Тази година беше белязана от няколко тежки пътно-транспортни произшествия с междуградски автобуси, в които загинаха или бяха ранени десетки пътници. Смъртта на тези хора повдигна много въпроси, един от които беше този за задължителната употреба на предпазен колан от страна на пътуващите в обществения транспорт и особено на дълги разстояния.
В България рядко ще видим някой да използва колан, ако не се намира на предната седалка. Ако се замислим, усещането, че ако пътуваме в автобус или пък в автомобил на задната седалка, то ние сме защитени от законите на физиката, е някак нелогично. Нещо повече - при катастрофа нашето тяло може да причини нечия чужда смърт.
Дори колата да се движи с ниска скорост, по-ниска от 50 км/ч, при удар тялото ни ще полети напред или настрани със същата скорост. Ако пътникът се вози зад шофьора и е без колан, това означава, че той ще удари шофьора със своето тяло със скоростта, с която се движи колата, а това може да причини сериозни наранявания и на двамата.
Установено е, че хората са по-малко склонни да си сложат предпазния колан, когато се возят в такси или смятат, че пътуването им ще бъде кратко.
При сблъсък, по-лекото превозно средство поглъща по-голямата част от енергията на сблъсъка и пътниците в него са по-уязвими. Това е валидно и при удар между автомобил и колоездач или пешеходец - тялото на последния ще получи по-голямата част от енергията и нараняванията може да бъдат фатални.
Източник: iStock
Изчислено е, че при движение с повече от 50 км/ч рискът от сериозни наранявания на пътниците се покачва с по 6.1%, а рискът от смърт - с по 8.2%, с всеки километър в час над тази скорост.
Не бива да забравяме, че дори ние да сме внимателни или да се движим бавно, на пътя има и други участници в движението, които може да ни въвлекат в катастрофа с фатален край.
Avatarx
на 23.11.2018 в 10:00:15 #1Поясняваме на Росица Ташкова - никъде по света не се среща слагане на колани в автобус на градския транспорт, освен за колички на инвалиди и детски колички. Сега да видим нелогичността. При катастрофа с автобус на градският транспорт най-застрашени ще бъдат не насядалите по седалките а правостоящите. Да се надяваме, че това и на авторката звучи логично. Сега си представете градски транспорт без места за правостоящи - правилно - в България е абсолютно невъзможно. Коланите на задните седалки са задължителни в повечето страни. Ако смисълът на статията е да ни каже, хора спазвайте правилата, предлагам следващата да е за ползата от минаването на зелена светлина на светофара.