Ах, Jaguar. Добрата стара английска марка, чийто автомобили свързвахме с претенциозни аристократи, които по-скоро биха жертвали децата си от наследство, отколкото да се лишат от традиционната партия бридж в съседа по имение.

Бяхме свикнали с тези машини и техния пропит от симпатичен английски цинизъм облик - маслено зелен цвят, дебели кожени тапицерии в интериора и детайли от хром и лакирана дървесина.

Забравяме всичко това, пускаме една сантиментална въздишка и се връщаме в реалността. Сега разполагаме с това.

Казва се Jaguar E-Pace и представлява модерен и агресивен SUV автомобил със задвижване на четирите колела и излъчването на кисела котка. Кисел е може би най-правилното определение за този автомобил. И как по друг начин да определим графитено сив джип с огромни 20-инчови черни джанти и... ярко червен интериор. Студен отвън и горещ отвътре - ако Jaguar E-Pace беше десерт, щеше да е шоколадово суфле.

Снимка 386290

Източник: Jaguar

И така, ето с какво точно си имаме работа.

Jaguar E-Pace е автомобил, който изобщо не бива да бъде споменаван в едно изречение с думата "офроуд". Мястото на този спортен джип е на асфалта и никъде другаде. Факт е, че четирите гуми се задвижват от двигателя. Само че това има смисъл единствено за по-доброто ускорение от място и добавената доза сигурност през пролетта и есента, когато на тази претенциозна котка може да й се наложи да стъпи на мокър или покрит с есенни листа и чакъл път.

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ
Модификация:
2.0 AWD R-Dynamic HSE
Работен обем: 1999 куб. см.
Мощност: 240 к.с.
Въртящ момент: 500 Нм
Ускорение: 7.4 сек. до 100 км/ч
Максимална скорост: 224 км/ч
Среден разход: 7.1 л/100 км
Трансмисия: 9-степенна автоматична
Базова цена: 68 810 лв.

ДВИГАТЕЛЯТ

Една сериозна изненада е, че E-Pace се предлага с 4-цилиндров турбодизелов двигател, с какъвто беше оборудвана и тестовата версия. Той разполага с 240 к.с. и е комбиниран с 9-степенна автоматична скоростна кутия.

На хартия всичко звучи супер, но в реалността бихме искали повече динамика и по-гръмогласен ауспух. От друга страна обаче, разходът тук е страхотен.

При стил на шофиране, граничещ с безразсъдното, Jaguar E-Pace с всичките си килограми и 240 к.с. се нуждае от 10 литра дизелово гориво на 100 км, което не е впечатляващ резултат, но предвид обстоятелствата е повече от нормален.

Снимка 386289

Източник: Jaguar

Хубавото е, че подобно на своите конкуренти, Е-Pace пристига с няколко режима на работа, които се сменят с помощта на специален превключвател до скоростния лост. По софтуерен път те променят настройките на двигателя и скоростната кутия, а оттам и цялостното усещане зад волана.

Излишно е да споменаваме, че най-забавен е режимът Dynamic, а най-икономичен - този с трите букви "Еco". Чудесно допълнение е и режимът Winter, който улеснява движението в зимни условия и облекчава живота на по-неопитните шофьори или на тези, които ценят спокойствието зад волана.

Снимка 386285

Източник: Jaguar

ИНТЕРИОРЪТ

ПО НАША ПРЕЦЕНКА
Най-добър е в: конкурсите за красота
По-добър е от: очевидните си конкуренти
Липсва му: малко звук в ауспуха

Кабината на Jaguar E-Pace е доста изчистена от всичко ненужно. Вътре има много малко бутони и превключватели, като това в модерния автомобилен свят отдавна не означава недостиг на системи и екстри. Просто всичко е дигитализирано и се управлява от големия централен дисплей на мултимедийната система.

Инструменталният панел зад волана също е изцяло дигитален, без да бъде твърде шарен или претрупан. Най-общо казано, без да си личи отвън, колата всячески се опитва да е от полза с десетки асистенти, някои от които буквално се опитват да ни вкарат в правия път, когато пресечем осевата линия.

Снимка 386288

Източник: Jaguar

Седалките са удобни, но не прекалено спортни, което увеличава комфорта по време на дълги пътувания и улеснява влизането и излизането в кокпита.

Една от забележките ни е базирана на изцяло субективното усещане, че таблото носи леко "китайски" полъх. Например трите контролера на климатика, които са покрити с черна лъскава пластмаса и панелът около скоростния лост, който отвън прилича на алуминиев, но при просто почукване с нокът се разкрива неговата пластмасова същност.

Снимка 386286

Източник: Jaguar

СУБЕКТИВНОТО

Jaguar E-Pace не е автомобил, с който ще се състезаваме на писта. С него няма и да ходим на офроуд приключения. Едва ли ще е и най-удобният автомобил за паркиране в тесни пространства.

Безспорно е обаче, че с E-Pace ще впечатляваме. Хората не са свикнали да го виждат и това автоматично ги привлича към него. Особено ако моделът е оборудван със спортния пакет R-Dynamic. Притегателният му външен вид е един от най-големите му добродетели, защото, нека признаем - показността за клиентите на този клас автомобили е от голямо значение.

Хубавото в случая е, че едновременно ще привличаме много погледи, но и няма да изглеждаме като класическо парвеню. Това е онзи характерен Jaguar ефект, който въпреки огромната пропаст, деляща сегашните от класическите модели на компанията, продължава да витае около емблемата с мускулестата скачаща котка.