Едва ли ще е изненада за някого твърдението, че джиповете са много популярни. Компаниите се надпреварват да ги произвеждат, а клиентите да ги купуват. Но каква е причината за всичко това? Изгодна сделка ли са джиповете и полезна ли е като цяло тази пазарна тенденция за всички нас?

Отговорите даваме по-долу с уточнението, че за краткост използваме определението "джип", като под него визираме всички ежедневни автомобили с високи купета и високо окачване, без оглед на формалните класове, в които са причислени, нито тяхната проходимост.

В последните 30 години джиповете се доказаха като предпочитан избор за объркания клиент, който няма представа какво иска от автомобила си. И в това няма нищо обидно и нелогично, защото джиповете наистина изглеждат като универсално превозно средство, комбиниращо качествата на седан, комби и миниван за превоз на цялото семейство.

Освен това са внушителни, оставят впечатлението, че са по-сигурни и безопасни. Позицията на седене е висока, което дава самочувствие на шофьора и го изпълва с чувство за надмощие над останалите (да, за някои това наистина е важно).

Вероятно има и много хора, за които това си е чиста лудост. Обикновено те продължават да карат традиционни седани, комбита и хечбеци, но е безкрайно интересно да анализираме как се стигна дотук и на какво се дължи възходът на джиповете в последното десетилетие.

Само да припомним, че вече Bentley има джип, Rolls-Royce има джип, Porsche, Lamborghini, Jaguar, Maserati също. Вече почти няма автомобилна компания, която да не разполага с поне един джип в гамата си.

Снимка 464508

Източник: Rolls-Royce

ЧИСЛАТА

Ежедневните джипове винаги са били популярни в Щатите, като още през 2011 г. те отговарят за 30% от всички продажби на нови автомобили в страната. За сравнение, през същата година само 12% от европейците залагат на SUV (Sport Utility Vehicle). През 2018 г. обаче разликата се стопява - 48% в Щатите и 39% в Европа.

SUV вълната залива не просто Америка и Европа, а всички големи пазари. За същите години пазарът на джипове в Индия скача от 11 на 30%. Същото важи и за Китай, където през 2010 г. цифрите сочат, че 14% от продадените нови автомобили са джипове, а през 2018 г. делът им скача главоломно до 42%.

По всичко личи, че истерията няма да спре в близко бъдеще. Даже обратното, тенденцията набира сила и привлича все повече и повече почитатели. От всичко това излиза, че традиционният автомобилен пазар се променя, особено като добавим към това увеличаващият се дял на електрическите и електрифицираните автомобили.

Снимка 464505

Източник: iStock

ГОРЧИВАТА ИСТИНА

Производителите също нямат нищо против да ни продадат джип, вместо конвенционален автомобил. В повечето случаи тези модели споделят една и съща платформа, което означава, че разходите по разработката не се увеличават драстично. Но джиповете са по-скъпи, което увеличава печалбата.

Тогава има ли нещо лошо във възхода на джиповете? Всъщност, да.

Създаването на по-висок и по-тежък автомобил неминуемо влияе негативно на неговата аеродинамика, а оттам и на цялостната му ефективност. А както добре знаем, разходът на гориво и количеството на изпусканите в атмосферата вредни емисии е болна тема в последните години. И въпреки че компаниите правят джиповете все по-икономични (някои от които дори впечатляващо икономични), истината е, че те никога няма да бъдат по-ниски, леки и аеродинамични автомобили. Просто защото тогава вече няма да са джипове.

Често пренебрегван е и фактът, че те представляват по-голям риск на пътя, заради тяхната по-голяма инерция и по-висок център на тежестта. Един SUV автомобил е много по-податлив на недозавиване и преобръщане в сравнение с по-нисък и лек автомобил. Колкото и да се опитват, джиповете никога няма да могат да завиват и спират като един хечбек, седан или комби. Разбира се, това сравнение е условно, имайки предвид колко различни версии и колко различни класове автомобили и от двете страни на барикадата се продават на пазара.

Снимка 464507

Източник: iStock

БЕЗ/ОПАСНОСТ

Дори и да ни изглежда, че джипът е по-безопасен, това невинаги е така. Карайки джип, е и по-вероятно да предизвикаме инцидент, отколкото зад волана на по-лек автомобил с по-нисък център на тежестта - именно заради изброените по-горе предпоставки.

SUV автомобилите са по-опасни и за пешеходците, тъй като предницата им е по-висока. А това определено е от значение, понеже модерните SUV-ове рядко излизат извън града.

Колкото до офроуда, те не са никак добри и в това. И преди някой да спомене Land Rover, Lada Niva, Suzuki Jimny или добрия стар Mercedes-Benz G-Class, подчертаваме, че имаме предвид стандартните SUV автомобили, повечето от които се предлагат с или само с предно предаване.

Някои от тях имат задвижване на четирите колела - факт, но системите им са с големи компромиси по отношение на проходимостта.

Донякъде, в страни като нашата, покупката на по-висок автомобил е оправдана, що се касае до състоянието на пътищата и условията през зимата, но това също е под въпрос. Не бива да забравяме, че много от по-леките и аеродинамични автомобили също се предлагат с четири задвижващи колела.

Като имаме предвид всичко казано дотук, невероятният устрем, с който се развива пазарът на джипове, е повече от впечатляващ и няма никакви признаци темпото му да се забави в близко бъдеще. Всичко това е малко плашещо за по-традиционно настроените купувачи. Интересното е какво ще се случи от тук нататък, когато в уравнението все по-често присъства думата "електромотор".