При колите е като при телефоните - колкото по-умни стават, толкова повече знаят за нас. И докато за смартфоните, защитата на личните данни и всички приложения, които използваме, се говори много, тепърва ще чуваме за това какво знаят автомобилите за своите собственици.
Експертите по киберсигурност предупреждават, че колите, които притежават навигация и връзка с интернет, знаят за нас много повече, отколкото вероятно предполагаме. Къде живеем, които са хората, с които най-често говорим по телефона, как да стигнем до техния адрес - това е само малка част от информацията, която се събира в базата данни.
Някои системи на автомобили изискват и връзка с Wi-Fi мрежата у дома и така имат достъп до нейната парола. А това ни прави уязвими, особено ако решим да продадем колата си, защото надали ще изтрием тази информация.
Източник: iStock
При експеримент със закупуване на стари инфотеймънт системи от автомобили Tesla е установено, че те все още пазят лична информация, като адреса на собственика и паролата за безжичния му интернет. И по този начин той става потенциална жертва на недоброжелатели и хакери.
Но този проблем е не само в автомобилите, произведени от компания на Илон Мъск, а и при всички с подобни системи - като BMW, Ford, Cadillac и Mercedes-Benz, пише CNN Business.
Източник: iStock
Системите в автомобилите, които не са просто навигация, а цял миникомпютър, вече не са лукс, а напълно нормална екстра във всички нови модели. Тях сдвояваме със смартфона си, за да провеждаме разговори или да имаме достъп до мултимедия. Това е несъмнено удобство, но не бива да подценява и рисковете, които крие.
Затова експертите по кибесигурност препоръчват, ако продаваме автомобила си или сме използвали такъв под наем, винаги да извършваме фабрично нулиране на системата, за да се предпазим от попадане на данни за нас у някого, който може да злоупотреби с тях.