С наближаването на Коледа и с вече напредналото пазаруване на подаръци Германия се очертава като най-големия харчещ пазар в Европейския съюз по време на празничния сезон, показват данни на платформата Statista.
През 2025 г. се очаква разходите за търговия на дребно в коледния период в Германия да достигнат приблизително 85.24 милиарда евро. На второ място е Франция с прогнозни 71.65 милиарда евро, следвана от Италия с над 43 милиарда евро.
В по-широк европейски мащаб Обединеното кралство оглавява класацията, като проучване на PwC прогнозира ръст от 3,5% спрямо 2024 г., въпреки по-бавния старт на празничната търговия.
Източник: iStock
В същото време тазгодишните подаръци вероятно ще излязат по-скъпо. Според данни на Евростат годишната инфлация в еврозоната е достигнала 2.2% през ноември 2025 г., спрямо 2.1% месец по-рано.
Институтът за икономически изследвания на Mastercard отбелязва в последната си прогноза, че празничните разходи ще отразяват по-предпазливо потребителско поведение, белязано от чувствителност към цените и предпочитание към по-достъпни форми на удоволствие.
Кои са най-популярните подаръци в ЕС
Красотата, модата и електрониката са сред най-предпочитаните категории подаръци в Европейския съюз през този празничен сезон, сочат данните на икономическия институт.
През последното тримесечие на 2025 г. жителите на Чехия са похарчили най-много средства за козметика, докато в Полша най-търсените подаръци са били бижутата и часовниците. Испанците са инвестирали най-много в покупки на стоки втора употреба, докато италианците са насочили разходите си основно към домакински уреди. Чехия се откроява и с най-високи разходи за игри и играчки сред всички европейски държави.
Източник: iStock
Проблеми с безопасността на подаръците
През изминалата година козметиката и играчките са били продуктите, за които най-често са подавани сигнали за проблеми с безопасността в Европейския съюз. В почти половината от всички предупреждения основната причина за риск са били химични съставки.
Търговската асоциация Toy Industries of Europe (TIE), представляваща европейската индустрия за играчки, е провела собствено изследване, като е анализирала 70 играчки от първите страници с резултати в седем големи онлайн платформи, които доставят до Белгия и Франция.
Резултатите показват, че 96% от проверените играчки не отговарят на изискванията за безопасност на ЕС, а 86% имат сериозни проблеми, включително дребни части с риск от задавяне, силни магнити и лесен достъп до батерии, пише Yahoo News.
През октомври тази година Европейският съвет одобри нови правила за контрол върху безопасността на играчките. Сред тях са въвеждането на дигитален паспорт за по-добро проследяване на играчките, продавани онлайн, както и забрана на химически вещества, които са вредни за здравето на децата.