Рекламите на автомобили в последно време се въртят около технологиите. Там се говори за изкуствен интелект, гласови команди, радари, самоуправление, батерии, електроенергия и невидими сили. Което е чудесно, но ни кара да си спомняме с носталгия за времето, в което простички неща като практичност, икономичност, достъпна цена, евтина поддръжка и симпатичен дизайн, бяха по-важни от всичко останало.

На фона на целия този технологичен напредък, с който огромна част от автомобилните компании ни заливат, Suzuki продължава да прави модели, които са някак семпли и обикновени. И с това в никакъв случай не искаме да кажем скучни, най-малкото, за да не ни се обидят доказани симпатяги като Jimny и Ignis.

В случая използваме "семпли" като синоним на лесни за ползване и практични модели, които не изискват твърде много внимание от шофьора, без да го лишават от задължителните удобства и системи за безопасност, разбира се.

Снимка 625295

Източник: Suzuki

Защото, нека признаем, за зрелия купувач, който не се интересува от хорското мнение и не е забравил каква е същността на автомобила, прекарването на часове из менютата на новата му кола, само за да настрои поредната екстра, не е особено приятно.

В тази връзка се запознахме, седнахме и потеглихме с обновеното Suzuki S-Cross за общо 5 минути. Не ни беше необходимо време да разгадаем за какво служат десетте бутона за електрическите седалки, защото такива липсват. Не трябваше и да внимаваме с движението на ръцете си, за да не би колата да счете някой жест за сигнал да смени радиото например.

Снимка 625297

Източник: Suzuki

Не беше необходимо дори да мрънкаме наум при първото настъпване на осевата линия без мигач, което при повечето коли води до куп предупреждения от страна на колата, сякаш някой ни се кара. Просто получихме лек звуков сигнал, че се случва нещо непредвидено и толкова. И това е напълно достатъчно, защото като разумни същества, шофьорите знаят добре какво правят, няма нужда колата сама да се опитва да поеме контрола над ситуацията. Или поне така ни се ще да вярваме.

ПРОСТО ПРИЯТЕЛ

Усетихме Suzuki S-Cross не като нещо, което постоянно иска да ни коригира, а като приятел, който иска да ни помогне, без да задава въпроси и да съди. Което по никакъв начин не означава, че портфолиото му от екстри е постно. Има система за разпознаване на знаците, активен круиз контрол, система за следене на пътната система, предупреждение за криволичене, асистент за потегляне по наклон и т.н.

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ

Модификация: 1.4 48V Mild Hybrid ALLGRIP

Работен обем: 1373 куб. см.

Мощност: 129к.с.

Въртящ момент: 235 Нм

Ускорение: 10.2 сек. до 100 км/ч

Максимална скорост: 195 км/ч

Среден разход: 5.3 л/100 км

Трансмисия: 6-скоростна механична

Базова цена: 53 990 лв.

В основата си Suzuki S-Cross представлява компактен кросоувър с двойно задвижване на колелата (като опция), модерен, но непретенциозен дизайн и достатъчно голям интериор за четирима и техния багаж.

Кабината на S-Cross е класическа във всеки смисъл. Кожена тапицерия има единствено върху волана и топката на скоростния лост - двете неща, които пипаме най-често, докато караме. И толкова. Останалото е тапицирано с плат или е изработено от пластмаса със или без гумирано покритие.

Стремежът на S-Cross никога не е бил да бъде луксозен или "премиум", така че смятаме всичко това за достатъчно за автомобил от този клас. Тестовият автомобил беше оборудван с 1.4-литров турбо бензинов двигател с мощност от 129 к.с. и 6-скоростна механична трансмисия.

Имайки предвид последното, дори само ръчните скорости карат S-Cross да ни стане симпатичен, защото все по-трудно се откриват модели, които изискват от нас усилието сами да сменяме скоростите, което пък ни кара да се чувстваме по-свързани с колата.

