В професионалната визитка на Яна Маринова като актриса има 3 игрални филма, 7 чуждестранни продукции и 6 сериала с повече от 300 епизода в тях. След участието си в тв поредицата “Стъклен дом” красивата актриса е безспорна звезда на телевизионното и игралното ни кино, пише 24 часа.

Най-актуалната новина около Яна Маринова е участието й в показания на “София филм фест” “Лабиринти на любовта” - руско-българска продукция, режисирана от нашенеца Владимир Щерянов.

Филмът вече има премиера в Русия. В лентата Яна е съпруга на известния шампион по киокушин Сергей Бадюк, който снима и в много американски филми. По сценарий двамата имат дъщеря, за която той не знае.

В ролята на дъщерята е българката Биляна Маринова, световна шампионка в карате киокушин. Във филма са използвани документални кадри от световното, което тя печели. Яна е свързана с киокушин и в реалния си живот. Настоящият й съпруг, доказано име в този спорт, тренира сина от първият брак на Яна - Никола.

Яна Маринова е родена в София. Учи в 132-о спортно училище “Славия” , където тренира лека атлетика - бягания на средни разстояния. Висшето си образование завършва в УНСС. Работи като управител на ресторант, собственост на роднини. 22-годишна се омъжва и ражда син.

2004 г. е особено щастлива за Яна. Без да е била и една минута в шоубизнеса, дефилира на модно ревю. Месец по-късно след кастинг, на който се явяват огромен брой български актриси, започва снимки в дебютния си сериал “Хотел “България”.

Режисьорът Петър Одаджиев първоначално я вижда в масовката. Кара я да каже монолог, тя обаче му отговаря с виц. След проби за “химия” пред камера, на които си партнира с Мартин Герасков и други млади актьори, режисьорът я кани за ролята на Калина. Яна е в компанията на Аня Пенчева, Веселин Калановски, Свежен Младенов и др.

В края на 2004 г. Яна печели титлата “Мисис България” на национален конкурс във Варна. В началото на следващата 2005 г. представя България на конкурса за “Мисис Свят” в Индия. Взима наградата за най-красива усмивка.

Участието й пред публика в спортни състезания и в ревюта и конкурси помага на непрофесионалната актриса да свикне бързо с камерата. “Като малка израснах по театрите благодарение на майка ми, тя се грижеше за фината линия в развитието на душата ми. И поради това на снимачната площадка не се чувствах не на място”, казва Маринова.

Там научава важния урок, че с периферното си зрение винаги да гледа къде е камерата, за да не се окаже в един момент, че е минала зад гърба й. В това отношение много й помага Свежен Младенов, който леко я побутва, когато тя аха да излезе извън кадърa.

Двамата играят сервитьори в ресторанта на хотел “България”, в един момент се влюбват и започват разправиите им. Появява се бившето гадже на Калина (Яна), който е престъпник и иска да я отвлече и насили. Тя има дете, което не е нейно, но е отгледала като свое. Ролята на детето Васко играе синът й Никола, тогава само на 3 години.

С Веселин Калановски Яна играе и в следващия сериал “Людмил и Руслана” на режисьорката Мариана Евстатиева-Биолчева. За да се “потопи” в ролята на международна проститутка, която става любовница на Боян Момеков (Калановски), на кастинга Маринова се явява с червена коса. Вярва, че това ще е добре за образа. Никой от екипа не е впечатлен особено от този детайл, но Яна печели ролята явно поради други качества.

Като сценарист на този сериал и без да знам коя ще е актрисата, бях написал една красиво разголена любовна сцена между Калина и Боян. Преди снимането на епизода Яна казва, че за нея не е проблем да се снима гола, но зрителите може да се разсеят и да пропуснат важния диалог между двамата в леглото. След време режисьорката ми каза, че е приела доводите на актрисата. Не знам дали те щяха да бъдат приети, ако режисьорът беше мъж. Здраве да е. Яна изигра ролята си с много хъс и точно щрихиране на характера на героинята си.

През 2007 г. Маринова дебютира в чуждестранна продукция. Играе ролята на Шарън в американския телевизионен филм "Лейк Плесид 2”. Тя е момиче, което отива на плажа с приятелката си (Жасмина Тошкова), флиртуват с момчето, което е с тях, после влизат да се къпят и ги изяждат крокодилите. Толкова.

