Както казва Уилям Бенсън, “Европа е изградена върху обещанието за свободно придвижване на хора, стоки и капитали. Америка - върху обещанието за евтин бензин”. Повече от всичко, което разделя двата континента - като начин на живот и прилежащата му култура - е вродената способност на всеки американец да си купи голяма кола и да я напълни почти безплатно с бензин. Напоследък обаче става съвсем ясно, че купонът е на приключване (всички бири са изпити, бутилките водка са празни, а някакъв размазан тип лежи в ъгъла на стаята и лакомо нагъва оная бутилка евтино вино, за която никой не вярваше, че става за пиене).
Петролът поскъпва всеки ден и с много, защото човечеството вече е преработило по-голямата част от него в растеж, цивилизация и замърсяване. И защото на китайците им омръзна да произвеждат евтини стоки за Запада и сега искат да отварят свои заводи, карат повече коли и завладяват света. Бензинът е два пъти по-евтин в Америка, но и поне десет пъти по жизнеобразуващ, отколкото в Европа. В Европа има квартални супермаркети, градски транспорт и тротоари, т.е. лесно се оцелява без кола. В по-голямата част от Америка човек не може да си набави дори храна, ако няма някакво возило.
Този континент е просторен и голямата част от населението живее в големи еднофамилни къщи. До моловете, училищата и до работа местните стигат с големите си бензиноядни коли. Размерът е донякъде разбираем: ако прекарваш по два-три часа на ден седнал в някаква метална кутия, би искал тая кутия да е поне донякъде удобна и сигурна. А тъй като продажбите на автомобили винаги са били добри, индустрията не е намирала за нужно да произвежда икономични коли – сякаш петролът никога няма да свърши. Струва си да се помисли върху тази наркотична зависимост от фосилни горива и нейните последствия.
Животът на колела може да обясни много неща: средният американец е дружелюбен с непознатите, но трудно създава дългогодишни приятелства. От местенето от град на град и от многочасовото ежедневно шофиране не остава много време за последователен социален живот. Това е и едно обяснение защо чужденците в Америка да са така лесно приемани. Средният американец просто няма достатъчно свои за да дели света на свои и чужди.
Животът на колела е причина и следствие от крайния индивидуализъм. Местните не очакват от градската управа да се погрижи за придвижването им– те държат да могат самостоятелно по всяко време да отидат навсякъде. В името на тази основна американска свобода децата получават право да шофират на шестнайсет. Независимостта и мобилността формират култура, която в името на успеха и кариерата очаква човек с лекота да зарязва всичко зад себе си и да хваща пътя. Това създава бляскави успехи и самота.
Бензинът е три пъти по-скъп отколкото преди шест години и изведнъж фактът, че най-близкият зарзаватчия е на дванайсет километра, а къщата на родителите ти - на три хиляди, става особено болезнен. Излиза, че Америка е построена на основите на едно нереалистично обещание и в следващите десетилетия ще трябва да се приспособи към един по-различен живот и да стане по-малко мобилна и по-социална. Вероятно и още по-странна.
Холивуд ще открие красотата на малкия автомобил. До няколко години филмите ще са пълни със smart-ове и toyota prius, зеленото ще излезе на мода и ще помете, поне сред младите и прогресивните, култа към SUV-тата. Америка вероятно ще открие градския транспорт по свой, уникален начин. Десет години по-късно за него ще се говори като за основна традиционна ценност. Наченките са налице: все повече компании превозват служителите си до работа с автобуси. Въпреки че при тази схема смесването на хора е все още ограничено, все пак е крачка към по-социално съществуване. По път човек може да срещне хора, с които не работи, да чуе нечия история, да прочете книга. Все неща, които разширяват кръгозора и които карането не позволява.
Америка неизбежно ще открие и по-уседналия начин на живот. Повече студенти ще учат близо до родните си места, повече хора ще работят близо до дома си. Дали това ще направи американците по-затворени или по-нетолерантни, не е ясно, но най-вероятно ще им помогне да създават дълготрайни контакти. Никой не знае как би изглеждал уседналият американски живот, но смея да предполагам че – метафорично казано - ще се произвежда от големи корпорации и ще идва в опаковки по двайсет и четири парчета заедно с брошура, описваща евентуалните му вреди.
Краят на евтината енергия ще сложи и край на тийнейджърските години на американската цивилизация. След време на бурен растеж, леко презрение към по-старите култури и настойчиви, често агресивни (и успешни) опити да промени останалия свят, Америка ще трябва да се промени. Дали ще се отдаде на собствените си пороци и ще пропадне или ще използва положителната си енергия и ще продължи да расте по някакъв нов и неочакван начин - няма как да знаем. Сигурно е обаче, че всичко това ще е интересно за гледане.
http://nicodile.wordpress.com/
(ако не виждате клипа, натиснете тук)
lebedev
на 25.06.2008 в 13:54:48 #15Работил съм доста време в Обединените арабски емирства и Катар. Дубай, Катар, Шаржа, Абу Даби и другите са направени изцяло по американски модел - без кола си за никъде. Бензинът им е все още около 20 цента за литър, само че местните, за разлика от американците, карат безцелно с часове из града, считат го за забавление. Излизат на шосетата, надуват мощните автомобили, които в повечето случаи не могат добре да управляват и често се пребиват. Процентът на катастрофите е изключително висок, дори в сравнение с България. Дали някой ден и тях ще ги удари петролният махмурлук?