Снимка 625299

Източник: Suzuki

Разбира се, тази "свързаност" не е като онази, която спортните коли осигуряват, но беше достатъчна, за да ни накара да се почувстваме като у дома си зад волана на S-Cross. Факт е, че 129 к.с. не са никак много, но пък разходът на гориво е добър (около 5 л/100 км), а и цената на самата кола е достъпна по днешните стандарти, така че всичко е наред.

Разходът се подпомага и от 48-волтова mild hybrid система с малък електромотор, който играе подпомагаща роля. Без излишни претенции, системата работи напълно неусетно и ако не знаем, че е там, вероятно никога не бихме разбрали, че караме хибрид.

ПРАВИЛНО ХРАНЕНЕ

От друга страна, автомобилът е ужасно лек за размерите си, което е запазената марка на Suzuki. Теглото е само 1255 кг, което е впечатляващо, имайки предвид, че горе-долу толкова тежаха малките хечбек модели от края на 90-те, точно преди всички модели да "надебелеят" значително.

Снимка 625293

Източник: Suzuki

Това качество на японския модел значително улеснява двигателя и в резултат на това, дори с тази мощност S-Cross не се усеща муден и тромав. Заради малкия работен обем, обаче, се налага доста честа смяна на предавките, което може да е малко досадно на моменти, но пък е част от онази "свързаност", която ни харесва.

Разбира се, ниското тегло дава и известни жертви. Като например обезшумяването на купето, което не е от най-добрите - поне що се касае до каране на магистрала, когато вятърът се чува доста. Ние решихме проблема с леко усилване на музиката, което ни се стори разумно.

Снимка 625298

Източник: Suzuki

В тази връзка, мултимедийната система също е нова и вече е далеч по-модерна от това, с което свързвахме Suzuki през последните години. Менютата са значително по-приятни за окото и лесни за навигиране, а и вече имаме Apple Carplay и Android Auto свързаност, което отваря цяло поле нови възможности и удобства. Като например използване на Waze и Spotify директно през екрана на колата.

Може да: се качиш и просто да потеглиш

Не може да: изследва пресъхнали речни корита

Липсва му: по-добра шумоизолация

За разлика от много модели, предлагащи се само с предно предаване, в този клас, S-Cross има и версии с ALL GRIP система за двойно задвижване на колелата, което е чудесен щрих към характера на колата. Чудесно е да знаем, че колата има потенциала да ни измъкне от сложна ситуация през зимата, на плажа или на път за вилата, което е и смисълът на кросоувърите. Хората с амбиции в офроуда вероятно няма да бъдат впечатлени, но те и не са в таргет групата на този модел, така че всичко е наред.

Снимка 625301

Източник: Suzuki

Системата може да работи в автоматичен режим, но предлага и две предварително зададени настройки - Snow и Sport, което е чудесно за по-неопитните шофьори. Просто натискаме педала на газта плавно и Suzuki S-Cross върши останалото.

Тест драйв, Suzuki Vitara Full Hybrid и защо определението "джипче" му отива толкова много

Suzuki Vitara - автомобил, който си плаче за приключения

И защо "джипче" му отива толкова много

Suzuki S-Cross е честен автомобил, което е колкото позитив, толкова и недостатък. Същото е и при хората, когато си честен, останалите се възползват и в някои случаи те изпреварват по успех. В училище, по-късно в офиса, в бизнеса, на опашката за чекиране на летището, навсякъде.

Снимка 625292

Източник: Suzuki

Но не е ли именно честността тази, която печели уважението на хората, които умеят да виждат важното и истинското? Кой има полза от "спортен дизайн" и "премиум усещане", когато още в първите минути става ясно, че колата не е нито спортна, нито луксозна, а просто се преструва на такава.

Suzuki S-Cross не се преструва, той е такъв, какъвто е. Спътник и приятел. Без лицемерие и скъпо сако назаем.