Повече от 500 години мраморната скулптура на Давид на Микеланджело във Флоренция стои непроменена. Но докато Италия излиза от пандемията, едно от най-известните произведения на изкуството в света започва да променя начина, по който изглежда.
Благодарение на нова система за осветление посетителите на галерията мога да разгледат шедьовъра на Микеланджело до детайли, невиждани до този момент. "Преди няколко дни забелязах мускули по тялото, които никога преди не бях виждала", казва Лучия Лазич, гид, който посещава Академията на изкуствата почти всеки ден.
По думите на директора на галерията, Сесили Холберг, осветлението е "променило визуалното възприятие на произведенията на изкуството", като мраморът на Давид изглежда по-бял, а детайлите са по-видими, посочва CNN.
LED прожектори са монтирани в кръг над статуята, което им позволява да "обгръщат напълно Давид и да оставят останалото пространство на заден план". Цветът на светлината се променя незабележимо през деня, докато прожекторите са с различна топлина, което позволява на посетителите да получат нова перспектива с всяка крачка около статуята.
Новият облик на скулптурата е част от по-широко обновяване на музея, който е вторият най-посещаван в Италия през 2019 г.
Galleria dei Prigioni, или "коридорът на затворниците" - кръстен на четирите полузавършени скулптури на Микеланджело на военнопленници, които делят пространството с две от другите му творби - също е с ново осветление, като няколко прожектора са насочени към всяка статуя. Преди затворниците са изглеждали жълти, а Давид бял. Сега са с един и същи цвят.
А освен всичко, новата осветителна система, която "възстановява правилния баланс на светлосенките и цветовете в произведенията", е и енергийно ефективна.
Но не само водещите произведения изглеждат различно. Стените на няколко от другите зали на галерията са пребоядисани в други цветове. Sala del Colosso - първата стая на галерията, сега е яркосиня, докато залите от XIII и XIV век са бледозелени, за да се откроява златото, използвано в повечето от картините.
В една от картините на Доменико Гирландайо вече може да открием всички златни точки в ореолите на светците. Преди бежовите стени са скривали златото. Поглеждаме към друга творба и сякаш можем да изтръгнем перлите от нея, които до скоро изобщо не са се виждали.
Според Сесили Холберг туристите вече са променили поведението си, като не всички се скупчват пред Давид. "Преди те преминаваха през Sala del Colosso и никога не спираха. Сега виждам тази зала, пълна с хора", казва тя.
Ремонтите, които започват преди пандемията, приключиха тази година с реконструкцията на Gipsoteca. До този момент залата с гипсови отливки беше друго място, където посетителите преминаваха транзитно и не отделяха време, за да разгледат по-подробно произведенията в нея.
Сега тя разполага с климатик, прясно боядисани сини стени и ново пространство за 414 гипсови отливки - предимно дело на скулптора Лоренцо Бартолини, чиито творби се намират в Лувъра, Държавния музей в Амстердам и Музея на изкуствата "Метрополитън" в Ню Йорк.