Saso
на 25.06.2008 в 01:48:07 #14Е то има и с вода ама тия дето ги измислят двигателите не доживяват 60 години
Само Левски
на 24.06.2008 в 22:05:23 #13http://oblakoff.blogspot.com/2008/06/blog-post_21.html
Георги Д
на 24.06.2008 в 19:00:37 #12Статията е повърхностна. САЩ има още доста конвенционален петрол, плюс големи находища на континенталния шелф, огромни запаси от нефтоносни шисти, огромни запаси от въглища годни за втечняване, освен това започват да строят отново множество атомни централи, имат голям потенциал в алтернативните енергоизточници. Така че американците ще си карат големите коли още много десетилетия, че и векове.
tosho
на 24.06.2008 в 12:00:45 #11Статията е доста плоска и разглежда проблема от страната петролът ще свърши и други алтернативи няма. А алтернативни горива има и ме съмнява американците да се откажат лесно от автомобилите и да минат на градски транспорт. Да колите вече няма да са SUV-та , просто ще са по-икономични и с друго гориво.
RICHARD LONG
на 23.06.2008 в 08:21:25 #10Много интересна статия! Живея в САЩ от 9 години, и мога да ви кажа че хората откачиха заради високия бензин, стигна се дотам големи супермаркети като "Стоп енд Шоп" да предлагат талони за отстъпка при закупуване на бензин ако си напазаруваш за еди-колко си долара оттам. Дори във народа редовно коментира поскъпването не само на бензина, а на живота като цяло. Според мен обаче е илюзия е обаче да се счита че американците ще спрат да живеят както са живели досега, най-малкото защото автора не е отразил причината за местенето от град на град, а именно че всеки гледа професионалното си развитие и ще иде там където му предлагат най-добри условия за работа, дали в ЛА или Бостън, или Ню Йорк, или Чикаго - хората бачкат нещо няколко години, пишат го в резюмето и кандидатстват в по-добра компания, после в още по-добра, и така - локацията няма значение.... Не навсякъде има развит градски транспорт, с кола винаги е най-удобно, ше си накупят икономични коли и живота продължава както си е бил досега...
насо
на 22.06.2008 в 21:05:58 #9Между другото не се оплаквам от транспорта, а споменавам, че и в Европа има страни, които наподобяват САЩ - разстоянията са огромни и ако нямаш кола си закъсал. Живея на 20км от центъра на Хелзинки и това са 1 час с градски транспорт /3,7е/, кола 20мин /2е/, такси 30-40е. Най-близкото магазинче е на 2км /в което се предлагат малко неща на високи цени/, МОЛ и център на 6-7км,близката кръчма е на 4 км. Станах въздържател
Saso
на 22.06.2008 в 18:48:19 #8... ако не сте гледали Сирияна - задължително! Там всичко е на показ
Jordan
на 22.06.2008 в 16:26:05 #7Бил съм в общини на 80-100 км от Хелсинки, където е точно така. В централното градче, судето е МОЛ-а живеят около 15 хил. и в околностите още 20 хил. Магистралата за Хелсинки минава на 10-15 км. и за 1 час отиваш на работа в столицата
преводач
на 22.06.2008 в 16:13:56 #6добра статия, но според мен има още нещо - американската военна индустрия и сила са изградени също на базата на петрола... обикновения гражданин ще си има проблеми, но по-големи проблеми ще има държавата, която можеше (и може засега) да си позволи по свяко време да воюва в която и да е точка на света... а това става проблем при новите обстоятелства... и кой тогава ще защитава световната демокрация като не достига петрол за това? след като защитиха демокрацията в ирак, за малко щеше да дойде ред и на иран, но за щастие джордж си отива, а новият президент ще трябва да е голям артист, за да започне война в иран... както и да е... мисълта ми беше за връзката между петрола и военната индустрия. на фона на щатите европа изглежда много по-миролюбива - тя иска да си живее спокойно и да не се шляе по света да защитава демокрацията, защото си има достатъчно европейски проблеми за решаване... а къде сме ние? това е съвсем друг въпрос приятели...
bijop
на 22.06.2008 в 00:22:20 #5Това беше интересно - не се бях замисляла за социалните и културните последици... Между другото Насо - ако се оплакваш от транспорта във Финландия... Досега не съм виждала по-добре уредена страна от тази гледна точка.
насо
на 21.06.2008 в 22:42:56 #4В Европа има квартални супермаркети, градски транспорт и тротоари, т.е. лесно се оцелява без кола??? Ела във Финландия и ще разбереш, че заблуждаваш хората. Има места, където живеят хора, но най-близкият магазин е на 20 минути с кола, комшиите са на 2-3км. Хората като остареят и немогат да си карат колите, се принуждават да живеят в старчески домове.
vesela
на 21.06.2008 в 18:28:05 #3добра статия - интересни предположения, не бях се замисляла за последиците от тази гледна точка. Браво на автора
fittipaldi
на 21.06.2008 в 16:55:08 #2Статията ми харесва. Браво на автора.
Kasho
на 21.06.2008 в 16:53:38 #1Интересна статия. Съгласен съм с автора.