседните страни като Румъния, Македония и Сърбия, той успя да се наложи и в по-взискателни европейски пазари като Русия, Словения и Хърватия. Турция обърна внимание на „Под прикритие" вероятно единствено заради „турската нишка" в четвъртия сезон, коментират телевизионни анализатори. Няма данни колко серии и по кое време е бил излъчван нашия сериал.
Криминалната поредица бе откупена от компанията New Films International, която го излъчи за кратко в САЩ. После Джаро и Иво Андонов трябваше да проговорят на испански, немски и френски, защото сериалът намери място и в ефира на Латинска Америка, Германия, Франция и Великобритания. Постижение, което друг български сериал не бе правил. Освен това местни медии твърдят, че историята за родните мафиотски среди се е приела изключително добре от зрителите.
Окрилени от този успех, продуцентите му започнаха да говорят и за номинация за престижната тв награда „Еми". За нея обаче се иска нещо повече от разпространение в няколко страни. Така че ще почакаме.
„Гордеем се с това, че успяхме да продадем сериала на три континента - Близкия Изток и Европа, включително и Източна Европа. Това може би ще е най-успешният телевизионен сериал, който някога се е произвеждал в Централна и Източна Европа", коментира директорът на New Films International Насим Хейсън. Той смята дори да преконвентира сериала в 3D и така да го пусне пак за разпространение, но това е обещание от 2012 г., което така и не се е реализирало още.
Друг роден сериал, по който Европа бе полудяла, оказва се, е сапунката „Стъклен дом". На 31 юли 2011 г. драмата бе закупена в един пакет заедно със „Седем часа разлика" и „Столичани в повече" за разпространение в Македония. Там трите сериала имаха солиден успех, като междусъседските войни на Лютови и Чеканови станаха сензация под името „Комшийски майтап". Комедията обаче не успя да пробие в други страни може би другите нации трудно разбират българския битов хумор.
„Стъклен дом" обаче от македонския ефир скочи директно на европейския фронт. В Гърция, Хърватия, Словения, Румъния и Сърбия го приеха доста радушно, вероятно защото приличаше на вече наложените драми със сапунен характер.
"Всеки ден"