Знаем, че да се харесаме на всички е толкова вероятно, колкото да завършим със златен медал ядрена физика. Но има хора, които някак успяват да постигнат и двете. Или поне привидно.
Дори да не постигнем ефект на 100%, добре е да знаем няколко трика, които със сигурност ще влязат в употреба. Те идват от Робин Дрийк, ръководител на програмата за поведенчески анализ на ФБР.
Не съдим, показваме интерес
За да оставим някого с добро впечатление, независимо от повода на нашата среща, има една безотказна техника. Не е правилно постоянно да се опитваме да се изтъкваме, да споделяме и налагаме нашата позиция. Вместо това, трябва да изслушаме мислите и мнението на отсрещната страна и да проявим разбиране.
Никой не обича да бъде съден за това какво мисли. Затова правилната тактика е да демонстрираме интерес към представената гледка точка и да поискаме събеседникът да се обоснове как е стигнал до нея.
Източник: iStock
Най-честите конфликти възникват на теми за пари и храна. Всеки има право на мнение и зачитането на това право може да отвори много врати. А това е началото на една градивна и ползотворна комуникация.
Жертване на егото
Много от нас умират да посочват грешките на другите, дори и без да са сигурни дали самите те са прави. Просто така, за удоволствие. Потискането на егото е много важно за доброто впечатление, което искаме да оставим в околните.
Нормалната реакция на мозъка, когато чуе нещо, с което не е съгласен, е да се приготви за конфликт на мнения. Но с него няма да успеем да се харесаме. Затова трябва да знаем кога е по-добре да не се правим на много умни, а просто да бъдем добри слушатели.
А как да бъдем добри слушатели
Най-важното правило е да спрем постоянно да мислим за това какво ще кажем след малко като реплика и да се фокусираме върху думите на събеседника. Трябва също така да сме любопитни и да извлечем максимум информация. Това винаги прави добро впечатление.
И без прекъсвания, които започват с "аз мисля..." и други подобни. Всеки път, когато искаме да обърнем разговора в посока на нашата личност, е добре да помислим два пъти дали наистина си струва да кажем това, което ни е на езика.
Човек трябва да знае не само какво да говори, но и какво да не казва. Мълчанието понякога наистина е злато.
Източник: iStock
Какво да питаме
Всеки има своята съдба и ние няма как да сме наясно с нея, ако го познаваме отпреди малко. Затова печеливша тактика е да попитаме за предизвикателствата и премеждията, пред които се е изправил нашият събеседник, било то тази седмица или след смяната на работното място.
Няма да сбъркаме и ако поискаме съвет по конкретна тема. Дори да нямаме нужда от него. Просто така демонстрираме, че мнението му е важно и го приемаме за (до някаква степен) експертно. Именно това се смята за най-печелившата техника за влияние и успешна комуникация.
Източник: iStock
Авариен изход
Ако искаме да накараме някой непознат да бъде възможно най-откровен с нас, трябва да му кажем, че имаме само минутка да го изслушаме, защото трябва да тръгваме. Идеята, че след малко предстои да се разделим, ще подпомогне събеседника да си каже всичко, което иска. Нали след това ще се разделим и няма да има време за конфликти?
Напук на хитреците
Ако усетим, че някой се опитва да ни лъже или манипулира, най-добрата тактика е да свалим картите. Стреляме директно с въпроса какво иска от нас и какво иска да постигне в момента. Правим го и с няколко комплимента и с ненападателен тон.
Източник: iStock
В синхрон
Думите, които излизат (или не излизат) от устата ни, трябва да бъдат подпомогнати от езика на тялото, за да постигнем желания ефект. Тук има няколко основни правила: да се усмихваме, да избягваме директен фронтален контакт лице в лице, а дланите ни трябва да сочат нагоре, пише Time.