Винаги сме се чудели коя кола е най-подходяща за хората с идеи; за тези, които не се страхуват да бъдат такива, каквито са. Дали не е някоя, която отрича обикновеното, или има две врати на багажника, просто защото е по-интересно. Или се стартира с огромен червен бутон, който прилича на нещо, което управлява ядрения арсенал на Северна Корея. Дали не е точно MINI Clubman?

Добрият стар Clubman извървя доста дълъг път, макар че в новата история на MINI, в която компанията стана собственост на BMW, от модела са произведени само две поколения. Въпреки това промените са много.

Сега пред нас е фейслифтът на второто поколение, който е съвсем различна кола от това, което доскоро наричахме "мини".

НЕСЕРИОЗЕН Е

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ
Модификация:
Clubman Cooper
Работен обем: 1499 куб. см.
Мощност: 136 к.с.
Въртящ момент: 220 Нм
Ускорение: 9.2 сек. до 100 км/ч
Максимална скорост: 205 км/ч
Среден разход: 5.7 л/100 км
Трансмисия: 7-степенна автоматична
Базова цена: 49 800 лв.

Снимка 381117

За щастие, дизайнерите са запазили отварящите се настрани две задни врати, заради които мнозина оприличават Clubman с катафалка. Именно тези две врати различават Clubman от стандартния хечбек. Спорно е дали това е по-практичното решение, но сме сигурни в това, че е по-чаровното.

В крайна сметка, всеки модел на MINI трябва да има поне едно нелогично и нестандартно нещо в себе си, за да бъде припознат от феновете на марката. Сигурно е и друго - имаме значително повече пространство за багаж в задната част, чийто обем при спуснати облегалки надхвърля 1200 литра.

Clubman е изключително забавен автомобил, защото изглежда несериозно. Отпред е малко кривоглед, отстрани изглежда като стандартно MINI Hatch, което е прекалило с фитнеса, а задната част се доминира от два гигантски стопа, две мънички чистачки и споменатите по-горе две врати, които се отварят последователно и автоматично от дистанционното.

Снимка 381119

Това, което е сериозно, е оборудването и пътното поведение на колата. Много, много, много малко са стандартните коли, които дават такова усещане зад волана. Въпреки че тестовият автомобил беше от по-скромната Cooper модификация, той се усещаше... жив.

Колата върви с лекота, управлява се с една ръка, чувства се тежко стъпила в завоя и същевременно лека и сигурна.

Гарантираме едно - няма човек, който харесва автомобилите, който да не оцени всичко това в Clubman. Лошото е, че автомобилът се движи с такава лекота по магистралата, че изобщо не усещаме скоростта, което не е много удачно предвид засилените мерки за контрол на скоростта от органите на реда.

ЗАБАВЕН Е

Вътре всичко е типично в стила на BMW - студено премиум излъчване с функционално разпределено пространство, но и онази специфична мини щипка лудост.

Най-добър е за: екстроверти
По-добър е от: скучно компактно комби
Липсва му: малко красота във физиономията
Не става за: традиционалисти

Като бутонът за стартиране на двигателя, за който стана въпрос по-горе. Именно това е душата на всяко MINI - практичен, качествен и доста забавен за каране автомобил с някои абсолютно ненужни, но много свежи детайли.

Вътре има дори специален бутон за промяна на цвета на амбиентното осветление. Нищо и никаква екстра, която обаче докарва много усмивки. Днес сме щастливи - нека бъде зелено, утре сме кисели - защо не оранжево; следващата седмица ни е състезателно - няма проблем, имаме червено. Същото важи и за режимите за работа на двигателя и автоматичната скоростна кутия, които подбираме според настроението и нуждите.

Снимка 381118

Е, всеки си и има и тъмна страна, а при MINI Clubman тя безспорно е цената. Модификацията Cooper започва от близо 50 000 лева, а ако държим на по-агресивните Cooper S и John Cooper Works версии, ще трябва да платим много повече.

И все пак, за парите си получаваме последното от света на технологиите, много качествени материали, удобни и дълбоки седалки, директно управление и много живи двигатели. Колкото до външния вид, трябва да го приемем такъв, какъвто е. Иначе нe сме достатъчно смели за MINI.