Кой беше Андреа Пининфарина? Може ли един 78-годишен старец да приключи една 78-годишна история? Смъртта на Андреа Пининфарина, макар и трагична, не може да е краят на тази приказка.
Как, по дяволите, една кола с име на празник предизвика такава драма?! И как една битова трагедия се превърна в автомобилна истерия? Изобщо напоследък се случиха някои странни неща.
Грузия реши да води война с Русия, което е все едно да ухапеш питбул по носа и да си мислиш, че ще ти се размине. Китайците пък направиха олимпиадата и показаха на света, че въображението и достойнството нямат финансови граници.
На седмия ден от осмия месец в Камбиано край Торино 78-годишен водач на Ford Fiesta излезе от улица без предимство с ограничена видимост поради мъгла и разтоварващ стока камион, а миг след това в него се блъсна маниашки мотопед Vespa GT60. Въпреки светкавичната реакция на италианската Бърза помощ и пристигналия хеликоптер 51-годишният моторист загина.
Такива катастрофи се случват всеки ден по цял свят. Въпросът е, че жертвата този път е от рода на легендарния Батиста „Изтърсака" (pinin) Фарина. Всъщност е неговият внук Андреа. Повечето от вас си мислят, че знаят какво е Pininfarina, в това число и аз, но нека ви кажа как сме изпаднали в заблуждение.
Проблемът е, че 78-годишната Pininfarina S.p.A. отдавна не е просто дизайнерското студио, което рисува Ferrari-та. Това е огромна империя с много различни дейности, само част от които автомобилен дизайн. Компанията се занимава с инженерни разработки, индустриален дизайн и от години много сериозно с физическото производство на автомобили в собствените си заводи. Тя има 12 фирми, някои от които със седалища във Франция, Германия, Швеция, Мароко и САЩ. Ето защо коментари от рода на „Загина Андреа Пинифарина - главният дизайнер на Ferrari и Alfa Romeo" и „Никога повече няма да има красиво Ferrari!" са лишени от смисъл. Когато научих новината, аз също се изказах неподготвен. Споделих, че и двете ми коли са по негов дизайн. Но какво означава негов?
Андреа Пининфарина е завършил Политехническия университет в Торино като инженер-механик. В началото работи за американска корпорация, а после през 1983 г. се включва в семейния бизнес като главен мениджър на проекта Cadillac Allante. Това е красив, но спорен в техническо отношение кабриолет с предно предаване. Предното предаване в Америка е нещо като вегетариански хамбургер и не се харчи, пък макар и с V8 над него. Въпреки този неуспех Андреа се откроява като лидер и отличен бизнесмен и така през годините се издига. През 2001-ва става президент на култовия холдинг. Вече ви е ясно, че всички бъркаме. Андреа не е бил дизайнер, а нещо много повече от това, нещо много повече от добър мениджър и бизнесмен. Бил е човекът, на когото му е стискало да казва „Да" на мечтите с подпис Pininfarina, независимо какво му струва това.
Андреа е бил мечтател. И въпреки богатството си, въпреки факта, че е президент на световноизвестна компания със 78-годишна история, на седми сутринта в осмия месец в родината на мафията той не се качи в бронирана лимузина с охрана, а тръгна на работа със скутер и се размаза във Fiesta-та на 78-годишния Джулиано Салми.
Да. Числото 78 ще остави своята тъжна следа в историята на Pininfarina, но това не е краят. Андреа е мъртъв, да живее новият крал Паоло Пининфарина! Да живеят потомците, и най-вече идеалите, на „Изтърсака" Фарина!
Този текст достига до вас благодарение на Top Gear
BlackSea
на 27.09.2008 в 16:52:36 #2В началото работи за американска корпорация, а после през 1983 г. се включва в семейния бизнес като главен мениджър на проекта Cadillac Allante. Това е красив, но спорен в техническо отношение кабриолет с предно предаване. Предното предаване в Америка е нещо като вегетариански хамбургер и не се харчи, пък макар и с V8 над него. Вижте годината
Владо
на 27.09.2008 в 15:41:29 #1Е как така предното предаване не се харчи, а 90% от колите са с предно предаване?