След този филм я забелязва Калоян Воденичаров-Калата, координатор каскади, известен с опита си в български и международнни продукции. Впечатлен е от бойните й умения и смели изпълнения. И в следващите филми участва като каскадьорка, но често я използват и като акриса.

През 2009 г. Яна Маринова се снима в четири чужди продукции. В телевизионния Star Runners е Старк - рейнджър, който като истински Рамбо може да стреля с автомат само с една ръка. Но това не помага на героинята й, която този път е изядена от летящи буболечки. В реалността Яна се отървава само с обелени от спусъка на автомата пръсти.

В The Immortal Voyage of Captain Drake Яна е оракул на султана, игран от Валентин Ганев. В главната роля е Ейдриън Пол, участвал в американския сериал “Шотландски боец”. Един ден се случва нещо много смешно Като оракул Яна държи вълшебно кълбо и произнася някакво заклинание.

Преди снимките режисьорът й казва да говори каквото и на какъвто език си иска, но гласът й да звучи магнетично и завладяващо. Компютърната програма ще превърне гласа и само в гърлени звуци.

След командата “Екшън” Яна повдига кълбото и започва: “Слънцето се издига над мрачната планина и взривява енергията на...” Българите от екипа прихват да се смеят, защото не знаят за указанията на режисьора. Той прекъсва снимките и започва да се кара: “Защо се смеете, бе, вие луди ли сте?!” Следващите дубли са успешни.

В популярния немски сериал Lasko-Die Faust Gottes Яна Маринова е съпругата на Арес, един от водачите на бандата на лошите. Играе само в първия епизод, но пък за първи път снима в чужбин.

Живее месец в Берлин, макар че има само 6 снимачни дни. Но всеки ден е на площадката и използва времето, за да изучава тънкостите на занаята от немските си колеги, както и тънкостите на снимачния процес.

Яна сама изпълнява каскадите и научава много за ефекта на сценичните боеве, стреля с различни оръжия. Снимат в градче до Берлин, разположено близо до река с изградени съоръжения за изравняване на нивото на водата. Бият се на площадка, докато тя се издига нагоре, когато реката през специфични шлюзове се излива в съоръжението. “В този филм за първи път се почувствах актриса. Животът през този месец в Германия се състоеше от снимки, каскади и сценични боеве, гримиране и рисуване на белези и рани по тялото ми”, разказа Яна Маринова.

През 2008 г. участва в третия сезон на “Сървайвър” и след това, пак след тежък кастинг, започва да снима в сериала “Забранена любов”. С ролята на Ева Захариев Яна натрупва самочувствие пред камерата.

Участва в 130 епизода и в края на сериала затвърждава убеждението си, че вече наистина е профи. Тя е екранна съпруга на героя на Николай Илиев. Двамата се познават добре, защото две години по-рано водят телевизионното предаване “Елегант”. Вече имат телевизионна популярност и това им помага да направят запомнящи се образи.

Сериалът, който прати Яна Маринова в алеята на славата, безспорно е “Стъклен дом”. В него тя е Елена Атанасова - пиар на мола. “Този филм е моята сбъдната мечта. Мечтаех да играя със Стефан Данаилов, с Асен Блатечки, с Юлиян Вергов... И тук това се случи”, признава Маринова.

Близо два месеца продължават пробните снимки. През това време Яна получава ту утвърдителни думи, ту отрицателни. Основната й конкурентка е Теодора Духовникова. Яна познава кариерата й и е силно респектирана от артистичните й възможности. Това обаче я мобилизира допълнително и на кастингите се явява винаги отлично подготвена.

Когато печели ролята, от екипа й казват, че е показала най-добро познаване на героинята и най-много се доближава до персонажа, какъвто те си го представяли. За постигнатото в този филм Яна е благодарна най-многона Георги Кадурин. Той не е в списъка на актьорите, с които мечтала да снима. Сега знае, че мечтите на човека невинаги са детайлно пълни - тя винаги е искала да си партнира с най-добрите в актьорския бранш, но не е знаела, че един от тях е и Георги Кадурин.

