Все повече хора избират да заместят пътуването с автомобил с каране на колело, но най-вече през топлите месеци от годината. Докато в някои градове се акцентира върху създаването на подходяща инфраструктура, която да улеснява придвижването на две гуми, в други се стимулира то да се случва независимо от метеорологичните условия. И постепенно се превръща в начин на живот.

Лисабон ли е най-евтиният град в Западна Европа

Кой е най-евтиният град в Западна Европа

И защо си струва да го посетим

Финландия е една от скандинавските страни, в които жителите са свикнали на ниските температури в голяма част от годината, а зимата си е истинска, а не както в последните години по нашите географски ширини. Но снегът и студът тук не са причина животът да спира, дори напротив.

Оулу e четвъртият най-северен град в света, само на 100 км южно от Арктическия кръг. Тук температурите често остават под нулата през целия ден, но това не спира местните да се разхождат навън или да използват колелата си за придвижване. 

Градът, в който температурите падат до -20°C, има слънчева светлина по четири часа на ден и почти непрекъснато сняг в продължение на пет месеца в година, гордо се нарича "зимната столица на колоезденето". Според местните власти, 12% от пътуванията през зимата са с велосипед, докато в Англия, където климатът е много по-мек, този процент е едва два.

Разбира се това се дължи не само на ентусиазма на местните, които не се страхуват от студа, но и на продължителните усилия на управата да промотира ползите от колоезденето както и за изграждането на адекватна инфраструктура и с основна цел намаляване използването на автомобили, а оттам и на вредните емисии.

За да насърчава колоездачите да не се отказват от навика си, от общината почистват велоалеите всеки ден със снегорини. Дори те са с приоритет пред улиците, по които се движат колите. Защото няколко сантиметра сняг може да не са проблем за колите, но могат да откажат хората да излязат с колела във въпросния ден.

Екипите, които са отговорни за почистването на велоалеите, имат и задължението да ги тестват дали са достатъчно удобни за придвижване. А покрай тях се организират "крайпътни събития", на които се раздават топли напитки на велосипедистите и се търси тяхната обратна връзка, пише BBC.

Помислено е внимателно и за сигурността на колоездачите, особено през зимните дни, когато през голямата част от времето е тъмно. Велоалеите са добре осветени навсякъде. Изградени са и 320 подлеза, благодарение на които на придвижващите се по велоалеите не им се налага да пресичат улиците, през които преминават коли. На много места са поставени и пътни знаци, осветени допълнително със специални прожектори.

И тази навик на по-възрастните без изненада се превръща в начин на живот и за децата им. От едно от големите училища в Оулу отчитат, че 90% от учениците им пътуват с колело или ходят пеша. И го приемат за напълно нормално и много по-лесно, защото с кола имаш само един път до училище, а с колело може да избереш различни преки пътища. Тук е напълно нормално седемгодишни деца да ходят сами на училище с колело.

В момента финландският град е в процес на разширяване на велоалеите и така те от 3.5 метра ще станат широки цели 6.6 метра, което ще ги превърне в истински магистрали. А непрекъснатите усилия са продължение на една дългогодишна традиция в Оулу, където изграждането на мрежа от велоалеите започва още през 60-те години на миналия век. И от създаването си тя е достигнала до цели 900 километра дължина.

Карането на колело, чистенето и как да сме форма, ако не обичаме да тренираме

Как да сме форма, ако не обичаме да тренираме

За тонус и настроение

Освен за околната среда, заместването на автомобилите с велосипеди има редица ползи за тези, които ги карат. Те са както за психическото, така и за физическото здраве. А двигателната активност през зимните месеци на открито е от съществено значение както за поддържане на имунитета, така и за зареждане с достатъчно витамин D.