През изминалата седмица новите промени във Facebook завзеха голяма част от заглавията в медиите. Те бяха коментирани като голям напредък в запазването на поверителността на данните на милиардите потребители на социалната мрежа.
Допреди година Марк Зукърбърг постоянно повтаряше, че идеята на платформата е "да направи света по-отворен и свързан". Сега обаче реториката е обърната на 180 градуса и СЕО-то на Facebook се опитва да ни убеди, че основната цел на Facebook е да бъде място на интимност и поверителност.
В този ред на мисли, нито една от новообявените промени не засяга най-наболелия за потребителите на Facebook въпрос, а именно събирането и анализирането на данни и търговията с тях, от която платформата печели милиарди долари.
Промените, които Зук обяви, са фокусирани най-вече върху това да направят присъствието ни в мрежата по-интимно и персонализирано спрямо интересите ни, но по никакъв начин не променят бизнес модела на платформата.
Източник: GettyImages
Нещо повече, услугата за изтриване на историята ни в мрежата, която Зукъбърг бе обещал преди време, не се спомена нито по време на конференцията F8, нито фигурира като идея в интервютата и изявленията на СЕО-то.
Новото лого и новите цветове, които Зук обяви, по никакъв начин не адресират или ограничават продажбата на данните, интересите и кликовете ни на други корпорации, които също печелят от това да знаят какво ни вълнува и какво правим.
Да, може би криптирането на разговорите ни в Messenger може да се счете като напредък в защитата на личните ни данни, но това е съвсем малка част от количеството информация, което Facebook ще продължи да черпи от нас.