На 79 години светът загуби една от най-необикновените актриси на своето поколение - Даян Кийтън. През целия си живот Кийтън създаваше страхотни героини - от морално ориентираната Кей в "Кръстникът", през интелектуалната и ексцентрична Ани Хол, до независимата писателка в "Червените" и забавната, но дълбока героиня в "Невъзможно твой". Във всяка роля тя носеше топлина, честност и онова специално нещо, което ни караше да гледаме с уважение и възхита.
Със смъртта ѝ не си отива само една звезда, а цяла галерия от образи, които ще продължат да вдъхновяват поколения. Даян Кийтън ни напуска, но остава в костюмите, репликите, мимиките и в усещането, че жената може да бъде многомерна, свободна и пленителна. Да видим 10 от най- запомнящите се роли, които направиха Кийтън емблема на женската сила и чар.
"Кръстникът" (1972 г.)
В ролята на Кей Корлеоне, жената, която обича мафиот, но не може да приеме неговия свят, Кийтън внася морален баланс в сагата на фамилията Корлеоне. Тя е съвестта на филма - погледът на обикновения човек в един безмилостен свят. Последният кадър, в който вратата се затваря пред лицето ѝ, остава една от най-силните метафори в киното.
"Ани Хол" (1977 г.)
Филмът, който промени всичко - за нея, за модата, за романтичните комедии. С мъжките костюми, широкополите шапки и небрежното "Ла ди да", Даян Кийтън се превърна в символ на 70-те и новата независима жена. Ролята ѝ носи Оскар и я превръща в културен феномен - интелектуална, объркана, чаровна, истинска.
"В търсене на мистър Гудбар" (1977 г.)
Смела и мрачна роля, в която тя играе учителка, търсеща любов и идентичност в света на нощните барове и случайните връзки. Една от най-сложните ѝ героини, чрез която Кийтън показва психологическа дълбочина, рядка за времето си.
"Червените" (1981 г.)
Под режисурата на Уорън Бийти, Кийтън изиграва писателката и феминистка Луиз Брайънт - страстна, независима, интелектуална. В епохален мащаб тя успява да създаде интимна и човешка история за любов и идеали. Филмът утвърждава Кийтън като една от най-сериозните актриси на своето поколение.
"Застреляй луната" (1982 г.)
Болезнено реалистичен филм за края на брака. Кийтън е майка и съпруга, която се опитва да задържи себе си, докато всичко се руши. Сред крясъци и тишина, тя показва как изглежда истинското сърце на жената след като любовта си отиде.
"Престъпления на сърцето" (1986 г.)
Три сестри, едно престъпление и много смях през сълзи. Заедно със Сиси Спейсек и Джесика Ланг, Кийтън прави един страхотен филм. Тук тя е Лени - сдържана, но дълбоко емоционална героиня, която кара зрителя да я обича с всяка реплика.
"Бейби бум" (1987 г.)
Комедия, която днес звучи по-актуално от всякога - за работещата жена, която изведнъж трябва да стане майка и предприемач. Кийтън е забавна, хаотична и гениално реална, превръщайки историята в ода на женската издръжливост.
"Бащата на булката" (1991 г.)
Като Нина Банкс - спокойната, любяща съпруга на вечно паникьосания Джордж (Стив Мартин) - Кийтън е олицетворение на грацията и здравия разум. Тя придава топлина и реализъм на комедията за семейните връзки и родителските страхове.
"Клуб "Първа съпруга" (1996 г.)
Заедно с Голди Хоун и Бет Мидлър, Кийтън създава едно от най-емблематичното женско трио в киното на 90-те. С хумор и стил филмът говори за предателство, приятелство и силата да се изправиш отново. И, разбира се, сцената с "Не ме притежаваш" остава безсмъртна.
"Невъзможно твой" (2003 г.)
В романтичната комедия на Нанси Майърс, Кийтън и Джак Никълсън доказват, че любовта няма възраст. Тя е успешен драматург, която преоткрива себе си чрез неочаквана връзка - нежна, смешна и дълбоко човешка роля, за която Кийтън получава Златен глобус и номинация за Оскар.