Добрият стар Volkswagen Golf e eдно от непреходните имена в автомобилния свят. Компактен, пъргав и практичен хечбек, който променя правилата на пазара в края на 70-те. Същият, който кара всички да се съобразяват с него и въпреки че често е набеждаван за скучен, успя да запази лидерска позиция в сегмента в продължение на повече от четири десетилетия.
Трябва да признаем, че основания за обвиненията донякъде има. Докато другите се надпреварват да правят революция в дизайна, малко или много Volkswagen Golf си остана същият.
В последните няколко поколения пропорциите бяха запазени, дизайнерският език просто еволюира, не се промени на 180 градуса, а разпределението в интериора и логиката му почти не бе докосната през годините. И сега изведнъж това се промени. Отчасти.
Източник: Volkswagen
ВЯТЪРЪТ НА ПРОМЯНАТА
Когато го погледнем отвън, осмото поколение на Golf не е точно революционно. Ще го разпознаем веднага, дори и да не прочетем големия надпис с хромирани букви, разположени в средата на задния капак.
Да, той е станал по-дързък, фаровете и стоповете му са станали по-издължени, но въпреки това веднага разбираме, че това е Golf.
Истинската революция се случва в интериора и по-специално в таблото на колата. То би нарушило сърдечния ритъм на всеки закоравял фен на Golf, защото няма нищо общо с това, с което е свикнал. Много от традиционните превключватели и бутони са изчезнали, някои са сменили мястото си. Таблото вече не е с предишното си оформление и вече е напълно дигитално. Централният дисплей на мултимедийната система е разположен високо вдясно, а не както бяхме свикнали досега - под централните вентилационни отвори.
Източник: Volkswagen
СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ
- Модификация: 1.5 e-TSI
- Работен обем: 1498 куб. см
- Мощност: 150 к.с.
- Въртящ момент: 250 Нм
- Ускорение: 8.5 сек. до 100 км/ч
- Максимална скорост: 224 км/ч
- Среден разход: 5.7 л/100 км
- Трансмисия: 7-степенна автоматична
- Базова цена: 41 693 лв.
Сега двата дисплея са на едно ниво и са ориентирани към шофьора, което наистина създава усещането, че се намираме в специален и интелигентен автомобил.
Хубавото е, че всяка част от таблото зад волана може да бъде персонализирана, според личните предпочитания.
Ако си падаме по технологиите, можем да го настроим така, че да се затрупаме с информация за състоянието на автомобила - температура на маслото, температура на водата, километраж, оборотомер, коя песен звучи в момента, какво е ограничението на скоростта в момента и какво ли още не.
Ако пък имаме проблем с ориентацията, можем да визуализираме навигацията на цялото табло пред себе си, ей така за допълнителна сигурност.
Ако пък от всичко това ни заболи главата, можем да оставим само моментната скорост и да се наслаждаваме на пътуването.
Източник: Volkswagen
Въпросът е колко бензин има в резервоара? Не, това не е шега, новият Golf е толкова променен, че вече дори това е различно. Нивото на гориво в резервоара се изобразява с помощта на миниатюрна бяла линийка с червено петънце накрая. Под миниатюрна, имаме предвид не повече от два сантиметра. Няма отделни сегменти, няма нищо. Просто бяла линийка, която намалява, а червеният ѝ край е резервата. Над нея са изписани оставащите километри и толкова.
Няма го вече и класическият лост на автоматичната скоростна кутия, който е заменен от малък превключвател, който по-скоро наподобява ключ на лампа.
Най-общо казано, ако това не е първият ни Golf, ще се нуждаем от малко време, за да свикнем, но след като това се случи, вече няма да ни прави впечатление. А и лостчетата за чистачките и мигачите са същите като в Golf 7, така че всичко е наред.
Източник: Volkswagen
Друга основна промяна е така нареченото mild hybrid задвижване във версията е-tsi, което на практика означава, че под капака има малък електромотор. Той играе ролята на стартер и алтернатор, а в свободното си време подпомага основния 1.5-литров турбо бензинов мотор, осигурява допълнителна тяга и намалява разхода, но не може да изпълнява ролята на самостоятелен задвижващ агрегат.
Източник: Volkswagen
Мощността от 150 к.с. и цялостното усещане от "мекия хибрид" е, че е чудесен компромис между динамика и разход на гориво. С него спокойно можем да вземем на абордаж някой германски аутобан с над 200 км/ч, но в същото време в града и ще се радвате на разход от около 6 л/100 км. Което е чудесен резултат за бензинов двигател.
Източник: Volkswagen
ТОВА Е ДРУГО НИВО
Ако трябва с една дума да се обясни пътното поведение на Volkswagen Golf e-TSI, то със сигурност тя би била "мазно".
На автомобилен жаргон, това означава, че спирачната система, окачването, управлението, двигателят и скоростната кутия работят в такъв синхрон, че вътре не разбираме как точно се случва магията.
И това е най-"интелигентното" в случая. Защото човек не е нужно да разбира как точно работи автомобилът му, когато той работи добре.
При леко натискане на спирачката, колата намалява точно както очаквате - плавно. При лека корекция във волана при висока скорост, неприятно поклащане на купето няма. На коя предавка се движите можете да разберете, само ако се загледате в таблото, иначе изобщо не става ясно кога скоростната кутия превключва и т.н.
Източник: Volkswagen
Адаптивността също е отведена на по-високо ниво. Когато се движим по магистрала, адаптивният круиз контрол ни позволява да изберем дистанцията, която колата ни да спазва от автомобила отпред.
- МОЖЕ ДА: ни убеди, че интелигентни коли съществуват
- НЕ МОЖЕ ДА: ни убеди, че аналоговият живот е хубав
- ЛИПСВА МУ: традиционното
Да, много автомобили разполагат с тази екстра от години, но тук тя е изпълнена чудесно и не дразни. Особено в "динамичната" магистрална обстановка в България, Golf e-TSI много добре преценява, кога и колко да намали и кога отново да започне да ускорява, когато колата пред нас се прибере отново в дясната лента.
Резултатът е, че ние просто наблюдаваме обстановката и държим волана, без да се изкушаваме да се намесваме в добре режисираното му управление. В комбинация със системата за следене на пътното платно, може да се изкушим единствено да пуснем волана и колата да ни вози сама.
Но нека не го правим, нали - не е безопасно, а и във волана има датчици, колата веднага ще се разпищи и ще ни напомни да сложим ръце на волана. Разбира се, целият този интелект има своята цена във вид на допълнително оборудване.
Източник: Volkswagen
ДОСАДНО ИНТЕЛИГЕНТЕН
Новият Golf е-tsi е досаден, колкото досаден може да е и един прясно завършил студент от Харвард, който е седнал да пие бира в кварталната кръчма и философства по всякакви теми, без да остави другите да се изкажат. Тази кола е същата. Тя е дотолкова интелигентна, че чак дразни.
Така например, караме си спокойно по магистралата, пуснали сме круиз контрола, слушаме музика и изведнъж колата започва да спира сама. Не рязко, а плавно, но все пак спира. Накрая виждаме, че радарът в предното стъкло е засякъл знак за ново ограничение на скоростта, с което колата се съобразява.
Източник: Volkswagen
Факт е, че това може да спести много актове, но също така е факт, че така колата ни лишава от възможността лично да преценим с каква скорост да караме.
Това е новият Golf e-TSI - интелигентен хечбек с леко объркваща мултимедийна система, педантичен интериор, "мазно" поведение и нескромна цена, която отива на един лидер. Докато другите се опитват да го догонят.