Идеята за автоматизираните автомобили набира все по-голяма сила и е само въпрос на време да се окаже, че воланът няма да ни е необходим, когато пътуваме сутрин до офиса в личните си автомобили. Тази идея претърпя драматично развитие в последните 10 години, но истината е, че е много по-стара.

Компаниите експериментират в областта на автономните коли още от 20-те години, когато американският електроинженер Франсис Худина решава да модифицира и оборудва автомобил от марката Chandler с радио антена, с помощта на която да го управлява дистанционно от втори автомобил, движещ се отзад. Опитът бил донякъде успешен, а през 50-те и 60-те подобни експерименти били извършени от RCA Labs, както и от екип от университета в Охайо.

Мейнстрийм автомобилните производители започват да провеждат сериозни проучвания в областта на автономната мобилност едва през 90-те години, но това не ги спира преди това да представят на света футуристични концепти, които не се нуждаят от човешка сила за управлението си.

Снимка 562987

Източник: General Motors

Американците от General Motors правят именно това през 1964 г., когато представят своя величествен Firebird IV по време на изложението Futurama Exhibit в Ню Йорк.

Въпреки името си, напредничавият прототип няма нищо общо с добре известният Pontiac Firebird, който излиза на пазара цели три години по-късно. Firebird IV е част от серия експериментални превозни средства, които концернът General Motors започва да представя през 1953 г.

Всичко започва с Firebird I, който на практика представлява реактивен самолет на колела, продължава с Firebird II (четириместен спортен автомобил с титаниево купе), преминава през налудничавия Firebird III и неговите седем крила и перки, въздушни спирачки и джойстик вместо волан, и кулминира с Firebird IV.

Снимка 562990

Източник: General Motors

Концептът, който изглежда като изваден от анимационния филм Jetsons, идва да ни покаже какво би било бъдещето на автомобилите, които се управляват сами. В случая това се случва посредством "програмирани системи за навигация, които осигуряват абсолютна безопасност при повече от двойно по-висока скорост от възможната днес по магистралите".

Снимка 562991

Източник: General Motors

Разбира се, Firebird IV не е истински автономен автомобил. Това е просто концепт с четири въртящи се колела. Въпреки това, от GM тогава казват, че той се задвижва от реактивен двигател. Уловка има и в това, че според концепцията автомобилът се е нуждаел от система от "електрифицирани магистрали", за да се движи, каквото и да значи това.

Не е имало и план машината да се пуска в производство, понеже от GM не са имали интерес от разработката на самоуправляващи се коли по това време. Firebird IV е бил просто една екзотична идея, която много е подхождала на изложението Futurama.

Снимка 562988

Източник: General Motors

Впечатляващият концепт има аеродинамичен изчистен дизайн, вдъхновен от реактивните самолети. Средната линия на купето става все по-широка към задната част и накрая се трансформира в нещо като криловиден елемент, който стърчи няколко сантиметра след стоповете. Криловидни елементи има и в предната част, като те покриват почти изцяло предните гуми.

Снимка 562989

Източник: General Motors

Невероятно острата предница и наподобяващите газотурбинни двигатели елементи в задната част също допринасят за впечатляващата външност на Firebird IV. Същото важи и за огромното челно стъкло и скулптурирания таван с по-ниска средна част. Самият покрив участва в отварянето на вратите. Чрез натискането на бутон той се плъзга напред и нагоре, което позволява на вратите да се отворят напред, осигурявайки лесен достъп до интериора.

Кабината пък е смесица от авиационен дух и чист лукс. Седалките са вдъхновени от реактивните изтребители по това време и се въртят и накланят, за да увеличат комфорта на пътниците. Освен това, Firebird IV е замислен като всекидневна на колела, разполагаща с функциониращ хладилник, сгъваема маса и дори телевизор.

Снимка 562992

Източник: General Motors

Днес всичко това не звучи толкова налудничаво, имайки предвид колко близо сме до момента да можем да работим, спим или гледаме филми, докато автомобилът ни вози сам. Но през 1964 г. подобна разработка е бира изключително напредничава, особено като вземем предвид факта размера на хладилниците и телевизорите по това време.

В таблото на Firebird IV е разположен и специален слот за релефни карти с предварително начертан маршрут, който електрониката на колата разчита и поема по "електрическите магистрали". Или поне такава е била идеята. Звучи като първобитна навигационна система.

Снимка 562993

Източник: General Motors

За съжаление всичко това остава само в спомените на присъствалите на премиерата, както и запечатано за поколенията в няколко фотографски кадъра. Малко по-късно, през 1969 г., General Motors дава нов живот на идеята, този път под друг свой бранд - Buick. Концептът се казва Buick Century Cruiser и е почти напълно идентичен с Firebird IV, с изключение на цвета, волана и няколко промени по интериора. Подобно на повечето коли, които са били част от изложението Futurama, Firebird IV е имал нелека съдба - бил е унищожен през 80-те. Интересна, но тъжна история.