Преди десетилетия пътуването с влак е било истинска магия. Тогава обаче полетите не са били толкова достъпни, колкото днес. И магията постепенно започва да се губи през 80-те години на миналия век.

Но, както се казва, всяко ново е добре забравено старо. И сега традициите в железопътния превоз започват да се възраждат.

В последната година пътуването определено не е това, което беше преди COVID-19. Стана много по-рядко, отколкото ни се иска, и изпълнено по-скоро със страх, отколкото с приятни емоции.

Снимка 515792

Източник: iStock

А на фона на пандемията няма как да подминем и глобалния въпрос за замърсяването и огромния отпечатък, който оставя въздушния транспорт. Така самолетите станаха не толкова предпочитан избор не само от тези, които се страхуват да не се заразят с коронавирус, но и от всички, които ги е грижа за планетата, която обитаваме.

Двете обстоятелства пък доведоха до възраждането на нощните влакове в Европа. 2021 г. е обявена за Европейска година на железопътния транспорт. Инициативата е на Европейската комисия, а целта й - да намали вредата върху атмосферата от пътуването със самолет.

В края на 2020 г. четири европейски ЖП превозвача обявиха своите четири нови маршрута, които ще свързват 13 големи града, а пътуванията ще са през нощта. Те ще стартират в рамките на следващите четири години, а първи ще тръгнат влаковете по линиите Виена-Мюнхен-Париж и Цюрих-Кьолн-Амстердам. Това се очаква да се случи през декември тази година, предава CNN.

Снимка 515791

Източник: iStock

През 2023 г. ще може да се пътува и по маршрута Виена-Берлин-Брюксел-Париж и така ще може да заспим в австрийската столица и да се събудим в парижката. А за 2024 г. е планират стартът на линията Цюрих-Барселона.

Британското правителство вече инвестира стотици милиони в изграждането на нощни ЖП връзки между Англия и Шотландия, за да намали броя на кратките самолетни полети с голям въглероден отпечатък. Швеция също активно увеличава броя на влаковете, които пътуват из страната през тъмната част на денонощието.

Затова няма никакво съмнение, че новата тенденция е на лице. А тя има своите положителни страни не само за околната среда, но и за всички нас.

Снимка 515796

Източник: iStock

Пътуването с влак може да е в пъти по-дълго от това със самолет, но досадното пристигане по-рано и чакане на терминалите обезсмисля бързината на самото придвижване. Освен това, спалните вагони ни осигуряват комфорта и свободата, за които можем само да си мечтаем при нискотарифните авиокомпании.

А и техните самолети кацат на летища, които са доста отдалечени от големите градове. Така правим допълнителни разходи и губим още време в път. Влаковете пък спират в сърцето на града. И когато пристигнем рано сутрин, имаме целия ден пред себе си, което е страхотно от туристическа гледка точка.

Родопската теснолинейка, The Guardian и класацията за най-живописните пътувания с влак в Европа

Как родопската теснолинейка попадна в класация на The Guardian

Най-добрите пътувания с влак в Европа

Можем и да спестим от нощувка в хотел. Няма нужда и да се чудим как да съберем багажа си в малкото куфарче, което ни излиза безплатно в самолета. А романтиката на железопътния превоз със сигурност ще превърне пътуването ни в незабравимо преживяване, което ще помним дълго.