Стотици хиляди българи и гости у нас срещнаха слънчевите лъчи на първото юлско утро в 5,32 ч. тази сутрин. Освен на плажа във Варна, откъдето тръгва през 80-те години историческата чисто българска традиция, и на Камен бряг - където в последните години се събират най-много от „вярващите" в Джулая - „Джулай морнинг" пяха с изгрева и на стотици други места из страната.

Софиянци бяха най-изобретателни и освен на Витоша, се качиха на разсъмване и по покриви, удобни за целта - да видят как слънцето се показва от изток.

Най-запалените фенове на Джулая запристигаха в съвременния център на юлското утро Камен бряг дни преди 1 юли. Чисто българското събитие пали и все повече чужди туристи. Осезателно присъствие регистрираха специално за Джулая от съседна Румъния.

Скалите над морето на Камен бряг от дни бяха опасани с предпазни ленти и осветени, за да се избегнат трагични инциденти. Линейка и пожарна дебнеха на място.

Джулая от Камен бряг усетиха и най-мързеливите, стига да успяха да се събудят тази сутрин. С едно натискане на дистанционното те гледаха „Джулай морнинг" концерт на живо от 5 до 6 ч. сутринта, излъчен по БНТ с най-пиковия момент - изгряването на юлското слънце. И разбира се със световния хит „July Morning", изпълнен на живо от специалната сцена при скалите лично от вокалиста на „Uriah Heep" Джон Лоутън, което той прави от години. С фронтмена на култовата група пяха и нашите Б.Т.Р.-и и цялата публика

Стотици ръце се издигнаха нагоре в мига, в който слънчевият диск започна да изплува на хоризонта от водите на Черно море, за да запечатат мига с камери.

Нашенци пренесоха традицията ни и в Гърция. Група млади българи, отдъхващи за уикенда в гръцкия курорт Аспровалта, дочакаха изгрева на първото юлско слънце на плажа и също пяха „July Morning", разказаха младоците тази сутрин за „Всеки ден".

Отдавна всички у нас знаят, че Джулая е традиционен, възникнал като хипи празник в България. Ражда се през 1986 г. във Варна. Първата среща на юлското слънце е на южния плаж в морската столица. Името на празника се свързва именно с известната песен на Юрая Хийп от 1971 г. „Юлско утро" и хипи движението в Европа и по света.

Джулая е уникален за България. Тръгва като вид протест срещу комунистическата власт. Като символично посрещане на едно ново начало и едно по-добро бъдеще.

Вместо на Камен бряг или някъде на плажа по морето търновци тази сутрин посрещнаха първото юлско слънце на хълма Света гора в старата столица на България. За трета поредна година от ВТУ „Св.св.Кирил и Методий" организират сбирката. Инициативата е на ректора на висшето училище проф. Пламен Легкоступ. Програмата започна снощи в 19,00 ч. с традиционното рок парти.

Слънчев бряг пък излезе на грандиозен купон на Южния плаж. Десетки прожектори от различни точки осветиха нощното небето над вълните. Известни диджеи, пръснати в различни дискотеки на плажа, миксираха зад пултовете. Екзотична украса, светещи балони и огнени фенери полетяха преди изгрев слънце.

Окупацията на плажовете по морето започна навсякъде още привечер. Родни фенове загряваха със студена бира заедно с чужбински туристи.

В Бургас феновете на Джулая се събраха около „Сцена под звездите" на Централния плаж с рок и блус музика цяла нощ, като купонът продължи и с изгрева на чаканото първо юлско слънце.

С второ издание на „Созопол фест" посрещна Джулая морската ни културна столица Созопол. 36 часа без прекъсване на плажа на къмпинг „Градина" звучи соул, денс, фънк, афробийт, хаус, диско, лаундж, ню джаз.

За поредна година почитателите на рок-културата от Свищов срещнаха юлското слънце на брега на Дунав. И тук слънцето на 1 юли изплува от реката под звуците на химна на любовта „July Morning".

В интернет пък дни преди Джулая тръгнаха планове за евакуация на изток към морето. Най-често планирането гласеше: „Тръгваме петък вечерта... палатки, барбекю, бири, ракии и яко настроение... Посрещаме слънчицето там... и в неделя вечерта се прибираме!" Следваше конкретиката: „Очакваме навитите купонджии да казват колко хора са, колко са шофьори, колко коли могат да включат, палатки, скари и т.н.! Тази информация е необходима, за да излезе най-евтино за цялата компания".