Достъпните самолетни билети и ниските цени в страните на изток подтикват много българи да прекарат част от студените месеци на топло в някое екзотично кътче на Азия.

Но още щом излязат от летището, много от тези почитатели на Ориента изпитват силен културен шок при вида на трафика там, който не ги напуска за целия им престой.

Тъй като скутерите са основният метод на придвижване в повечето държави в Азия, ето и някои неща, които със сигурност трябва да знаете, когато сложите каската и се слеете с огромната тълпа на две колела.

Клаксонът не е това, за което е

Снимка 336440

Източник: iStock

Тъй като трафикът в държави като Тайланд, Виетнам, Индонезия и Индия е наистина хаотичен, а участниците в него твърде много, тамошното население е развило различно отношение към клаксоните.

Клаксонът в Азия е универсално средство за правене на маневри, особено за мотористите. Независимо дали искаме да завием или да изпреварим, даването на звуков сигнал е абсолютно задължително, за да привлечем вниманието на другите шофьори - мигачът просто се слива със стотиците светлини около вас.

Да караш от грешната страна

Снимка 336442

Източник: iStock

Движението в повечето държави в Азия се осъществява от лявата страна, а колите са с десен волан, също както във Великобритания.

Дори и да сме дългогодишни шофьори, свикването с този тип движение може да ни отнеме месеци. За да избегнем обърквания и инциденти, най-добре е да караме по-бавно от останалите водачи и да следваме тълпата при взимането на завои.

Скутерите - по неписано правило, се движат плътно вляво, а колите по-вдясно. Това означава, че при завой е добре да следваме лявата лента на маркировката на булеварда, за да избегнем случайно влизане в територията на автомобилите.

Проблемът с пешеходците

Снимка 336444

Източник: iStock

В много от туристическите градове в Азия пешеходни пътеки и тротоари почти не съществуват. Това превръща карането на скутер в своеобразен слалом между други туристи и местни, които вървят по шосето, защото нямат алтернатива. И в този случай клаксонът е нашият най-добър приятел.

Кой е с предимство

Дори да смятаме, че на определено кръстовище ние сте с предимство, има много голям шанс останалите водачи да не са на същото мнение, просто защото бързат. Затова е важно винаги да спираме и да се оглеждаме във всички посоки по няколко пъти, преди да преминем.

Стъпка по стъпка

Снимка 336445

Източник: iStock

Повечето от току-що пристигналите туристи решават моментално да се метнат на скутера и да започнат с приключението, а това не винаги е добро решение.

Съветът на хората с опит е да навлизаме в азиатския трафик постепенно. Няколкото кръгчета из квартала, в който сме отседнали, винаги са добро начало. И нека не се опитваме да обиколим всички плажове за един ден. Нека си дадем поне два дни, за да свикнем с движението на две колела сред хилядите местни, за които тази лудница е ежедневие.