Изкуственият интелект превзема все повече технологични продукти, като често се крие и там, където дори не предполагаме. С негова помощ много сложни задачи стават по-лесни, включително и търсенето и намирането на информация, а някои професии вече са поставени под заплаха от изчезване, защото машините стават все по-умни.
На този етап от петте човешки сетива AI има способността да имитира две - зрението и слуха. Но на пазара излиза една иновативна компания със заявката да дигитализира още едно - обонянието. Osmo е стартъп, основан от Алекс Вилчко, бивш кадър на Google, който винаги е бил "обсебен от миризмите". Затова и завършва бакалавърска степен по неврология в Мичиганския университет, а след това учи обонятелна неврология в Харвардския университет, където има докторантура.
След това прекарва пет години в Google Research, където използва машинно обучение, за да помогне на компютрите да предскажат как миришат различните молекули въз основа на тяхната структура. И така Osmo, който започва като изследователски проект, се превръща в самостоятелен стартъп през 2022 г.
An #AI #startup called #Osmo is developing technology to teach computers to interpret and generate scents, similar to how AI handles images and sounds.
— TOBTC (@_TOBTC) August 19, 2024
The company aims to create a system that can detect diseases like cancer through smell and potentially "teleport" scents over… pic.twitter.com/5Wn719RbSx
А сега плановете са в близко бъдеще да създаде технология за изкуствен интелект, с която компютрите да "генерират миризми, както ние генерираме изображения и звуци", според уебсайта на компанията. И основната цел, която го води по пътя към изпълнението им, е да "подобри човешкото здраве и щастие" чрез дигитализиране на човешкото обоняние, колкото и невероятно да ни звучи това на този етап.
Не липсва и въпросът защо ни е да даваме машините това наше умение да усещаме и разпознаваме миризми. Една от основните причини, които Вилчко изтъква, е, че така ще се подпомогне диагностицирането на различни заболявания, защото миризмата носи специфична информация, която все още е загадка за компютрите.
Е, Osmo ще има и по-комерсиални цели като създаването на по-устойчиви и безопасни ароматни молекули, които да се използват в създаването на парфюми, шампоани, аромати за дома, за пране и други.
Join us on 6/15 at 4:00PM ET to hear Dr. Alex Wiltschko, CEO of Osmo and entrepreneur in residence at GV, speak on The Cognitive Revolution: Entering an Era of Automating Both Muscles and Minds. As always, open to the public.
— CHIP Informatics (@Bos_CHIP) June 1, 2023
Register here: https://t.co/xiG0vQca5v pic.twitter.com/wKHVWxS4VP
Въпреки че това е неговата дългосрочна цел за компанията, в близко бъдеще той иска Osmo да направи по-безопасни, по-устойчиви ароматни молекули за аромати в ежедневни продукти като парфюм, шампоан, репелент срещу насекоми и перилен препарат. Вличко вече има голям опит в областта, защото по време на работат си в Google Research разработва AI модел върху набор от данни от 5000 ароматни молекули в различни категории миризми като флорални, плодови или ментови. И още тогава установява, че тези молекули са сложни за анализиране заради специфичната си структура.
"Причината, поради която е толкова предизвикателно, е, че можете да преместите едно малко нещо в тази молекула, като една връзка, и ароматът на молекулата преминава от рози до развалено яйце", обяснява той. Но е обнадежден, че с напредъка на изкуствения интелект през последните години ще става все по-лесно и успешно разпознаването на различни структури в молекулите, обяснява CNBC.
Компанията Osmo разчита на технологията, разработена специално за нея, с помощна която се надява да успее да "телепортира" аромати чрез тяхното дигитализиране на едно място и пресъздаването на негово точно копие на друго. Засега от там не се ангажират с конкретни срокове кога това би било възможно да се случи поради сложността на задачата, но нейното успешно изпълнение определено би било революционен успех.