Да караш електромобил вече не е толкова странно, колкото беше съвсем доскоро. Колите, задвижвани от електричество, вече не изглеждат странно и недодялано, а в голяма част от случаите са електрически версии на стандартни модели, използващи бензин или дизел за преместването си в пространството.

Peugeot e-2008 e точно такъв автомобил - електрическият вариант на обикновеното 2008, като външните разлики, в най-общи линии, се изчерпват с малката буква "е" на задния капак. Не е нужно да крещим на целия свят колко сме екологични, нали?

Peugeot e-2008 е от онези компактни кросоувъри, в които хем не се чувстваме като пъхнати в консервна кутия, хем когато ни се наложи да паркираме, това не е събитието на века, свързано с много обмисляне, взиране в дисплея и слухтене за предупреждение от страна на паркинг асистента.

И тук можете да разчитаме на асистентите за паркиране, даже е препоръчително, но купето е достатъчно компактно и предлага достатъчно добър обзор, за да се справим и по стария начин с лекота.

Снимка 507860

Източник: Peugeot

От друга страна, интериорът е с добри размери дори за по-високи хора, а на задната седалка с лекота се побира детско столче от онези с хилядите функции за накланяне, въртене и какво ли още не. Настаняваме ценния товар в него, пристягаме коланчетата му, слагаме два големи куфара в багажника и детската количка и отиваме на зимна почивка. Друг е въпросът къде ще обядваме, защото ресторантите са затворени, но винаги може да си наемем апартамент с кухня и да си готвим.

Снимка 507859

Източник: Peugeot

СЛОНЪТ В СТАЯТА

Не е за пренебрегване и необходимостта крайната ни дестинация да е на не повече от 200-ина километра, защото в стаята дебне слон - нашата кола е с електрически двигател.

Истина е, че пробегът с едно зареждане зависи много от стила на шофиране, от това колко висока температура поддържате в купето, ползваме ли климатик и т.н., но използваме числото 200, защото точно толкова показваше на таблото тестовото е-2008, когато го взехме за неколкодневен тест.

Иначе, според официалните данни е-2008 може да измине до 310 километра, но всички знаем, че тестовете, на които се определят тези показатели, често са леко стерилни.

Снимка 507861

Източник: Peugeot

Другото, което трябва да предвидим, както при всеки електромобил, е къде ще го заредим, когато пристигнем. Няма да ни е необходима специална зарядна станция, защото може да ползваме стандартното зарядно, което просто да пъхнем в най-близкия контакт на електропреносната мрежа, но това ще ни коства доста часове зареждане.

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ

  • Модификация: е-2008
  • Работен обем: -
  • Мощност: 136 к.с.
  • Въртящ момент: 260 Нм
  • Ускорение: 8.5 сек. до 100 км/ч
  • Максимална скорост: 150 км/ч
  • Максимален пробег (WLTP): 310 км
  • Капацитет на батерията: 50 кВч
  • Базова цена: 69 792 лв.

От друга страна, да не забравяме, че сме на почивка, колата ще се зарежда, докато изследваме спа възможностите на комплекса. Стига да са отворени за посетители, разбира се.

Двигателят с мощност 136 к.с. има три различни режима на работа, които истински променят неговото поведение.

Когато искаме да извлечем максимална резултатност по отношение на пробега с едно зареждане, препоръчваме режима Eco. Той притъпява реакцията на педала на газта и понижава ефективността на климатичната инсталация, като целта е да изиграе ролята на родителски контрол, а ние да стигнем по-далеч, без да ни се налага да търсим контакт.

При Normal всички стойности са усреднени и това е може би най-подходящият режим за ползване в града, където контактите са наблизо, а нуждата от бързо достигане до следващия червен светофар е голяма.

ОТ ПРЪВ ПОГЛЕД

При всяко положение, каквито и да са двигателят и окачването, усещането от един автомобил се корени в дизайна и в елементите от интериора, които докосваме - волан, скоростен лост, бутони.

Снимка 507863

Източник: Peugeot

Колкото до екстериора, Peugeot e-2008 следва модерния дизайнерски език на френската компания и изглежда смел, а ако съдим по двете вертикални LED осветителни тела в предната броня, донякъде и агресивен.

Интериорът е по-различен от традиционните ни разбирания, понеже воланът е с неправилна форма и с доста малък размер, а напълно дигиталното табло с триизмерни графики е разположено над, а не зад, волана. Но пък той е изключително приятен за пипане и ни кара да се почувстваме поне мъничко в спортен автомобил.

Снимка 507858

Източник: Peugeot

Можем да избираме от няколко предварително зададени екрана в зависимост от информацията, която искаме да виждаме пред себе си. А ако те не отговарят на претенциите ни, може да подредим свой собствен персонализиран екран.

Цялостното ни впечатление е за едно доста добре структурирано и красиво табло, което с радост ще гледаме. Разбира се, то се предлага срещу доплащане, така че ако искаме нещо по-обикновено или пък искаме да спестите известна сума, имаме и тази опция.

Снимка 507864

Източник: Peugeot

  • МОЖЕ ДА: е супер удобен в града
  • НЕ МОЖЕ ДА: отидем на море с него без презареждане
  • ЛИПСВА МУ: максимална скорост

Не ни хареса класическото за Peugeot "дистанционно", върху което е изнесено цялото управление на темпомата за автоматично поддържане на скорост.

То е разположено вляво под волана, което ни пречи да видим надписите на бутоните върху него, а наистина не е добра идея да се навеждаме и да гледаме кой бутон за какво е, докато караме.

Положителната страна на това решение е, че воланът не е отрупан с копчета, които постоянно да ни объркват, а и подозираме, че след време човек свиква.

Снимка 507857

Източник: Peugeot

Peugeot e-2008 e добър градски автомобил с възможност за добре планирани извънградски пътешествия. Ако сме от хората, които не обичат да планират, електромобилите като цяло не са за нас, поне не на този етап, поне не и в България.

Комфортен типично по френски, това не е автомобил, който ще ни изненада със спортната си стойка в завой, но от друга страна няма да ни натоварва при ежедневните преминавания през легнали полицаи и изобилието от неравности в града.

Като сметнем колко процента от времето се правим на състезател и колко често караме по пътища с компрометиран асфалт, отговорът дали това е било добро решение от страна на инженерите на Peugeot, изглежда повече от ясен.