Компактните градски джипове са от изключително значение за всички, които търсят едновременно практичност, добра визия и висока позиция на седене. Този тип коли стана особено популярен през последните 10-15 години и за това има ясни причини.
Купувайки такъв модел, получаваме горе-долу всички позитиви на това да притежаваме истински джип, но без негативите - тромаво, поклащащо се в завоите купе, висок разход на гориво и сложна и скъпа поддръжка.
Градските кросоувъри са като хибриди - усещат се като стандартен автомобил, но разполагат с някои от възможностите на джип. И затова хората ги обичат толкова много.
Трудно е да се определи откъде точно започна всичко това, но ние знаем кой е моделът, който стартира вълната, която все още набира скорост. Той се казва Nissan Qashqai, а ние имахме възможността да покараме неговото трето поколение.
Източник: Nissan
Значително по-смел от своя предшественик, Nissan Qashqai вече има по-строги и агресивни черти, както и доста предизвикателни фарове и стопове. Харесва ни. Особено ако го сравним с първото поколение, което изглеждаше доста... скучно.
Размерите му са компактни, но не прекалено, което дава онзи комфорт в интериора, от който така имаме нужда след натоварения ден, но без да се налага да караме шофьорски курс на "C" категория, за да успеем да го паркираме.
Очевидно новото поколение на модела се стреми да не избяга от успешната рецепта и в тази връзка е пораснало с едва няколко сантиметра, колкото да имаме повече комфорт на задната седалка и по-голям багажник, но нищо повече.
Източник: Nissan
БАЛАНСИРАНЕ
Хубавото на Qashqai е, че е ненатрапчив и балансиран като поведение. С него шофирането просто се случва, необезпокоявано и ненапрягащо. Особено благодарни сме на Nissan, че някак си са успели да натъпчат колата със задължителните в днешно време активни асистенти за безопасност, но същите не те напрягат и дразнят.
Отдавна не ни се беше случвало да караме нов автомобил и да не изключим половината системи, за да не ни дразнят. Чудесно е да знаеш, че колата бди над теб, но без да дърпа рязко волана, ако си позволиш да доближиш осевата линия, без да си пуснал мичаг например.
Платформата, върху която е изграден Qashqai, е нова, което се усеща и в управлението на колата. Новият модел е станал по-стабилен и директен, което е чудесно, защото това означава повече удоволствие за шофьора и по-малко стомашни неразположения за пътниците.
Източник: Nissan
Тестовата машина беше оборудвана със скромен, на пръв поглед, 1.3-литров турбо бензинов двигател с мека хибридна система и безстепенна автоматична скоростна кутия. Мощността от 156 к.с. е напълно достатъчна за едно разумно шофиране, без излишен адреналин, за което свидетелства и максималната скорост от около 180 км/ч.
Източник: Nissan
СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ
- Модификация: 1.3 DIG-T CVT 4WD
- Работен обем: 1332 куб. см.
- Мощност: 156 к.с.
- Въртящ момент: 270 Нм
- Ускорение: 9.9 сек. до 100 км/ч
- Максимална скорост: 198 км/ч
- Среден разход: 7.1 л/100 км
- Трансмисия: безстепенна CVT
- Базова цена: 43 490 лв.
Постигнахме разход от около 8 л/100 км в смесен цикъл, което не е особено впечатляващо, но е логичен резултат за добре оборудван кросоувър с малък бензинов двигател. За протокола, не го карахме особено икономично, но не сме и прекалявали.
ПОПАДЕНИЕ
Скоростната кутия е страхотно попадение и голям плюс за Qashqai, особено ако я сравним с предишните CVT роботизирани опции, с които се предлагаха предишните поколения на модела. Тук превключването става неусетно, няма ги неприятното ръмжене и онзи специфичен удар в кръста.
Лостът пък е с такава форма, че плътно приляга в шепата, което го прави особено удобен за ползване. Удобен за ползване е и централният дисплей на мултимедията, който макар и не особено елегантно позициониран върху таблото, е интуитивен. А точно под него има големи "врътки" за настройка на радиото и силата на звука.
Източник: Nissan
Точно до него е контролерът за 4х4 системата. Точно така, Nissan Qashqai продължава да се предлага във версии с четири задвижващи колела, а хубавото в случая е, че имаме избор на няколко различни режима - Snow, Standard, Eco, Sport и Offroad.
Всеки един от тях е комбинация от настройки на диференциалите, скоростната кутия, реакцията на педала на газта, за да подготви автомобила за терена или специфичните ни нужди в този момент.
Трябва да признаем, че Qashqai е твърде лъскав, за да го изкараме с чисто сърце извън пътя, където дебнат шипкови храсти, остри камъни, дълбоки коловози и какво ли още не.
От друга страна обаче е хубаво да знаем, че автомобилът ни има офроуд качества и може да ни измъкне от неприятна ситуация или просто да ни отведе на непознато място.
Източник: Nissan
Режимът Sport не е за него. Или поне не за този двигател. Единственото, което ще постигнем, е да покараме крайно изнервен автомобил, държащ излишно високи обороти и подскачащ всеки път когато десния ни крак докосне педала на газта. Може би по-мощен двигател би разкрил пълния потенциал на този режим.
Обожаваме панорамния таван. Той не се отваря, но пък се простира почти по цялата дължина на колата и създава страхотно усещане на простор в интериора. Особено в красив и слънчев есенен ден. Ако пък сме ценители на уюта в интериора, винаги може да се скрием под електрическата черна щора, която буквално скрива стъклото, сякаш никога не го е имало.
Източник: Nissan
- Може да: ни изуми с безшумния си интериор
- Не може да: участва в офроуд състезание
- Липсва му: неприлична максимална скорост
Nissan Qashqai безспорно се развива. Това е видно както в дизайнерско, така и в технологично отношение. Но и не забравя откъде е тръгнал, което е достойно за уважение.
От него можем да очакваме качествени материали, чудесен интериор и всички дигитални глезотии, от които ставаме все по-зависими. Например възможността за безжично зареждане на телефона.
Забележки търпи оборотомерът, който доста трудно се разчита. Добрата новина е, че таблото зад волана е напълно дигитално в по-скъпите версии и позволява да си избираме различни визии.
Източник: Nissan
Nissan Qashqai е изминал доста дълъг път. Толкова, че ако беше победител(ка) в конкурс за красота, вероятно би казал, че е "най-добрата версия на себе си". И ние вярваме в това, защото е по-добър от всякога.