Всички нови модели автомобили се опитват да предложат не само по-голямо удобство при пътуване, но и все повече технологии на борда.
Така например в новите коли неизменно откриваме поне два екрана, като в по-голяма част от случаите този в средата за информационно-развлекателната система е и най-голям. Повечето и по-големи екрани изместиха добрите стари бутони в много модели.
Tesla например са направили така, че бутоните да са абсолютен мираж и всички функции да минават през големия и единствен екран в колата. По същата писта се опитаха да се пуснат и други големи автомобилни производители, махайки физическите бутони.
Източник: Hyundai
Hyundai Inster
Hyundai например искаше да замени физическите бутони на волана със сензорни, но се оказа, че това не се харесва на шофьорите. Ето защо Hyundai Design North America са решили да се допитат до фокус група за тяхното мнение за екраните и липсата на бутони в интериора.
И обратната връзка не е никак изненадваща. На хората им харесват екраните, но не и всички функции като управлението на вентилационната система например да минават през ровене в менюто и разсейване. Иначе казано, намират екраните за досадни и разсейващи.
Това и причината корейците да гледат все по-сериозно към връщането на физическите бутони. Ето защо фейслифтът на Hyundai Ioniq 5 да разполага с нов дизайн на панела за отопление, вентилация и климатизация.
"Докато добавяхме интегрирани информационно-развлекателни екрани в нашите коли, също така се опитахме да поставим сензорни контроли, но хората не предпочитаха това", казва вицепрезидентът на Hyundai Design North America Хак Со Ха пред Korea JoongAng Daily.
Ето защо те са се отказали от идеята за сензорни бутони. "Когато тествахме с нашата фокус група, разбрахме, че хората се стресират, дразнят и изнервят, когато искат да контролират нещо бързо, но не могат да го направят", допълва още той.
Вече от няколко години автомобилни журналисти и ентусиасти предупреждават автомобилните производители да не загърбват физическите бутони в интериора, но не всички се вслушват в тях.
Но стъпка в тази посока бе направена от Европейската програма за оценка на нови автомобили (Euro NCAP), която тества безопасността на колите. Общо взето, от Euro NCAP казаха, че от 2026 г. производителите ще трябва да слагат в колите си физически бутони за определени функции, ако искат моделите им да имат шанс да получат най-висок рейтинг за безопасност, пише InsideEVs.