Социалните медии са част от нашето ежедневие до такава степен, че милиони хора по света вече не могат да си представят живота без тях (потребителите на Facebook са два милиарда).
Редица бизнеси са напълно зависими от платформите. Те промениха обществения ред, потребността ни от общуване, от информация, и начинът, по който тя достига до нас. Приятелства, срещи, раздели, статуси, лайкове, новини и фалшиви истории - всичко това засяга обществото ни по многообразен начин.
Ползите на пръв поглед са повече, но не липсват песимисти, които предупреждават, че Facebook и останалите мрежи имат разрушително действие върху хората и обществото.
Оказва се, че действието на Facebook върху мозъка ни е подобно на това, което се случва като хапнем шоколад или си намерим забравени пари в джоба. Точно в този ефект обаче много хора виждат опасност.
Източник: iStock
Чрез серия от експерименти изследователи от Харвард установиха, че когато разкриваме информация за себе си, активираме онази част от мозъка, която е свързана с усещането за удоволствие.
С ядрено-магнитен резонанс са изследвани група хора, които е трябвало да отговарят на различни въпроси. Учените засичат, че областите на мозъка, свързани с чувството за удовлетворение, биват силно активирани, когато хората говорят за себе си, и много по-малко ангажирани, когато се говори за нещо друго.
Според психолози Facebook е замислен в светлината на това, че всеки лайк или споделяне дават малка доза допамин, с която бързо се привиква. Именно по този начин социалните медии пристрастяват. Голям проблем е потребността от моментално удовлетворение, която социалните медии възпитават в хората. А те стават нетърпеливи, за да получат всичко лесно и веднага.
Източник: iStock
Не по-малко рисково е илюзорното усещане, което профилите ни създават. Много хора прикриват истинските си същности, като волно или неволно създават тотално фалшива представа за себе си. Също така, ако публикуваш снимка, на която получаваш 100 лайка, далеч не означава, че тези хора всъщност те харесват истински.
Лайковете и емотиконите започват да заместват истинските емоции и ценности. Сензационните новини изместиха истинските медии, но грижа на всеки потребител е да бъде критичен към това, което "консумира". Също така човек трябва да държи пристрастеността си под контрол, като не допуска общуването в социалните мрежи да измести живия контакт.