Тройка, четворка, петица. Не, това не са оценки в училище, а жаргонните наименования на част от моделите на BMW. В последните години германската компания направи всичко по силите си да попълни липсващите цифри в поредицата, благодарение на което пък ние имаме възможността да изберем модел, който най-точно отговаря на нуждите ни.

Проблемът е, че колкото повече избор има човек, толкова повече се обърква. От друга страна, така не сме принудени да жертваме електрическото задвижване за сметка на дизайна или пък спортното усещане за сметка на практичността. Има плюсове от постоянната експанзия на моделната гама на BMW, трябва да признаем.

И така, стигаме до модела i4 M50, който е за хората, които много харесват четворката на BMW, но пък и държат на екологията и ниските експлоатационни разходи. Най-общо казано, това е електрическа версия на четиривратата четворка, а преди съвсем да сме се объркали, ще допълним, че е ужасно бърза.

Снимка 586355

Източник: BMW

ТИХ УБИЕЦ

Има нещо особено притеснително в мощните електромобили, защото по нищо не издават, че са ужасно бързи. Мощните бензинови коли например имат големи и много на брой ауспуси отзад, а когато ги запалиш, чуват и хората от съседния квартал. В някои случаи при смяната на предавките дори се чуват гърмежи, за да не остане никой на улицата несъпричастен с нашето спортно настроение. С електромобилите не е така.

BMW i4 M50 разполага с чутовните 544 к.с. и 795 Нм максимален въртящ момент, които буквално могат да уплашат всеки, който не внимава. Както добре знаем, разгръщането на мощността при моделите с конвенционални двигатели, се случва малко или много постепенно и предвидимо, докато тук всичко става за секунда - брутално, безкомпромисно и без никакво замисляне. И всичко това в пълна тишина.

Снимка 586356

Източник: BMW

На по-грапав асфалт с висока скорост BMW i4 дори ще ни се стори шумно, преди да установим, че единственото нещо, което се чува вътре, е шумът от търкалянето на колелата - и нищо повече. Същият този шум, който в бензинова или дизелова кола не бихме чули, защото обикновено е заглушен от ръмженето на двигателя.

Снимка 586357

Източник: BMW

Няма да се лъжем, усещането е страхотно. Сякаш сме в катапулт, който изненадващо ни изстрелва напред, но с тази разлика, че изстрелването е контролирано, връщаме педала на газта или просто натискаме леко спирачката и всичко е наред.

За да опишем на по-достъпен език колко точно бърза е тази кола, ще кажем, че с ускорението си от 0 до 100 км/ч за 3.9 секунди, i4 M50 е с три десети по-бързо от BMW M3, което е емблема в света на спортните седани.

Снимка 586354

Източник: BMW

За всичко това се грижат два електромотора, по един на всеки от двата моста на колата, с което тя на практика се превръща в 4х4 автомобил. И това е от изключително значение, защото в противен случай при рязък старт от място, просто бихме се завъртели на едно място или бихме се забили в най-близката мантинела. Разбира се, BMW предлага и не толкова хардкор версии на i4, за тези от нас, които са по-умерени в желанията и амбициите си.

Батерията на i4 M50 е с капацитет 84 кВч и с нейна помощ може да изминем около 400 км в реални условия. В комбинация с предвидимия електронен брояч за оставащия пробег, това означава, че може да пътуваме и надалече, без да се притесняваме, че ще закъсаме някъде.

Снимка 586349

Източник: BMW

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ

  • Модификация: i4 M50
  • Работен обем: -
  • Мощност: 544 к.с.
  • Въртящ момент: 795 Нм
  • Ускорение: 3.9 сек. до 100 км/ч
  • Максимална скорост: 225 км/ч
  • Максимален пробег (WLTP): 416 - 521 км
  • Капацитет на батерията: 84 кВч
  • Базова цена: 115 100 лв.

В КОКПИТА

Интериорът на i4 е почти идентичен с този на стандартната четворка, но има и подсказки, че седим именно в електромобил. Таблото се доминира от два големи дисплея с кристална резолюция, воланът е дебел и удобен, точно както приляга на автомобил със спортен дух.

Скоростният лост е класически, което много ни харесва, а джойстика за управление на мултимедията и бутоните за избор на отделните режими са на централното барче - точно където очакваме да бъдат.

Много ни харесва, че управлението на мултимедията е дублирано, което е типично за моделите на BMW. Ако сме фенове на тъчскрийна, може просто да докосваме дисплея. Ако не искаме да се протягаме, може да управляваме всичко от кръглия джойстик.

Това, което не ни харесва, е сложността на менютата, множеството иконки и десетките подменюта. Подозираме, че с времето човек успява да се нагоди и да персонализира интерфейса, но първоначално е объркващо.

Снимка 586351

Източник: BMW

Пространството вътре е достатъчно. Разбира се, търпи известни компромиси, заради ниския таван, който изяжда мястото за глава на задните седалки.

Въпреки това, отпред може спокойно да поканим по-високи и едри хора, а отзад - малко по-компактните от компанията.

И четирите врати са без рамки и се отварят от новия тип дръжки за BMW, които намираме за елегантни, но не особено удобни.

Задният капак е от типа хечбек, което означава, че се отваря заедно със стъклото, откривайки доста голям светъл отвор за товарене. Съмняваме се, че някой ще тръгне да ползва i4 за товарна машина, но все пак е допълнителен плюс към практичността на модела.

Снимка 586352

Източник: BMW

  • Може да: ни покаже какво могат технологиите
  • Не може да: измести M4 в сърцето ни
  • Липсва му: малко по-леко купе

Всичко това има своята цена и даже не говорим за пари (цената на i4 M50 е 140 000 лв. - бел.авт.). Заради всички технологии, двата двигателя и огромната батерия, i40 M50 тежи леко притеснителните 2300 килограма. Разбрахме го, чак накрая на нашия тест драйв и набързо си обяснихме защо колата стъпва "тежко" в завой.

Разбира се, не по лошия начин, който ни изправя косите и очакваме да започне безконтролно поднасяне, а по начина, по който стъпват тежко лимузините.

Всичко е спокойно и стабилно, дори при по-висока скорост, но със сетивата си усещаме, че колата е доста тежка и трябва да пазим нископрофилните гуми дори от уж безобидни дупки.

Снимка 586353

Източник: BMW

Колкото и странно да звучи, според нас BMW i4 M50 е подходящ за разумни хора. В ситуация с рекордни цени на горивата, да притежаваш луксозен и толкова бърз автомобил, който се зарежда едва за няколко лева в най-лошия случай, не звучи никак зле.

Разбира се, уловките, свързани с недобре развитата инфраструктура за зареждане, са актуални и тук, но пък удоволствието при поискване да се изстреляш като с катапулт е несравнимо. Оказва се, че искаме четворка, макар че в училище това да не беше най-добрата оценка.