“Страхотно беше усещането в играта ми с Жоро. Нямаше момент, в който да направя импровизация, нещо, което не сме репетирали, или което ми е дошло на ума в последния момент и той да не е рефлективен, да не го отиграе и да не ми го върне сто пъти по-добре. Така да ми върне топката, че да няма начин аз да не я забия в триметровата зона! Когато играеш с един от най-добрите професионалисти, няма къде да сгрешиш. От всички други колеги във филма се учех, но

Жоро ме доизгради като актриса”, разкрива част от тайните на “Стъклен дом” Яна. След успеха на сериала bTV продуцира още един - “Фамилията”, като вкарва в него голяма част от същия актьорски състав. Времето между двете събития Маринова изкарва като на тръни. Казва, че нямала търпение да надгражда постигнатото при ролята на Елена Атанасова, която имаше доста драматичен екранен живот.

Във “Фамилията” тя е Лора, дъщеря на Борис Арнаудов. В този сериал Георги Кадурин го няма, но пак е тук Стефан Данаилов. В “Стъклен дом” той и Яна имат малко съвместни сцени, но тук двамата са често заедно на екрана.

Веднъж двамата снимат сцена край камината в богаташкия му дом. Яна опитва да направи нещо, но усеща, че не се получава. Ламбо забелязва това и казва да не се спира и да не мисли за идеята, а просто да го изживее. “Отпуснах се и то се получи. Страшно интуитивен е Ламбо”, казва Яна.

Когато започват снимките на “Фамилията”, умира майката на Яна. Жената има сходни проблеми като на екранната й майка (Ваня Цветкова). По сценарий Яна пъха насила хапчета в устата й, но зрителят не знае, че това вече актрисата го е играла и у дома.

Този факт потвърждава едно неписано актьорско правило, че ролите намират актьорите, и то в точно определен момент от живота им. “Да, наистина се случи така, че неща, преживени реално, съм преживяла и през роли”, признава Яна.

През 2014 г. излиза “Живи легенди”, който всъщност е първият игрален филм на Маринова. Режисьорът Николай Илиев се среща с Яна във фитнеса и й казва, че в новия му филм има една Моника, танцьорка на пилон, и той вижда нея в тази роля. Пита я за колко време може да се подготви, но и поставя условие - филмът трябва да се гледа и от деца.

Какво би впечатлило децата в една танцьорка на талон? Те обичат да ходят на цирк и аз трябва да направя танца като атлетично цирково изпълнение, отговаря си Яна. И започва репетиции в един клуб, които продължават 4 месеца.

През първия се учи и тренира само как да се задържи с ръце на пилона. После три месеца тренира съответните фигури и стига до съвършенство, което заблуди и мен, че в някои от кадрите има дубльорка. Не, няма, всичко игре сама! Изпълнението й е хем атлетично като за деца, хем с дискретна сексуалност, която да впечатлява мъжете.

Има роли, които кинаджиите наричат “пистолетни”. При всяка поява на героя или героинята нещо се случва - като след дърпане на спусъка. Моника (Яна) се появява само в две сцени на филма. При първата героят на Ники Илиев, който е лекар, набива здраво мутрата бодигард на клуба, при втората - героят на Орлин Павлов бяга от клуба с Яна на гърба си, подгонен от същия бодигард.

Яна много обича такива роли, но във филма “11 А” трябва да изиграе в коренно

противоположна героиня. На кротката и благовъзпитана учителка Лина Николова, която освен едно малко случайно напиване няма никакъв друг минус в екранната си биография. Яна успява благодарение на целия екип и най-вече на режисьора Георги Костов и оператора Емил Топузов. “Емо има невероятния усет към динамиката на човешката психология и умението да я улавя с камерата си”, обяснява Яна.

А режисьорът съветва актрисата да бъде много обрана и да изкорени Яна от себе си. Да премахне експресивността си и да влезе в кожата на една учителка, която е много деликатна и за нея невъзможността да се справи с учениците от класа е голям проблем. За тази роля Яна дори променя гласа си - той не е толкова дрезгав, а влиза в друга бленда и я представя като фин човек.

Само в “Живи легенди” и сериала “Връзки” Яна Маринова участва без кастинг. Екипът на втория пробва много акртиси, но не харесва нито една за ролята на Ясмина Михайлович. И канят Яна. Всички бързо разбират, че тази роля е като писана специално за нея. И тя като в “Живи легенди” е “пистолетна” роля - епизодична, но всяка поява на героинята й дърпа спусъка и разбърква статуквото.