Тазгодишните участници на фестивала Jazz + демонстрираха ясно изразена афро-латинска насоченост в музиката си.
Дали ще е през скандинавската интерпретация на Ян Гарбарек, лежерните средиземноморски мелодии на Alboran trio или направо от сърцето на кубинеца Роберто Фонсека - публиката имаше възможност да се настрои за лятна фиеста още от пролетта.
Вероятно връзката на младия пианист с Buena Vista Social Club бе привлякла толкова много хора в зала България, но концертът му бе наслада и за сериозните джаз ценители.
Здраво свързана с афро-кубинските корени, музиката на Фонсека е много ритмична, темпераментна и танцувална.
Той обаче отиде по-надалеч в латино джаза, като показа завидни композиторски умения и много раздвижени и еклектични аранжименти.
Известен с харизматичното си присъствие на сцената, той бе достатъчно експресивен, но и много лиричен и задълбочен в импровизациите си. Това особено се открои при изпълнението на "El Niejo" - композиция в памет на покойния Ибрахим Ферер, която бе изпълнена след настойчивите овации на публиката за бис.
Останалите музиканти от групата на кубинеца също бяха на ниво. Особено се открои дългогодишният съмишленик на Фонсека - Хавиер Залба - саксофон, флейта, кларинет, перкусии, който придаде много завършено звучене на композициите.
Пианистът балансира много добре продължителността на импровизациите и се изяви като опитен водач на групата си, акомпанирайки доста често на останалите музиканти- басиста Омар Гонзалез, барабаниста Рамзес Родригес и перкусиониста Хоел Хиерецуело.
С представянето на новия си проект „Zamazu" младият наследник на Buena Vista Social Club, както го наричат, показа истинската си същност и постави високи очаквания за бъдещата си кариера.