Той дреме под чадъра с питие в ръка или плува някъде надалеч в морето, докато тя се разхожда по кея, търси най-добрата позиция за селфи и разглежда снимките на приятелките си в социалната мрежа с надеждата да се е оказала на най-хубавия плаж - такива картини се появяват, когато говорим за предпочитанията на българите и българките за почивката им в чужбина. Колко общо имат с истината тези представи? Проучване на A1 сред над 800 потребители на портала на телекома показва, че ситуацията е малко по-различна.
Да вземем за пример твърдението "Не общувам по телефона, докато се намирам в чужбина". Очаквате, че така са отговорили почти всички господа и почти никоя дама? Грешка - то се отнася до по-малко от 24% от мъжете и над 27% от жените. Определено не се покрива с представата, която си създадохме в началото на този текст.
Двойно по-голям е интересът на господата към главоболното търсене, купуване и активиране на местни предплатени карти - макар това даже вече да не е толкова необходимо. Мъже и жени по равно разчитат и на безплатните Wi-Fi мрежи.
Господата, попълнили анкетата, излизат отново напред по отношение на използването на роуминг услуги от телекома, на който са абонати. Те водят пред дамите, макар и с малко - и в двата случая говорим за около 85% от запитаните.
Голямата популярност на роуминга не е изненадваща, особено при потребителите на A1.
Телекомът през последните месеци направи редица промени в своята Стандартна роуминг тарифа в подкрепа на пътуващите в чужбина. През април с до 96% бяха намалени цените на минута и мегабайт трафик за страните от Западните Балкани и Турция, драстично падна и цената на комуникацията в роуминг в други държави извън ЕС, а за Великобритания бяха въведени специални условия след Брекзит - там не става много за плаж, но хиляди българи пътуват с цел туризъм, обучение или работа.
От юли мегабайтите в роуминг в ЕС и Европейската икономическа зона са с 25% повече.
Мъжете по-често от жените избират роуминг услугата още при правенето на резервация, докато нежният пол по-често се сеща за тази стъпка чак когато е необходимо тя да се направи в чужбина. Иначе казано, тук малко повече се доближаваме до стереотипа. И все пак и за двете групи най-предпочитан е вариантът, при който темата "роуминг" идва на дневен ред непосредствено преди пътуването.
Не забравяйте за какво е тази ваканция
Проучване на BankMyCell, проведено сред 1790 души в САЩ през 2019 г., показва "тъмната" страна на активното използване на смартфона по време на почивка. Тук проблемът не е в устройствата, телекомите или тарифните им планове. Проблемът е в самите нас.
Цели 49,5% казват, че именно заради наличието на мобилния телефон не са успели да се откъснат от проблемите на работа. 41,5% активно са се занимавали със служебни въпроси, а 71,5% са си губили времето в социалните мрежи.
Едва 38% от участниците в това проучване са използвали смартфона си, за да разучат дестинацията си и да измислят допълнителни активности и почти половината директно заявяват, че съжаляват, че са прекарали прекалено много време пред екрана на устройството.
Посланието е ясно - нека да използваме ваканцията си, за да си починем, да сменим атмосферата и даже да излезем от зоната си на комфорт. Роумингът с всичките му минути и мегабайти ни помага да поддържаме връзка с хората, които са важни за нас, но не бива да го превръщаме в заместител на истинските изживявания, за които сме жадували цяла година.
Затова - под чадъра, в морето, в планината, по улиците на града или в търсене на перфектния кадър някъде другаде, не забравяйте, че никой статус в социалните мрежи не може да се сравни с чувството поне за няколко дни да си истински свободен.