Рекламният бизнес е изминал дълъг път, особено що се касае до автомобилните реклами. Точно заради това решихме да си припомним как изглеждаха рекламите за автомобили в печатните издания през 90-те. Ето го и продължението на първата част.
Най-интересните автомобилни реклами от 90-те
Находчиви послания, смели колажи и цитати от журналисти
Mitsubishi Galant
Едва ли има по-хубаво автомобилно означение от "4WD4WS". Негов автор е Mitsubishi, а абревиатурата украсява задния капак на седана Galant и идва да ни покаже, че колата разполага с "4 wheel drive 4 wheel steering".
Именно върху четирите задвижващи и четирите завиващи колела акцентира тази реклама. Тя е организирана като математическа задача с условие - "Как да стигнем до точка B, като избегнем точка C". А всички виждаме, че точка "C" всъщност е дерето.
Peugeot 405
Идеята, че колата се усеща най-добре в завой, следва и тази реклама на Peugeot 405. Доста директно тя ни казва, че ако искаме да тестваме възможностите на 405, трябва да се оглеждаме за знаци, предупреждаващи за завои.
"Вярваме, че 405 се държи на пътя по-добре от всяка друга кола в този клас", казват от компанията. Разбира се, човек не трябва да вярва на всичко, което вижда в една реклама, но в случая в думите на Peugeot има резон.
Източник: Peugeot
По това време мнозина определят 405 като един от най-приятните за каране автомобили в сегмента, с изключение може би единствено на BMW 3-Series. Колко ли хора са прочели целия текст на тази реклама? Съмняваме се да са много, което е и причината никога повече да не видим такива есеистични реклами за коли.
Lancia Dedra
Lancia се позагуби в последните години, но през 90-те италианската компания правеше коли, за които хората мечтаеха. Dedra е една от тях, а с тази реклама от Lancia ни казват, че това е машина, създадена да покорява най-предизвикателните пътища на Европа.
Dedra се продава до 1999 г., като за десетте си години живот, от нея са произведени и продадени 418 084 автомобила.
Източник: Lancia
Audi 100
"Ето защо трябва да заобикаляте други комбита." Оценяваме го като много добро послание, особено когато причините да заобикаляте други автомобили са форматирани като завои на писта.
Тази реклама предшества въвеждането на името Avant, с което Audi наричат всички свои комбита. Това е и от редките случаи, в които германците използват думата "estate" за свой модел.
Източник: Audi
Renault Clio
Тази реклама излиза в момент, в който Renault Clio е обявена за Европейска кола на годината и побеждава Nissan Primera и Opel Calibra, които са съответно втори и трети.
Ако посланието на рекламата ни се струва малко странно, трябва да се загледаме повече. Кучето на снимката търси трюфели. "За нещо малко, силно и с вкус, трябва да знаеш къде да търсиш."
Източник: Renault
Opel Astra
Първото поколение на Opel Astra излиза през 1991 г., така че това е изключително важна рекламна кампания за Opel, които трябвало да убедят хората, че Astra е много по-напредничав наследник на Kadett.
Реално това не е съвсем така и първата Astra е малко повече от еволюция на стария Kadett. Инженерите обаче се постарали със серия от нововъведения да накарат колата да се усеща по изцяло нов начин. И точно тези нови екстри са в центъра на тази реклама. Ако обърнем внимание на черните брони ще забележим, че много неща са се променили за 30 години.
Източник: Opel
Ford Escort
"Прихващачът на 1.6-литрови коли" е добър рекламен текст. Не същото обаче може да се каже за рейките за багажник на покрива, които рекламата описва като "стилни". От друга страна трябва да признаем, че тасовете на колелата са приятни на вид.
Източник: Ford
Volvo 960
В началото на 90-те Volvo 960 е отличено с награда за най-добър набор от системи за безопасност. В това число 3-точков колан с блокировка, регулируем подглавник за седящия в средата на задната седалка, както и опционална детска седалка, интегрирана в задния подлакътник.
Новият по това време 3.0-литров 6-цилиндров двигател пък бил най-мощният мотор, монтиран някога във Volvo. "Единственият автомобил в света с мощност от 204 к.с., 24-клапанов двигател, компютъризирана 4-степенна трансмисия, ABS система и добавения лукс да бъде Volvo".
Източник: Volvo
Saab 900
"Вече не е необходимо да взимате пилотска заплата, за да си позволите Saab Turbo". Ето това е добър начин да извлечеш ползи от миналото си в авиационната индустрия. Интересен факт е, че в този период Тони Скот режисира телевизионна реклама на Saab 900 Turbo, малко преди да започне работа по филма "Топ гън".
Източник: Saab
Vauxhall Carlton
Под това име в Англия е известен добрият стар Opel Omega. По това време и Saab и Opel са собственост на американския концерн General Motors, което обяснява авиационните препратки в тази реклама. В случая сме запитани: "Защо не хванете глайдера до работа?", което ясно иска да ни внуши колко меко и комфортно е окачването на Omega.
Източник: Opel