Живеем във време, когато почти всичко се случва през телефона, компютъра или таблета. Това важи както за нас, така и за нашите деца. А откакто училищата все повече въвеждат дигиталното обучение, времето на децата, прекарано пред екран, непрекъснато се увеличава.

Първият мобилен телефон с шайба, Джъстийн Хаупт и какво знаем за него

Мобилен телефон, но с шайба

И какво знаем за него

Въпреки многобройните положителни аспекти на дигиталното обучение, листът и химикалът не трябва да остават в миналото.

До този извод стигат учени от Норвежкия университет за наука и технологии, след две направени от тях проучвания. През 2017 г. те изследвали мозъчната активност на 20 студенти, а през тази година - на 12 младежи и 12 деца. И при двете проучвания се използва електроенцефалография с над 250 електрода. Всеки от участниците е изследван в продължение на 45 минути.

Снимка 499174

Източник: iStock

Резултати и от двете проучвания показват, че и децата, и възрастните, научават повече и запомнят по-добре, когато пишат на ръка. Изборът на лист и химикал пред клавиатурата дава най-доброто обучение и развива паметта. 

"Използването на лист хартия и химикал дава на мозъка повече "кукички", на които да закачим спомените си. Писането на ръка създава много повече активност в сензомоторните части на мозъка. Много чувства се активират, когато натискаме химикала върху листа - виждаме буквите, които пишем, и чуваме звука, който издавате химикала, докато пишем. Тези възприятия създават контакт между различни части на мозъка и го предразполагат към учене. Хем учим по-добре, хем запомняме по-добре", казва проф. Одри ван дер Меер, цитирана от Neuroscience News.

Според нея трябва да се въведат национални стандарти, за да се гарантира, че децата получават поне минимално обучение по ръкопис.

"Като се има предвид развитието през последните няколко години, рискуваме едно или повече поколения да загубят способността да пишат на ръка. Нашите и чужди изследвания показват, че това би било много жалко последствие", казва Меер. Резултатите са публикувани в изданието Frontiers in Psychology.