Когато видим опашка от чакащи хора, може прибързано да решим, че знаем каква е мотивацията им. Но всеки чака на опашката по различна причина.

Двата основни мотиватора да се редим на опашка са подчинени на следните принципи: принцип на недостига (желанието да притежаваме нещо, което е в ограничени количества) и принцип на социалното доказателство (ако другите правят или искат нещо, то значи е хубаво).

Маркетинговите специалисти са наясно с психологията на потребителя и умело я използват, за да накарат огромни групи от хора да изпитат вътрешен подтик да купят точно определен продукт в точно определен момент.

Снимка 391053

Източник: iStock

Такъв е примерът и с Черния петък, който в България е известен с изключителната недобросъвестност на търговците. Не е тайна, че твърде много от тях изкуствено и многократно завишават цените на някои стоки, за да ги "намалят" след това до стойности, които са дори значително по-високи от пазарните.

Обявлението, че "Само днес!" можете да закупите този продукт на тази цена, работи на принципа на недостига - бройките са ограничени, а времето изтича и ние сме склонни набързо да закупим продукта, без да губим време в сравняване на цените в други магазини или сайтове.

В Америка е особено популярно да се чака с дни на опашка за най-новия смартфон, популярна видео игра или среднощна премиерна прожекция на последния филм за Хари Потър, а тълпите пред магазините в Черния петък дори имат животозастрашаващо поведение.

Затова следващият път, когато от екрана ни кажат, че "само сега" можем да закупим нещо и без него не можем, нека си спомним, че крайната цел на търговеца винаги е печалба.