Чували сме много за кафето, неговите ползи и евентуални вреди върху организма. И при него важи максимата, че отровата прави дозата. Затова основното, което има значение, е колко точно кафе пием на ден.
Вероятно мнозина от нас смятат, че две, максимум три кафета, са количеството, до което трябва да се ограничаваме на ежедневна база. Но ново изследване на учени от American Heart Association поднася добри новини за всички фенове на кофеиновата напитка.
Важно е да се поясни, че става дума конкретно за ефекта от нея върху здравето на сърдечно-съдовата система. Важно е и уточнението, че не само количеството е от значение, а и начинът, по който го консумираме. Ето за какво става дума.
Източник: iStock
Изследователите установяват, че повечето възрастни могат безопасно да консумират до пет чаши кафе на ден, което е около 400 мг кофеин, без да увеличават риска от сърдечно-съдови заболявания.
Условието обаче е да става дума за чисто кафе, без големи количества добавена захар, ароматизирани сиропи и млечни продукти, защото те могат "значително да увеличат приема на калории и да противодействат на потенциалните ползи за здравето, свързани със самото кафе", отбелязват авторите.
Важно е и уточнението, че правилото за петте чаши не важи за кофеинови напитки, шотове и други подобни, които са с по-висока концентрация на кофеин и лесно могат да доведат до предозиране и до сериозни вреди върху здравето на сърцето. Кофеин се съдържа и в някои газирани напитки, които също трябва да имаме предвид в общия си дневен прием, обяснява USA Today.
Източник: iStock
В изследването се подчертава, че консумацията на кофеиново кафе без добавени захари, аромати или сметана води до по-нисък риск от диабет тип 2, сърдечни заболявания, инсулт, сърдечна недостатъчност и някои нередовни сърдечни ритми.
Има обаче и един негативен ефект, който е важно също да имаме предвид. И той е, че нефилтрираното кафе, като еспресо, френска преса, турско кафе или кафе на джезве съдържа компонент, който е свързан с по-високи нива на "лошия" холестерол.
И въпреки че това изследване, както и други, показват, че консумацията на кафе е свързана с редица ползи за сърдечно-съдовата система за някои хора, всe пак не бива да забравяме, че няма универсална безопасна доза.
Защото различните хора реагират по различни начин на кофеина въз основа на различни фактори, които винаги трябва да се взимат предвид - възраст, лекарства, основни здравословни проблеми, генетика, както и скоростта, с която тялото им метаболизира кофеина.