Заниманията на жените, дори и чисто професионални, често са ги поставяли в наистина рискова позиция, когато става въпрос за подозрение в магическа злоупотреба. Между чумите и останалите страшни епидемии, войните и студеното време, ранният модерен период на съвременното западно общество съвсем не е най-дружелюбно към човека.
Особено пък за жените в периода на Средновековието и ранния Ренесанс съществува една постоянно присъстваща заплаха, с която те всячески се борят - а именно, обвиненията в магьосничество.
От съвременна гледна точка е любопитно защо основно жени, а не толкова мъже, биват обвинени в практикуване на черните изкуства. Неведнъж историци и изследователи поглеждат назад към историята и основното им предположение е свързано с работата и ежедневните занимания на нежния пол.
Процесите срещу вещици се превръщат в нещо като характеристика на обществения живот през XVI и XVII век, с подчертано ясно пристрастие към пола - едва около 10-30 процента от обвиняемите са мъже.
Източник: iStock
Професор Филипа Картър от университета в Кеймбридж внася някои прозрения защо нещата се случват по този начин. Тя разглежда книгите на Ричард Нейпър, английски лекар и астролог, оперирал между 1597 и 1634 г. По време на практиката си, той е извършил и описал почти 70 000 случая, голяма част от които са свързани със съмнения за магьосничество. "Оплакванията варират от сърцебиене до зъбобол, които мнозина отдават на омагьосване от съсед", обяснява Картър. "Клиентите използват Нейпър като резонанс за страховете си и го молят за потвърждение от звездите или за амулети, които да ги предпазят от вреда."
Голяма част от клиентите на лекаря споменават заподозрени вещици, назовавайки ги дори по име, като дават и подробности за професията на обвиняемите.
Бележките от случите, които Нейпър си води, редовно представят шест вида работни места, които се изпълняват почти изключително от жени - хранителни услуги, здравеопазване, грижи за деца, управление на домакинството, животновъдство и млекопроизводство. Тези занимания дават на жените, които ги заемат, известна власт в обществото, но също така и голяма отговорност и това често води до подозрения срещу тях.
Източник: iStock
"Една домакиня от онези времена е била отговорна за управлението на здравето на добитъка, както и на хората. Тя приготвя сиропите и билките, използвани за лечение. Затова когато някой се разболее с по-нетипични симптоми, това започва да се тълкува като злоупотреба с нейните лечителски умения, казва професор Картър. "Неуспехи, като например неизлекувана рана, неуспешно раждане или мухлясало сирене, директно ги излага на риск да бъдат етикетирани като вещици."
Един от случаите на Нейпър от 1603 г. разказва историята на 24-годишна жена, която страда от делириум след раждането. Тя е имала цели две акушерки при раждането, но първата е била неумела, а втората твърде властна. Така последната си докарва неприязънта на родилката, която започва да я обвинява, че е вещица и, че я е омагьосала, за да стигне до немощното си състояние.
Излиза просто, че обвинените жени често са били на неподходящото място в неподходящото време, както пише IFL Science.
Източник: iStock
"Честотата на социалните контакти в женските професии увеличава шанса те да бъдат въвлечени в недоразумения, които често са в основата на подозренията за магьосничество. Много обвинения произтичат от просто присъствието по време на нещастието на някой друг", споделя мнението си Филипа Картър.
Работата на Картър предоставя още една убедителна причина, поради която жените са били много по-често обвинявани от мъжете в магьосничество и се е стигало до стотици екзекуции. "Всеки празник Хелоуин ни се напомня, че стереотипната вещица е жена", заключва изследователката.